اقتصاد

هیچ فسادی در واردات برنج وجود ندارد

به گزارش خبرنگار برنا، صبح امروز در نشست خبری انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران محمد مختاریانی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در خصوص دریافت ۷۰۰ میلیون دلار ارز دولتی برای واردات برنج و ماشین الات و در نهایت ۱۴۰ میلیون دلار واردات شده و بقیه در بازار آزاد ارز فروخته شده است گفت: این ادعا بر اساس توییت یکی از خبرنگاران خارج نشین ابتدا مطرح شد که سند آن نامه یکی از شرکت های تامین کننده برنج به جهاد کشاورزی استان گیلان بود. بر اساس این نامه شرکت اعلام کرده بود که کشاورزانی که هنوز نتوانستند برنج خود را به فروش برسانند به نمایندگی های این شرکت مراجعه کنند. این نامه نه تنها محرمانه نبود بلکه به مدت چند هفته در شبکه استانی زیر نویس می‌شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج تصریح کرد: بعد از آن یکی از روزنامه ها همین اتهام را تیتر یک کرد و دو نفر از خبرنگاران نیز در این مورد در شبکه های اجتماعی اتهام زنی کردند در حالیکه هیچ مدرکی نداشتند و حتی به خود زحمت ندادند از ما سوال کنند که آیا این اتهام درست است اظهار نظری یا نکته ای به عنوان کسی که متهم شده ندارید اما هیچ کدام از این کارها را نکردند که این امر نشان دهنده این است که این خط یک پروژه امنیتی اقتصادی است و در راستای تنش در بازار برنج و مسموم کردن افکار عمومی است فلذا ما از آن رسانه و افرادی که توییت کرده بودند شکایت کردیم و امروز پلیس فتا اظهاریه را برای آنها ارسال خواهد کرد.

مختاریانی افزود: بخش خصوصی یعنی ۱۲۰ شرکت در سال جاری  برای واردات کلا ۵۰۰ میلیون دلار دریافت کردند این درحالیست که مجموعه طبیعت   درسال جاری حدود ۱۷۸ هزار تن برنج وارد کرده است که ارز آن بیشتر از دویست میلیون دلار است که حدود ۱۰۰ میلیون دلار آن رو دریافت کرده و ما بقی رو هنوز نگرفته در حالی که این شرکت بار را وارد کشور و عرضه کرده است.

مختاریانی تصریح کرد: وقتی نماینده ساری می‌گوید ما ۳ میلیون تن تولید برنج در کشور داریم و وزیر سابق جهاد به اسم حمایت از تولید داخل بدون اینکه اطلاعی از بازار داشته باشد دستور ممنوعیت واردات را صادر می کند برنج ایرانی می شود کیلویی ۱۵۰ هزار تومان و کشور دچار مشکل می شود.

وی با بیان اینکه چند نرخی بودن ارز باعث بروز فساد می شود گفت: ما به عنوان انجمن برنج اعلام میکنیم که اگر ارز دولتی از برنج حذف شود و واردات با ارز نیمایی مانند سایر کالاها صورت بگیرد کمترین میزان افزایش قیمت را در برنج شاهد خواهیم بود.

در ادامه این نشست مسیح کشاورز دبیر انجمن گفت: با رفع ممنوعیت در سال ۱۴۰۱ قیمت‌ها تعدیل شد اما چون این امر با سیاست گذاری دستوری همراه شد خیلی پاسخگو نبود. در این چند سال اخیر شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی برنج بودیم. افزایش قیمت برای حبوبات هم تجربه شد و این محصولات از سال ۱۴۰۰ افزایش چند صد درصدی داشتند. 

آمار واردات برنج 

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین کنندگان مجمع عالی واردات برنج با بیان اینکه سیاست گذاری امسال در حوزه واردات برنج حدود یک میلیون تن است، گفت: ۱۴۹ شرکت در حوزه واردات برنج فعالیت دارند که امسال تا ۴ دی ماه حدود ۸۰۵ هزار تن برنج به ارزش یک میلیارد دلار وارد کشور شد. سهم اعضای این انجمن ۲۵۶ هزار تن به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار بوده است. 

به گزارش برنا با سیستمی شدن ثبت سفارش هر بازرگان بر اساس سابقه فعالیت و رتبه اعتباری که دریافت می‌کند سهم وارداتش مشخص می‌شود و انحصاری به وجود نمی آید.

احمد خانی‌نوذری، سرپرست معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ابتدای هفته در جمع خبرنگاران عنوان کرد، در واردات برنج انحصاری وجود ندارد و سهم هر شرکت واردکننده ۱۵ درصد است.


منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا