اقتصاد

پورشه با موتور شش زمانه به دنبال نجات پیشرانه‌های بنزینی است!

پورشه با موتور شش‌زمانه جدید در حال آزمایش راهی برای نجات پیشرانه‌های بنزینی است و این اختراع می‌تواند قدرت و بهره‌وری را به سطح جدیدی برساند.

به گزارش خبرنگار برنا، موتور احتراق داخلی همچنان بر اساس همان اصول چهارزمانه‌ای که در سال ۱۸۳۲ توسط مهندس آلمانی نیکولاوس اوتو توسعه یافت، کار می‌کند. با تنها چند استثنا، تقریباً هر خودرویی که با احتراق داخلی کار می‌کند از موتور چهارزمانه استفاده می‌کند: مکش، تراکم، احتراق، تخلیه مرحله مکش زمانی است که هوا و سوخت به سیلندر وارد می‌شوند. تراکم زمانی است که پیستون این مخلوط را به بالای سیلندر فشار می‌دهد. مخلوط به اشتعال درمی‌آید و پیستون را به پایین می‌برد تا مرحله احتراق به وقوع بپیوندد. تخلیه آخرین مرحله است که گاز‌های باقی‌مانده را از سیلندر خارج می‌کند.

طراحان موتور پورشه در تلاش بوده‌اند تا یک مرحله تراکم و احتراق دیگر به این فرآیند اضافه کنند. مدارکی که به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده (USPTO) ارسال شده، به‌طور خاص این طراحی را به‌عنوان “شش مرحله جداگانه که می‌توان آنها را به دو توالی سه‌مرحله‌ای تقسیم کرد” توصیف می‌کند. مراحل اضافی بین مرحله احتراق و تخلیه فرایند موتور چهار زمانه قرار خواهند گرفت. بنابراین، توالی اول شامل مکش-تراکم-احتراق خواهد بود و به‌دنبال آن، توالی دوم شامل تراکم-احتراق-تخلیه است.

برای انجام این کار، اختراع پورشه نشان می‌دهد که یک میل‌لنگ بر روی یک حلقه با دو دایره متمرکز (که به آن «حلقه» گفته می‌شود) می‌چرخد. این طراحی نقطه مرکزی چرخش را به‌طور متناوب تغییر می‌دهد و به‌طور مؤثر، حرکت پیستون (نقطه مرگ پایین) را برای مراحل اضافی کمی کاهش می‌دهد. این امر به نوبه خود تراکم را تغییر می‌دهد، زیرا پیستون به اندازه‌ای که در سیلندر به بالاترین نقطه (نقطه مرگ بالا) می‌رود، نمی‌رسد. این به معنای آن است که این موتور دارای دو نقطه مرگ بالا و پایین است.

بیایید موضوع را کمی ساده‌تر کنیم. به‌طور خلاصه، این طراحی پتانسیل آن را دارد که قدرت بیشتری با بهره‌وری بالا تولید کند. در یک موتور معمولی، تنها یک مرحله از چهار مرحله واقعاً قدرت تولید می‌کند (مرحله احتراق). طراحی پورشه فرمول را به یک مرحله از سه مرحله تغییر می‌دهد (مکش-تراکم-احتراق) (تراکم-احتراق-تخلیه) و همچنین مخلوط سوخت و هوا را به‌طور کامل‌تر می‌سوزاند. البته، عیب این طراحی افزایش پیچیدگی است. اینکه آیا این بهبود‌ها به‌اندازه‌ای هستند که طراحی و تولید را توجیه کنند، هنوز مشخص نیست.

مانند بسیاری از اختراعات، ممکن است این طراحی هرگز به مرحله اجرا نرسد. این ایده قطعاً جالب است، اما شاید از همه مهم‌تر، نشان می‌دهد که پورشه به‌طور جدی در تلاش است تا راه‌هایی برای حفظ موتور‌های احتراقی در کنار حرکت به سمت موتور‌های الکتریکی پیدا کند.

 

خبرنگار: مصطفی کمالو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا