اقتصاد

گزیده‌های نفتی هفته – شانا

خبرهای مربوط به اهتمام ایران و روسیه برای تبدیل ایران به قطب گازی منطقه، رشد ۱۰.۲ درصدی تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده بخش نفت، جهش قیمت نفت در پی تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و انتصاب‌های تازه وزیر نفت را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

اهتمام ایران و روسیه برای تبدیل ایران به قطب گازی منطقه: میخائیل میشوتسین، نخست‌وزیر فدراسیون روسیه روز دوشنبه این هفته (نهم مهر) در رأس هیئتی روسی و رؤسای برخی سازمان‌های اقتصادی این کشور به تهران آمد و محسن پاک‌نژاد، رئیس کمیسیون مشترک ایران و روسیه در بدو ورود در فرودگاه از وی استقبال کرد.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری در دیدار نخست‌وزیر روسیه، توافق برای تبدیل ایران به قطب ترانزیتی و قطب گازی منطقه را نمونه‌ای عالی از همکاری مشترک بین ایران و روسیه برای تأمین منافع دو کشور و همسو با ایجاد توسعه پایدار، رشد همگرایی و جهش اقتصادی در منطقه دانست و بر ضرورت اهتمام مسئولان عالی دو کشور برای اجرای این طرح‌ها تأکید کرد.

نخست‌وزیر روسیه نیز در این دیدار بر علاقه‌مندی کشورش برای تقویت و گسترش تعاملات و تبادلات با جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در بخش‌های انرژی، صنعت، حمل و نقل، کشاورزی، بهداشت و درمان و امور فرهنگی تأکید و بیان کرد: با وجود افزایش بسیار مطلوب تبادلات تجاری در چند ماه اخیر، هنوز ظرفیت‌های بزرگی در دو کشور به‌منظور تأمین منافع متقابل وجود دارد که ما خواستار فعال‌سازی آنها هستیم. 

وی همچنین در نشست مشترک هیئت‌های عالیرتبه ایران و روسیه، بر گسترش همکاری‌ها در حوزه نفت و گاز، استخراج نفت از میدان‌های نفت و گازی ایران، نوسازی پالایشگاه‌ها، ساخت کارخانه‌های پلیمری، همکاری‌های گمرکی، تکمیل نیروگاه حرارتی سیریک، همچنین همکاری‌های حوزه انرژی تأکید کرد.

حضور وزیر نفت در کمیسیون اقتصادی مجلس: فاطمه مقصودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از بررسی راهکارهای حل ناترازی انرژی در نشست این کمیسیون با حضور محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت خبر داد و گفت: نمایندگان در بخش‌هایی مانند تامین منابع انرژی صنایع، افزایش تولید انرژی، تأمین مالی صادرات‌محور، بهینه‌سازی مصرف سوخت، جلوگیری از تشدید ناترازی، ایجاد بازار بهینه‌سازی و حذف یارانه و انتقال آن به انتهای زنجیره دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

به گفته وی، وزیر نفت به بسیاری از پرسش‌های نمایندگان در این بخش پاسخ داد و در بخش‌هایی این پاسخ‌ها، نمایندگان را قانع کرد.

رشد ۱۰.۲ درصدی تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده بخش نفت: نرخ رشد اقتصادی سه ماه نخست سال ۱۴۰۳ براساس تازه‌ترین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی (GDP) به قیمت ثابت سال ۱۴۰۰ در سه ماه نخست سال ۱۴۰۳ به رقم ۲۴.۱۷۷ هزار میلیارد ریال با نفت و ۱۸.۰۲۰ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم یادشده در سه ماه نخست سال ۱۴۰۲ با نفت ۲۳.۱۲۱ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ۱۷.۵۳۶ هزار میلیارد ریال بود که از رشد ۴.۶ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۲.۸ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سه ماه نخست سال ۱۴۰۳ حکایت دارد.

نتایج محاسبات حاکی از آن است که رشته فعالیت‌های گروه صنایع و معادن ۵.۸ درصد شامل استخراج نفت خام و گاز طبیعی ۱۰.۲ درصد، دیگر معادن ۲.۳، صنعت ۱.۸، توزیع گاز طبیعی ۶.۰، تامین آب و برق ۴.۴ و ساختمان ۲.۲ درصد نسبت به سه ماه نخست ۱۴۰۲ رشد داشته است.

جهش قیمت نفت در پی تشدید تنش‌ها در خاورمیانه: قیمت نفت طی ساعت‌های اولیه معاملات روز چهارشنبه (۱۱ مهر) در بازارهای آسیا در پی حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به شهرهای فلسطین اشغالی به‌دلیل افزایش نگرانی‌ها از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و تأثیر احتمالی بر عرضه در منطقه خاورمیانه بیش از یک دلار افزایش یافت.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد به وقت گرینویچ با یک دلار یا ۱.۳۶ درصد افزایش به ۷۴ دلار و ۵۶ سنت برای هر بشکه رسید. در حالی که نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا با یک دلار و ۷ سنت یا ۱.۵۳ درصد افزایش، ۷۰ دلار و ۹ سنت به ازای هر بشکه داد و ستد شد.

انتصاب‌های تازه وزیر نفت: محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت این هفته در احکامی جداگانه «سید علی‌محمد موسوی» را به‌عنوان سرپرست معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و «حسن عباس‌زاده» را به‌عنوان سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب کرد.

دیگر اخبار: انتصاب سرپرست بازرسی و پاسخگویی به شکایات شرکت ملی گاز ایران، انتصاب مشاور معاون وزیر نفت در امور اندازه‌گیری گاز و فرآورده‌های گازی، واریز فوق‌العاده مناطق‌ جنگی ۲۳۰۰ نفر از بازنشستگان صنعت‌ نفت، انتصاب سرپرست مدیریت پژوهش و فناوری پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، افزایش ۳۹ درصدی تحویل سوخت نیروگاهی در سال ۱۴۰۳، رتبه سوم پژوهشگاه صنعت نفت در رقابت بین‌المللی اقلیمی سبز اوراسیا، انتصاب مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و پژوهشگران دانشگاه صنعت نفت در میان ۲ درصد برتر پژوهشگران جهان در ۲۰۲۳ از دیگر اخبار هفته جاری بوده‌اند.

منبع: شانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا