وب گردی

۱۳ دروغ مرجانه گلچین و بازی خطرناک با رسانه ها

امروزه برخی از سلبریتی ها ترجیح می دهند اخبار خود را در صفحات شخصی خود منتشر کنند و از این طریق مستقیماً آخرین اخبار مربوط به خود را به رسانه ها و مردم عادی اطلاع دهند. این در حالی است که رسانه های رسمی – به ناچار و برای دور ماندن از جریان رسانه ای و گاهی از روی تنبلی – اخبار موجود در این صفحات را بازنشر می کنند. خبری که به راحتی با تکان دست پاک می شود، اما پیامدهای آن تا مدت ها گریبان رسانه های رسمی را می گیرد و گاه به قیمت از دست دادن اقتدار و اعتماد عمومی تمام می شود.

در چنین شرایطی با تاکید بر افزایش آگاهی مسئولین موضوع در رسانه های رسمی برای اینکه هر خبری در فضای مجازی منتشر نمی شود، بخشی از بار مسئولیت بر عهده خود چهره هاست. اگر بخواهند همچنان از فرصت شبکه های اجتماعی استفاده کنند و مخاطب را مستقیماً با خود همراه کنند، خواه ناخواه ملزم به گفتن حقیقت و حفظ آن حریم خصوصی هستند. و بر این اساس هرگونه شوخی یا نادرستی در این فضا در نهایت برای خودشان مضر است.

در روزهای اخیر یکی از بازیگران پیشکسوت با انتشار پستی در فضای مجازی ظاهرا از دنیای بازیگری خداحافظی کرده است. دوربین های زیادی روی او متمرکز شده و بسیاری از رسانه ها این خبر را پوشش دادند. اما چند روز بعد همین خانم ویدیوی جدیدی را در صفحه شخصی خود منتشر کرد و اعلام کرد که خداحافظی اش دروغ است ۱۳!

با وجود اینکه چند روز قبل از ۲۲ فروردین فیلم خداحافظی مرجانه گلچین منتشر شد و این ادعا (دروغ سیزدهم) دروغ دیگری است، اما او در این ویدئوی جدید اعلام کرد که قصد کناره گیری از بازیگری را ندارد و از هوادارانش عذرخواهی کرد. او تاکید کرد که قصدش از گفتن این دروغ این بوده که ببیند چقدر در دل مردم ایران جا افتاده است!

حمید شکری هنکا، استاد ارتباطات در گفت‌وگویی درباره ماجرای دروغ سیزدهم مرجانه گلچین گفت: با توجه به پدیده توسعه سال‌های اخیر فضای مجازی و گستردگی آن به عنوان منبع تولید محتوا و نه لزوماً اخبار، خبرنگاران ما روزنامه نگاران در چند سال اخیر عقب افتاده اند و همین امر باعث شده تا محتوای فضای مجازی را پرورش دهند.

وی ادامه داد: در سال های اخیر روزنامه ها، مطبوعات و یا رسانه های رسمی همواره منبعی موثق به شمار می رفته اند، اما گسترش فضای مجازی باعث شده تا این روزها همچنان یک منبع باقی بماند، اما ویژگی قابل اعتماد بودن خود را از دست داده است. چرا که در فضای مجازی همه با دغدغه های خود وارد میدان افکار عمومی می شوند. اگر رسانه های رسمی بخواهند تنها به فضای مجازی تکیه کنند، احتمال قصور و خطای آنها چند برابر می شود. حتی اکنون می توانید ببینید که بسیاری از منابع رسانه ای روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرها هستند.

شکری خانگاه خاطرنشان کرد: برخی از افراد گاهی به قصد کنشگری محتوا تولید می کنند. در واقع به قصد خبر بودن این کارها را انجام نمی دهند، بلکه گاهی برای جریان سازی اقدام می کنند، گاهی شوخی رسانه ای و بازی رسانه ای می کنند و گاهی برای دیده شدن و خودنمایی انجام می دهند. بنابراین وقتی رسانه ها به عنوان منبع خبری به این افراد مراجعه می کنند و آنها را در رسانه خود منتشر می کنند، باید احتمال لغزش و خطا را نیز بپذیرند. در چنین مواقعی بهترین حالت این است که رسانه ها مثل همیشه تحقیق و تفحص کنند، با منبع مورد نظر تماس بگیرند و صحت خبر را از خود منبع جویا شوند، علیرغم اخبار جعلی و گزارش های غیر واقعی افراد مطرح، لازم است. برای اینکه رسانه با خود منبع اصلی ارتباط داشته باشد.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر اخبار زیادی در خصوص پدیده دروغ سیزدهم منتشر شده و موارد مشابهی در دنیا وجود دارد، یادآور شد: برخی افراد برای رفع دغدغه های خود محتوای کذب تولید می کنند. رد یا تایید این افراد را نمی توان مقصر دانست، بلکه تقصیر را باید بر گردن رسانه ها دانست که این خبر را به عنوان منبعی موثق برای هدایت افکار عمومی منتشر می کنند. بنابراین برای اینکه اعتبار خود را از دست ندهد باید صحت خبر را از منبع جویا شود.

این استاد ارتباطات با هشدار به اینکه حساب شخصی افراد نباید منبع خبری رسانه ها باشد، گفت: مگر در موارد خاص و در شرایطی که عنوان شنیده ها و گفته های خود را به کار می برند. در این صورت منبع و اعتبار خبر ذکر نمی شود و این تصمیمی برای کاهش حذف و خطاهای رسانه ای و زیر سوال بردن اقتدار رسانه است.

وی در ادامه درباره تمایل افراد و شخصیت ها به انتشار اخبار از طریق صفحه شخصی خود در سال های اخیر گفت: این اقدام در دنیا رایج است، در حال حاضر با وجود دوگانگی و تعدد اخبار، توییت ها منبع رسمی خبر هستند. باید بپذیریم که شبکه های اجتماعی و فضای مجازی انسان محور هستند و مطالب ارسال شده نظر شخصی است نه ساختار سازمانی. در مورد هنرمندان و شخصیت های معروف فکر می کنم رسانه ها نباید با انتشار این خبر دنبال دیده شدن بروند بلکه در قالب بازنشر راهی برای تثبیت حقیقت بگذارند. ما پایگاه های خبری زیادی داریم، اما تعداد رسانه های موثق ما به چند رسانه بیشتر نمی رسد، این رسانه ها باید دقت بیشتری داشته باشند و فضای مجازی را دنبال نکنند. چون فضای مجازی پر از اخبار جعلی است و اشتباه رسانه ها این است که خبر را بازنشر می کنند و در آنجا خبر می تواند جنبه قانونی داشته باشد.

بالاخره این معلم سواد رسانه ای درباره آخرین خبر مرجانه گلچین می گوید: یک نفر جلو آمد و با رسانه ها و افکار عمومی بازی کرد و افرادی که این گونه رفتار می کنند افکار عمومی را وارد فضای مجازی می کنند و حتی رسانه های رسمی هم این خبر را بازنشر کردند. آنها بی اعتماد هستند

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا