وب گردی

۱۰ فیلم ترسناک مدرن از کارگردانان زن

زنان مدت‌هاست که نیروی قابل‌توجهی در دنیای فیلم‌های ترسناک بوده‌اند، حتی اگر دستاوردهای آنها به طور مداوم به نفع همتایان مردشان نادیده گرفته شود. فیلم‌های ترسناک کلاسیک متعددی به کارگردانی زنان ساخته شده‌اند، از یکی از اولین فیلم‌های ترسناک روانشناختی در قالب بین راهی ساخته آیدا لوپینو تا فیلم‌های محبوبی مانند قبرستان حیوانات خانگی اثر مری لمبرت و روانی آمریکایی از مری هارون. در سال‌های اخیر، فیلمسازان زن زیادی از جمله جنیفر کنت، کارگردان فیلم بابادوک، جولیا دوکورنو سازنده تایتان و آنا لیلی امیرپور، کارگردان فیلم دختری در شب تنها به خانه راه می‌رود ظهور کرده و درخشیده‌اند. در این مطلب به ۱۰ فیلم ترسناک مدرن از کارگردانان زن خواهیم پرداخت که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

بهترین فیلم‌های ترسناک مدرن از کارگردانان زن

  • ۱۰- The Ranger (۲۰۱۸)
  • ۹- XX (۲۰۱۷)
  • ۸- She Will (۲۰۲۱)
  • ۷- Prevenge (۲۰۱۶)
  • ۶- The Love Witch (۲۰۱۶)
  • ۵- Humanist Vampire Seeking Consenting Suicidal Person (۲۰۲۴)
  • ۴- Hatching (۲۰۲۲)
  • ۳- Piggy (۲۰۲۲)
  • ۲- Watcher (۲۰۲۲)
  • ۱- Saint Maud (۲۰۱۹)

۱۰- The Ranger (۲۰۱۸)

رنجر یک فیلم اسلشر خوب و به سبک کلاسیک است که بسیاری از کلیشه های مورد انتظار این ژانر را در خود دارد، که بسیاری از آنها به روش های جالبی تغییر داده می شوند. این فیلم درباره چلسی، یک جوان اهل موسیقی پانک با موهای صورتی است که پس از حمله به یک نمایش پانک، درگیر جنایتی جدی می شود. در حال فرار، او و دوستانش تصمیم می‌گیرند در کلبه خانوادگی چلسی پنهان شوند، جایی که معمایی از گذشته چلسی و یک محیط بان شرور و علاقمند به معما با عشقی ناسالم به طبیعت انتظارشان را می کشد.

تماشاگرانی که با زیرژانر اسلشر آشنا هستند، به طور غریزی احساس می کنند که چلسی آخرین دختر باقیمانده در این داستان خواهد بود. او وقتی در جنگل است حواسش را جمع می کند، در حالی که دوستانش فقط می‌خواهند جشن بگیرند و مسخره بازی دربیاورند. چلسی با یادگیری احترام به طبیعت بزرگ شده، و این موضوع او را در چشم محیط بان مرموز از دیگران متمایز می کند، به خصوص زمانی که این مرد ترسناک به کار هولناک خلاص کردن جنگل محبوبش از این مهاجم های شلخته و خرابکار دست می زند. از بخت بد او، چلسی نیز می‌داند که چگونه مبارزه کند، موضوعی که او را به یک قهرمان واقعاً ترسناک این فیلم اسلشر تبدیل می‌کند.

XX (۲۰۱۷)

۹- XX (۲۰۱۷)

XX یک فیلم آنتالوژی ترسناک، شامل چهار داستان مجزا به اضافه یک سکانس اولیه است که همگی توسط زنان کارگردانی شده اند. یکی از داستان‌ها اقتباسی از داستان کوتاه جک کچام، نویسنده ژانر ترسناک، به نام «جعبه» است، در حالی که داستان دیگر، یک کمدی ترسناک تاریک، اولین کارگردانی آنی کلارک است که با نام سنت وینسنت نیز شناخته می شود. همچنین یک فیلم کوتاه از کارین کوساما، کارگردان فیلم ترسناک کمتر دیده شده بدن جنیفر نیز در این آنتالوژی وجود دارد.

هر فیلم کوتاه در این این آنتالوژی چیزی کاملاً متفاوت را به بینندگان ارائه می‌کند که به فیلم حس تنوع زیادی می بخشد که گاهی در سایر فیلم‌های اینچنین وجود ندارد. همچنین، برخلاف بسیاری از فیلم‌های آنتالوژی دیگر، هر فیلم کوتاه در XX بسیار باکیفیت است، از جمله داستان سکانس اولیه متحرک استاپ موشن به کارگردانی سوفیا کاریلو، که برخی از چشمگیرترین و عجیب‌ترین جلوه‌های بصری فیلم را ارائه می‌دهد. به طور کلی، XX یک ماجراجویی بصری فوق‌العاده پر از لحظات آزاردهنده و تاریک اما خنده دار است که شایستگی محبوبیت در حد و ندازه فیلم های Creepshow, Trick r’ Treat و سری فیلم های V/H/S را دارد.

انجام خواهد داد ۲۰۲۱

۸- She Will (۲۰۲۱)

نیمی ترسناک فولکلور گوتیک، نیمی فانتزی انتقام جویانه مرتبط با جنبش MeToo، فیلم انجام خواهد داد اولین تجربه کارگردانی قابل توجه شارلوت کولبر است. داستان بر روی ورونیکا با بازی آلیس کریج ارجمند متمرکز است، زنی که متوجه می شود می تواند از طریق خواب هایش وقایع را در واقعیت کنترل کند. انجام خواهد داد با فضایی ترسناک به کمک فیلم‌برداری جذاب جیمی رمزی و موسیقی دلهره‌آور کلینت منسل، سرشار از ترس روانشناختی و تصاویر ناراحت‌کننده است. کولبر، همراه با کیتی پرسی، یکی از نویسندگان سناریو، خود را در خلق روایتی خونین اما زیبا کارآمد نشان می دهد.

انجام خواهد داد تم های مرتبط با پیری را مورد بحث قرار می دهد، به‌ویژه در رابطه با زنان فعال در هالیوود، که هر وقت به سن خاصی برسند کنار گذاشته می‌شوند. از طریق شخصیت هاثبورن با بازی مالکوم مک داول، این فیلم به نحوه برخورد سوء استفاده کنندگان با قربانیان توسط آزار دهندگان، به ویژه با عدم تعادل قدرت بین شخصیت ها، می پردازد. توانایی‌های فراطبیعی ورونیکا تبدیل به ابزاری برای احیای قدرت او بر هاثبورن می‌شود، اگرچه این امر بدون عواقب نیست و جنبه خطرناک انتقام را نشان می‌دهند.

پیش کینه ۲۰۱۶

۷- Prevenge (۲۰۱۶)

به نویسندگی، کارگردانی و بازی آلیس لو در حالی که واقعاً باردار بود، Prevenge داستان روث، زنی بیوه را روایت می‌کند که در روزهای آخر بارداری خود است و با این باور که فرزند متولد نشده‌اش به او می‌گوید دست به قتل بزند، دست به یک سری قتل های انتقام‌جویانه می‌زند. یک هجو خنده دار اما شیطانی و همچنین یک فیلم بسیار ترسناک، پیش کینه فراتر از حد تصور پیش می رود، همه اینها در حالی که یک شوخ طبعی خام و مشخصاً بریتانیایی را حفظ می کند. طرفداران Shaun of the Dead بدون شک Prevenge را دوست خواهند داشت.

لو به طور خاصی در نقش اصلی می درخشد، و همچنین صدای نوزاد متولد نشده اش، اما این فیلم دارای بازیگران مکمل تحسین برانگیزی برای بازی در نقش قربانیان مختلف روث، از جمله کیت دیکی (جادوگر)، جما ویلان (بازی تاج و تخت) و کیوان نواک (آنچه در سایه ها انجام می دهیم) است. پیش کینه سزاوار این است که یک فیلم کالت محبوب باشد، اما علیرغم همه چیزهایی که برای تبدیل شدن به چنین فیلمی دارد، از جمله نقدهای قوی، فیلم به ندرت به عنوان یکی از کمدی های ترسناک برتر ۱۵ سال گذشته مورد بحث قرار می گیرد.

جادوگر عشق ۲۰۱۶

۶- The Love Witch (۲۰۱۶)

جادوگر عشق یک طنز ترسناک بصری خیره کننده است و به راحتی یکی از بهترین فیلم های دهه ۲۰۱۰ بدون در نظر گرفتن ژانر است. داستان حول محور الین (سامانتا رابینسون) می‌چرخد، جادوگری که از طلسم‌های عشقی برای مردان سر به هوا استفاده می‌کند، اما زمانی که معشوق‌هایش احساساتی یا وابسته می شوند، آن ها را از خود دور می کند. آنا بیلر، نویسنده، کارگردان، تدوین‌گر، آهنگساز و طراح تولید فیلم، از سبک و پالت رنگی دوران گذشته ای در سینما که در کنار یک محیط مدرن قرار گرفته‌اند، استفاده می‌کند تا حسی از تکرار تاریخ را برانگیزد. ایده های پدرسالارانه مرتبط با عشق متعلق به دوران گذشته، علی رغم رگه های فمینیستی، همچنان در فیلم دیده می شود.

جادوگر عشق علاوه بر اینکه یک فیلم روان‌شناختی تحریک‌آمیز و مملو از نقدهای اجتماعی است، برخی از باورنکردنی‌ترین تصاویر ژانر ترسناک مدرن را به نمایش می‌گذارد. با فیلمبرداری ۳۵ میلی متری توسط ام دیوید مالن، زیبایی شناسی فیلم توانسته زیبایی ظاهر و احساس سینمای دهه ۱۹۶۰ را به تصویر بکشد. فیلمبرداری باورنکردنی همراه با طراحی تولید دقیق از بیلر، نه تنها مخاطب را به گذشته می برد بلکه وی را وارد یک قلمرو فانتزی نیز می کند، رویایی از دهه ۶۰، به جای اینکه یک روایت واقع گرایانه باشد.

خون آشام انسان گرا که به دنبال رضایت خودکشی است ۲۰۲۴

۵- Humanist Vampire Seeking Consenting Suicidal Person (۲۰۲۴)

به کارگردانی آریان لوئیس سیز بر اساس فیلمنامه ای از لوئیس سیز و کریستین دویون، خون آشام انسان گرا که به دنبال رضایت خودکشی است فیلمی لذت بخش با روایت دوران بلوغ، درباره یک نوجوان خونخوار به نام ساشا (سارا مونپتیت) است که نمی تواند خود را برای کشتن برای غذا متقاعد کند. او با پل (فلیکس آنتوان بنار)، مرد جوانی با افکار خودکشی آشنا می‌شود که ماهیت واقعی ساشا را می‌شناسد و داوطلب می‌شود تا اولین وعده غذایی او باشد. این فیلم دارای یک حس شوخ طبعی بیمارگونه است که خنده هایی مسری را در مخاطب برمی انگیزد.

مونپتیت و بنار در نقش‌های مربوطه فوق‌العاده هستند و شیمی جذابی در کنار هم دارند که تماشای فیلم را لذت‌بخش تر می ند. همچنین نکته قابل توجه بازی نویمی اوفارل در نقش دنیز، دخترعموی ساشا است که سعی می کند به ساشا نحوه شکار را آموزش دهد که البته نتایج بسیار فاجعه باری به همراه دارد. خون‌آشام انسان‌گرا که به دنبال رضایت خودکشی است، به همان اندازه که خنده‌دار است، دلگرم‌کننده نیز هست، و در مجموع یک فیلم اول تاثیرگذار از لویی سیز است که همانند کارگردانان کارکشته و نه فیلمسازان تازه کار، فیلم می سازد.

جوجه کشی ۲۰۲۲

۴- Hatching (۲۰۲۲)

فیلمی ترکیبی از عناصر فیلم های هیولایی و فیلم‌های ترسناک فیزیکی دیوید کراننبرگ، به‌ویژه The Fly، فیلم جوجه کشی در مورد تینجا (سیری سولاینا)، دختر ۱۲ ساله‌ای است که توسط مادر سلطه‌جوی اینفلوئنسرش (سوفیا هیکیلا) مجبور به انجام ورزش ژیمناستیک می‌شود. تینجا در نهایت تخمی را در جنگل کشف می‌کند که موجودی بزرگ به شکل پرنده از آن بیرون می‌آید و تینجا نام آن را آلی می گذارد. این فیلم از جلوه‌های ویژه عملی برای خلق آلی استفاده می‌کند، تغییری خوشایند از هیولاهای کامپیوتری که ​​اکثر فیلم‌های ترسناک مدرن از آن ها استفاده می کنند.

جوجه کشی تنها حاوی یک سری عروسک های انیماترونیک شگفت انگیز نیست، بلکه کاوش وسواس تصویر شخصی انسان های امروزی نیز هست، به ویژه در ارتباط با رسانه های اجتماعی. مادر تینجا در تلاش بی وقفه خود برای به تصویر کشیدن تصویری بی نقص از خود و زندگی اش در فضای آنلاین، ظالم و سرسخت است. آلی که با تینجا پیوند فراروانی برقرار کرده و شروع به محقق کردن خواسته‌های نهفته مادر جایگزین خود می‌کند، و جلوه‌ای فیزیکی و ترسناک از رنج تینجا را به تصویر می کشد که در نهایت نشان می‌دهد سوء رفتار و آزار باعث تولید مقادیر بیشتری از این مقوله می شود.

Piggy (۲۰۲۲)

۳- Piggy (۲۰۲۲)

Piggy ترکیبی از عناصر اسلشر با کاوش در مورد اثرات روانی زورگویی و شرمساری بدن است. در این فیلم، لورا گالان بازی می‌کند، که بازی کاملاً تحسین برانگیزی را در نقش سارا، قهرمان پیچیده داستان ارائه می‌دهد. کارلوتا پردا، نویسنده و کارگردان، دوست دارد در حالی که سارا در حال غرق شدن در ماجراجوهایی خونین خود است، با انتظارات مخاطب بازی کند. بینندگان هرگز کاملاً مطمئن نیستند که آیا این شخصیت به طور کامل تسلیم تاریک ترین انگیزه های خود می شود، در حالی که او با استهزا از جانب همسالان خود و اعضای خانواده اش دست و پنجه نرم می کند.

از زمان اکران Piggy در سال ۲۰۲۲، صحبت های کمی در مورد آن وجود داشته است، با وجود اینکه یکی از بهترین فیلم های ترسناکی بود که در آن سال اکران شد، و در مجموع یکی از بهترین ها برای مقابله با وحشت دختر نوجوانی بود که بدنش با استانداردهای مستبدانه زیبایی جامعه مطابقت ندارد. تعداد بسیار کمی از فیلم‌های این ژانر به اندازه فیلم پردا با حساسیت و تخصص به موضوع می‌پردازند. با وجود این، Piggy اکنون، تنها سه سال بعد از اکران، فراموش شده است.

تماشاگر ۲۰۲۲

۲- Watcher (۲۰۲۲)

Watcher با بازی ملکه مدرن سینمای وحشت، مایکا مونرو، در یک بازی فوق العاده دیگر، یکی از پرتنش ترین تریلرهایی است که در سال‌های اخیر اکران شده است. این فیلم درباره جولیا (مونرو) است که اخیراً با دوست پسر بی توجهش فرانسیس (کارل گلوسمن) به بخارست منتقل شده است. جولیا متوجه مردی در ساختمان همسایه می شود که مدام او را زیر نظر دارد و رفته رفته به این نتیجه می رسد که مورد تعقیب قرار می گیرد – ترس هایی که فرانسیس آن را به عنوان پارانویا نادیده می گیرد. کلویی اوکونو، در اولین تجربه کارگردانی خود، به طرز ماهرانه‌ای تنش را افزایش می‌دهد، در حالی که دنیای جولیا از کنترل خارج می‌شود.

در حالی که یک قاتل زنجیره ای در شهر وجود دارد که سر زنان را می برد، بزرگترین هیولای فیلم تماشاگر فرانسیس است که به طور مداوم جولیا را دست به سر کرده و حتی سوء ظن های فزاینده او را مسخره می کند. او یکی از چندین مرد در داستان است که جولیا را از لحاظ روانی مورد سوء استفاده قرار داده و اصرار می کنند که تهدیدهای واقعی که جولیا با آن ها روبرو می‌شود همه در سر او یا فقط سوءتفاهم‌های ساده هستند. تنها چیزی که جولیا می‌خواهد این است که فرانسیس او را باور کند، اما او حتی نمی‌تواند در این حد نیز برای جولیا اهمیت قائل شود. به همین دلایل، فرانسیس یکی از بدترین دوست پسرهای تاریخ فیلم های ترسناک است، درست در صدر در کنار شخصیت کریستین در فیلم نیمه تابستان.

قدیسه ماد ۲۰۱۹

۱- Saint Maud (۲۰۱۹)

در حالی که رز گلس، نویسنده و کارگردان، با فیلم دوم خود، تریلر عاشقانه عشق دروغ خونین، سروصدا به پا کرد، اولین فیلم او با نام قدیسه ماد یکی از خوش ساخت ترین، اما نادیده گرفته شده ترین فیلم های ترسناک چند سال اخیر است. قدیسه ماد که برداشتی شالوهد شکنانه از فیلم‌های ترسناک مذهبی مانند جن‌گیر یا احضار است، حول شخصیت ماد (مورفید کلارک) متمرکز می‌شود که معتقد است صدای خدا را شنیده و حضور او را حس می کند. این فیلم یک شاهکار استادانه در وحشت روانی آرام سوز است که خطرات تنهایی آمیخته با تعصب مذهبی را بررسی می کند.

Saint Maud همچنین شامل یکی از خونین ترین و ترسناک ترین پایان بندی های فیلم های ترسناک تمام دوران است که در چند ثانیه پایانی خود از یک برش ضربتی خارق العاده استفاده می کند. کل فیلم فوق العاده است، اما این پایان بندی هولناک، جایگاه گلس را به عنوان یک فیلمساز چیره دست، حتی در اولین فیلمش، تثبیت می کند. این یک پایان ترسناک است که به سرعت به جایگاه ماندگار پایان بندی های فیلم های مرد حصیری، کری، و شب مردگان زنده می رسد، و سزاوار آن است که به گستردگی این فیلم ها در کانون بحث قرار داشته باشد.

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا