وب گردی

یاد بگیرید که خشم را در زندگی کنترل کنید!

خشم با پرخاشگری متفاوت است خشم احساسی است که افراد دارند. بنابراین خشم به خودی خود رفتار بدی نیست، هم خشم سالم داریم و هم عصبانیت ناسالم. چیزی که در زندگی عادی نباید وجود داشته باشد عصبانیت ناسالم است که به شکل پرخاشگری ظاهر می شود.

خیلی وقت ها ممکن است از عصبانیت و رفتار نادرست خود نسبت به دیگران آگاه نباشیم و احساس کنیم که همه یک الگوی رفتاری دارند، من هم همینطور، اما اگر عصبانیت خود را کنترل نکنیم، چه عواقب بدی در زندگی مان در انتظارمان است؟ «دکتر علی بورکانی، کارشناس خانواده، پزشک و نویسنده» در توضیح این مشکل چنین می گوید:

اساسی ترین اثر خشم در زندگی افراد این است که مقدسات به هم می ریزد، ثانیا صمیمیت و آرامش زندگی مشترک از زوجین سلب می شود، ثالثاً پیوند عاطفی بین زوجین ضعیف می شود، چهارم اینکه باعث تنش بین فرزندان و والدین می شود. ، هنگام عصبانیت والدین، فرزندان نمی توانند با آنها رابطه خوبی برقرار کنند، در نتیجه اتحاد و محبت بین آنها از بین می رود. پنجم، خانواده هایی که همیشه در حال دعوا و تنش با یکدیگر هستند، الگوی رفتاری معیوب برای فرزندان خود ایجاد می کنند و فرزندان آنها پرخاشگرتر از همسالان خود هستند.

انواع خشونت خانگی

در اینجا سوالی که مطرح می شود این است که خشونت از چه طریقی در خانواده حاکم است؟ این کارشناس در پاسخ می گوید:

در حوزه خانواده چه رابطه با همسر و چه رابطه با فرزندان خشونت می تواند اشکال مختلفی داشته باشد یکی از انواع خشونت خشونت فیزیکی است که بدترین نوع خشونت است و در آن صدمه می زنیم. ارگان طرف مقابل

دوم، شادی که در آن روح و روان طرف مقابل را آشفته می کنیم و به نوعی او را مورد آزار روانی قرار می دهیم.

اگر بخواهم نظرم را با یک مثال توضیح دهم، فرض کنیم یکی از زوج ها همیشه از نظر مالی و اقتصادی به همسرش فشار می آورد، مثلاً بر دخل و خرج همسرش نظارت شدیدی دارد.

مثلاً مردی هر روز مبلغی به همسرش می دهد و هر شب از همسرش می پرسد: «صبح به تو پول دادم، با آن چه کردی؟» و به عبارتی درآمد همسرش را از این طریق محاسبه می کند. ریال به ریال و یا حتی او را مسئول کوچک ترین هزینه های جاری در زندگی همسرش می داند، این سوال در مورد برخی از خانم ها نیز صدق می کند.

البته همانطور که گفتم این فقط یک نمونه از بدرفتاری است و نمونه های زیادی از این مشکل وجود دارد.

دلیل عصبانیت خود را بدانید

مورد بعدی این است که چرا زوج ها در زندگی مشترک عصبانی می شوند؟

این کارشناس در توضیح دلایل عصبانیت شوهران و راه حل این مشکل چنین سرنخی را به ما می دهد.

اگر زوج ها دلایل عصبانیت سریع خود را بدانند، بهتر می توانند با این مشکل مقابله کنند. برخی از عصبانیت های اولیه به دلیل مشکلات جسمی در افراد است. نکته اینجاست که هرگونه عصبانیت و عصبانیت از طرف افراد لزوماً به این معنی نیست که آنها اشتباه تربیت شده اند و ریشه روانی ندارد، بلکه جسمی است.

دوم اینکه بیشتر دعواها، درگیری ها و توهین ها به دلیل نداشتن مهارت های ارتباطی افراد است.

سومین الگوی رفتاری در خانواده این زن یا مرد صحبت کردن با لحن ستیزانه است. وقتی کودک در محیطی بزرگ می شود که فضای آموزشی خانه اش نزاع نباشد و در هنگام مشکلات خانوادگی مشکلات خود را با صحبت حل کنند، آن کودک نیز سعی می کند با حفظ آرامش و دعوا نکردن، اختلافات خود را حل کند.

رابعاً عوامل محیطی باعث این تفاوت می شود، مثلاً زن یا مرد ممکن است کار کنند و به خاطر کارشان درگیری های فکری و ذهنی زیادی داشته باشند. در شهرهای بزرگ و شلوغ، مردم از ترافیک بسیار خسته می شوند و این باعث می شود آستانه صبر آنها کمتر شود.

راهکارهای پیشگیری از عصبانیت

اما بهترین راه های جلوگیری از عصبانیت در زوج ها چیست؟

ابتدا ضرر خشم را در نظر بگیرید. خشم باعث می شود صمیمیت بین خانواده از بین برود و ارتباط بین اعضای خانواده به بی تفاوتی و دلسردی تبدیل شود.

ثانیاً کودکان آسیب جدی می بینند، معمولاً کودکانی که والدین آنها همیشه درگیر درگیری و تنش هستند، اضطراب و استرس مداوم در وجود آنها نهادینه شده است و احتمال اینکه این کودکان در ازدواج آینده خود با مشکل مواجه شوند بسیار زیاد است زیرا مهارت های اکتسابی ندارند. برای ارتباط صحیح با همسرشان . پس اول از همه قبل از هر واکنشی به نتیجه کار خود فکر کنید و به دنبال راه حل بهتر باشید. خانم ها و آقایان اگر به این نکته توجه داشته باشند که هر عصبانیتی عواقبی مانند پشیمانی دارد، سعی می کنند کنترل بیشتری بر خود داشته باشند.

سوم، افراد باید مهارت های حل مسئله را بیاموزند. مثلاً از خود بپرسید اگر من با موضوعی مشکل دارم چگونه می توانم مشکلم را حل کنم؟ بسیاری از افرادی که همیشه به جنگ و زور متوسل می شوند، مهارت حل مشکل ندارند.

چهارم، از موقعیت هایی که باعث عصبانیت من می شود دوری کنم و از بحث و جدل با همسرم پرهیز کنم.

پنجم صبر است. هیچ وقت وقتی عصبانی هستید تصمیم نگیرید، نکته بسیار مهم این است که تفاوت های خود را به پدر و مادرتان نگویید. والدین چون فرزند خود را بسیار دوست دارند می توانند راه حل های عاطفی به فرزندان خود ارائه دهند و به جای اینکه آب بر آتش دعوای فرزندشان بیفزایند آن را بیشتر بسوزانند و همچنین نگرش خود را نسبت به عروس یا داماد تغییر دهند. .

ششم، در هنگام عصبانیت سعی کنید یک لیوان آب بنوشید یا به صورت خود آب بپاشید و پس از چند دقیقه حالت خود را تغییر دهید تا آتش عصبانیت شما فروکش کند.

هفتم این است که روی خود تمرکز کنید، تا بتوانید ابتدا خود را کنترل کنید. وقتی عصبانی هستید به همسرتان نگویید که خود را کنترل کند، بلکه سر خودتان فریاد بزنید.

هشتم، اشتباهات خود را بپذیرید. اگر احساس می کنید که عامل عصبانیت همسرتان هستید، آن را بپذیرید و فکر نکنید که من کار اشتباهی انجام نمی دهم.

نهم، تمام اختلافات حل شده گذشته در طول نبرد را فهرست نکنید. و آخرین توصیه دهم به زوج های عزیز این است که مراقب زندگی خود باشید. هر فردی که با او ازدواج می کنید در نهایت عادت ها و رفتارهایی خواهد داشت که ممکن است دوست نداشته باشید، پس سعی کنید به یکدیگر کمک کنید تا اشتباهات رفتاری خود را اصلاح کنند.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا