فناوری

۸۳ درصد آنلاین‌شاپ‌ها در پلتفرم‌های فیلترشده فعالیت می‌کنند

پلتفرم تبلیغات آنلاین «یکتانت» روایت خود را از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ منتشر کرد. روایتی که می‌گوید اندازه بازار تبلیغات دیجیتال در ایران به حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است و بیش از ۲۰ درصد بازار تبلیغات را به دست آورده است. 

۹۶ درصد کسب‌وکارهای ایرانی صفحه اینستاگرام دارند

این گزارش، در کنار آمارهایی که از وضعیت تبلیغات دیجیتال در ایران و جهان ارائه می‌کند، به وضعیت حضور کاربران ایرانی در فضای آنلاین و رفتار آن‌ها در این فضا نیز می‌پردازد. براین‌اساس، سال ۱۴۰۲ حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار فروشگاه ایرانی در شبکه‌های اجتماعی فعال بوده است. از این تعداد، بیش از ۹۶۰ هزار فروشگاه در اینستاگرام و بیش از ۱۱۰ هزار فروشگاه در تلگرام فعال بوده‌اند. 

بین شبکه‌های اجتماعی داخلی روبیکا با حدود ۱۰۰ هزار فروشگاه در صدر قرار دارد اما مجموع فروشگاه‌های فعال در ۴ پلتفرم داخلی روبیکا، روبینو، سروش‌پلاس و بله فقط یک‌پنجم تعداد فروشگاه‌های فعال در پلتفرم‌های بین‌المللی است. 

وضعیت فعالیت کسب‌وکارهای ایرانی در شبکه‌های اجتماعی – گزارش سال ۱۴۰۲ یکتانت

به‌رغم فیلتر اینستاگرام و تلگرام در ایران، گزارش یکتانت می‌گوید ایرانیان در سال ۱۴۰۲، ۵۷۰ میلیون پست در اینستاگرام و ۸۹۳ میلیون پست در کانال‌های عمومی تلگرام منتشر کرده‌اند. همین استقبال باعث شده ۹۶ درصد کسب‌وکارهای ایرانی صفحه اینستاگرام داشته‌ باشند. 

درآمد ۶ همتی اینفلوئنسرها از تبلیغات

براساس گزارش یکتانت، در سال ۱۴۰۲ صفحات پرمخاطب و اینفلوئنسرهای ایرانی در شبکه‌های اجتماعی بیش از ۶ هزار میلیارد تومان از تبلیغات درآمد داشته‌اند که این رقم در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان بوده است. بیشترین میزان درآمد از این طریق هم به صفحاتی با موضوع «خانواده و سبک‌زندگی» اختصاص یافته است. 

سال گذشته، در وب‌سایت‌های ایرانی نیز بیش از ۹۰۰ میلیارد تبلیغ منتشر شده و حدود ۴ هزار رسانه نمایش‌دهنده این تبلیغات بوده‌اند. بیشترین تبلیغات نمایش‌داده‌شده نیز در موضوعات «سلامت»، «خدمات زیبایی» و «آرایشی و بهداشتی» بوده‌اند. 

ایرانیان روزی ۴ ساعت از اینترنت استفاده می‌کنند

مدت‌ استفاده از اینترنت در گروه‌های سنی

این گزارش درباره رفتار کاربران ایرانی می‌گوید آن‌ها میانگین روزانه ۴ ساعت از اینترنت استفاده می‌کنند.سال ۱۴۰۲ ، ۹۴ درصد بازدیدکنندگان وب فارسی از تلفن همراه استفاده کرده‌اند. از سوی دیگر، سهم دسکتاپ از ۱۱ درصد به ۴.۳ درصد رسیده است. 

یافته‌ها نشان می‌دهد آخرین فعالیت قبل از خواب و اولین فعالیت بعد از خواب بیش از نیمی از کاربران ایرانی، چک‌کردن شبکه‌های اجتماعی است. 

ایرانیان بیش از هرچیز، از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای دریافت خدمات بانکی، دنبال‌کردن اخبار و خرید اینترنتی استفاده می‌کنند. پوشاک، کتاب و محصولات آرایشی و بهداشتی محصولاتی هستند که شانس بیشتری برای فروش آنلاین دارند. در مقابل، اسباب‌بازی، لپ‌تاپ، PC و جواهرات محصولاتی هستند که ایرانیان کمتر به خرید آنلاین آن‌ها رغبت نشان می‌دهند. 

از دیگر داده‌های قابل‌توجه این گزارش آن است که ۸۵ درصد ایرانیان از پیام‌رسان‌ها برای اطلاع از اخبار استفاده می‌کنند اما سهم روزنامه‌ها به ۱۴ درصد رسیده است. 

گزارش یکتانت با همکاری شرکت تحقیقات بازار امروز (emrc)، کافه‌بازار، سیب‌اپ، زلکا، جاب‌ویژن، تریبون، نجوا، فرست‌ادز، ادیوری و تعدادی از اساتید دانشگاه تهیه شده است. نسخه کامل این گزارش را از اینجا دریافت کنید. 

منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا