وب گردی

۷ عامل روان‌شناختی که باعث جذابیت ظاهری می‌شود

زیبایی سلیقه‌ای است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبی از استانداردهای مشترک و ترجیحات شخصی است که باعث می‌شود فردی برای ما جذاب باشد. در حالی که بسیاری در مورد معیارهای جذابیت اتفاق نظر دارند، سلیقه‌ فردی نیز بر آنچه زیبا می‌دانیم تأثیر می‌گذارد. در ادامه برخی ویژگی‌های ظاهری که گمان می‌رود بر میزان جذابیت افراد تاثیرگذار باشد آمده است.

۱. فرم صورت

تحقیقات نشان می‌دهد که ما به چهره‌هایی جذب می‌شویم که بیشتر آشنا یا معمولی به نظر می‌رسند. این موضوع می‌تواند به دلایل تکاملی باشد، چراکه ویژگی‌های عادی ​​می‌‌‌‌‌‌تواند نشان‌دهنده سلامت ژنتیکی باشد. با این حال دلیل این موضوع می‌تواند صرفاً این باشد که مغز ما چهره‌های معمولی را برای پردازش و تشخیص آسان‌تر می‌یابد.

۲. مردمک چشمان

اندازه مردمک چشم‌های ما بر اساس احساساتمان تنظیم می‌شود و زمانی که احساس شادی می‌کنیم بزرگتر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ما به طور غریزی افرادی با مردمک بزرگتر را جذاب‌تر می‌پنداریم، زیرا نشان‌دهنده علاقه آنها به ماست.

گفته می‌شود زنان ایتالیایی درگذشته برای آنکه مردی را به خود جذب کنند از ماده سمی موجود در گیاه شابیزک یا بلادن استفاده می‌کردند که باعث گشاد شدن مردمک چشمان می‌شود.

۳. نسبت دور کمر

نسبت دور کمر به باسن از دیرباز به عنوان یکی از جنبه‌های کلیدی جذابیت زنان در نظر گرفته شده است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که کوچک‌تر بودن دور کمر نسبت به باسن باعث جذابیت بیشتر زنان برای مردان می‌شود.

۴. بوی بدن

جذابیت افراد برای یکدیگر می‌تواند به طور قابل توجهی تحت تأثیر رایحه طبیعی بدن آنها باشد.

بر اساس یک مطالعه، زنان به ویژه در زمان تخمک‌گذاری جذاب هستند، زمانی که سطح هورمون‌ها بالا می‌رود و نشان‌دهنده باروری است. این موضوع تاثیر عوامل بیولوژیکی بر ادراک را برجسته می‌کند.

۵. نسبت پا به بدن

طول پا در آنچه ما جذاب می‌دانیم اهمیت زیادی دارد. عموماً نسبت متعادل میان پا به بدن برای مردان ترجیح داده می‌شود، در حالی که پاهای بلندتر برای زنان جذاب‌تر است. ایده‌آل جایی در این بین است، نه خیلی بلند و نه خیلی کوتاه.

۶. نوع دستان

دست‌های جذاب معمولاً انگشتان بلندتری دارند و مطالعات نشان می‌دهد که زنان مردانی را دوست دارند که انگشت‌های حلقه بلندتری دارند، که نشان‌دهنده هورمون‌های سالم است. جذابیت دست‌ها همچنین به پوست صاف و سالم بستگی دارد که نشان‌دهنده سلامت و ژن‌ها است. در مقابل، دست‌های چاق کمتر مورد علاقه هستند، زیرا اغلب ضعیف بودن سلامت را نشان می‌دهند.

۷. تقارن صورت

مطالعات نشان داده‌اند که چهره‌های متقارن اغلب جذاب‌تر به نظر می‌رسند، زیرا پردازش آنها برای گیرنده‌های بینایی ما آسان‌تر است. علاوه بر این، یک غریزه بیولوژیکی وجود دارد که تقارن صورت را با سلامت خوب و کیفیت ژنتیکی مرتبط می‌کند.

منبع: روزیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا