اقتصاد

رفع ناترازی بنزین با تنوع سبد سوختی و تکیه بر واردات خودروهای باکیفیت

رمضانعلی سنگدوینی در گفت وگو با خبرنگار نفت خبرگزاری برنا در مورد تنوع سبد سوختی،گفت: یکی از مهمترین مسائلی که در قانون برنامه به آن توجه کردیم بهینه سازی مصرف سوخت با توجه به وضعیت ناترازی بنزین در کشور است.اقدام برای این بسیارحائز اهمیت است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نه ما بلکه تمام دنیا بویژه کشورهای که سوخت متنوع دارند یعنی آمریکا، روسیه و کشورهای اروپایی از انواع سوخت ها استفاده می کنند. علاوه بر بنزین از سوختهای سی ان جی، ال پی جی و خودروهای برقی استفاده می کنند ما نیز ناچاریم و باید به این سمت برویم چراکه ما ناترازی داریم که باید این ناترازی را درست کنیم.

وی تاکید کرد: ما هزینه های زیادی برای تولید بنزین و نفت و گاز می دهیم درست است بخشی از نفت و گازمان را صادر می کنیم ولی در بنزین ناترازی داریم دلیل این ناترازی یکسری خودروهای فرسوده و از عمر گذشته و خودروهای است که الان در کشور تولید می شوند است این خودروها مصرف بالایی دارند باید این ناوگان فرسوده از رده خارح شود و به جای آن از خودرهای برقی استفاده شود.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: باید هم به سمت بهبود کیفیت خودروهای سطح کشور از طریق واردات و بهبود کیفیت تولیدات داخلی برویم. از طرف دیگر در حال حاضر مصرف سی ان جی حدود ۲۴درصد سبد سوختی حمل و نقل کشور را دربخش سبک تشکیل می دهد ما باید هم به سمت سوخت سی ان جی و هم ال پی جی برویم در کنار آن هم برقی کردن خودرها را باید انجام دهیم و اگر بتوانیم این موارد را انجام دهیم راحت می توانیم بنزین مان را صادر کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در قانون برنامه هفتم تنوع سبد سوختی برای رفع ناترازی بنزین پیش بینی شده است و امیدواریم در بودجه ۱۴۰۳ نیز به این مهم توجه شود و دولت نیز خود را ملزم به استفاده از سایر سوخت ها و همچنین خودروهای برقی و هیبریدی کند.

پایان


منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا