اقتصاد

نفت خام برنت به ۷۳ دلار و ۶۲ سنت رسید

بهای معاملات نفت برنت ۲۶ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش یافت و به ۷۳ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید.

به گزارش برنا، قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی کاهش یافت، اما به دنبال کاهش نرخ بهره آمریکا و افت ذخایر جهانی، به سوی ثبت دومین رشد هفتگی متوالی پیش می‌رود. 

بهای معاملات نفت برنت ۲۶ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش یافت و به ۷۳ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید، اما از ابتدای هفته جاری تاکنون، ۴.۳ درصد رشد داشته است.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۵ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۷۱ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه رسید و از ابتدای هفته جاری تاکنون، ۴.۸ درصد رشد داشته است.

هر دو شاخص پس از اینکه در ۱۰ سپتامبر، به پایین‌ترین رکورد سه ساله سقوط کرد، موفق شدند بخشی از ضرر خود را احیا کنند و از آن زمان، در پنج روز از هفت روز معامله گذشته، افزایش یافته اند.

نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت روز گذشته در واکنش به تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای کاهش نیم درصدی نرخ بهره، بیش از یک درصد صعود کردند، اما روز جاری بخشی از این افزایش را از دست دادند. کاهش نرخ بهره معمولا فعالیت اقتصادی و تقاضای انرژی را تقویت می‌کند، اما بازار این اقدام را نشانه ضعیف‌تر شدن بازار کار آمریکا می‌داند که ممکن است رشد اقتصادی را آهسته کند.

تحلیلگران گروه ANZ Research در یادداشتی نوشتند: قیمت‌ها در ماه‌های اخیر، به دلیل نگرانی‌ها از ضعیف شدن تقاضا، تحت فشار قرار گرفته اند، زیرا سیاست‌های پولی سختگیرانه، فعالیت‌های اقتصادی را سرکوب کرده است. تسهیل سیاست پولی، به تقویت انتظارات مبنی بر جلوگیری از رکود اقتصاد آمریکا کمک کرد.

عامل دیگری که از قیمت‌ها پشتیبانی کرد، کاهش ذخایر نفت آمریکا بود که هفته گذشته، به پایین‌ترین میزان در حدود یک سال اخیر رسید.

تحلیلگران بانک سیتی روز پیش بینی کردند کمبود عرضه حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز که به دلیل تصمیم اوپک پلاس برای به تاخیر انداختن حذف محدودیت عرضه اضافی خواهد بود، قیمت نفت خام برنت را در محدوده ۷۰ تا ۷۵ دلار در هر بشکه در سه ماهه آینده حمایت می‌کند، اما افزودند: قیمت‌ها ممکن است در سال ۲۰۲۵ کاهش یابند.

قیمت نفت همچنین از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه حمایت شدند. واکی تاکی‌های مورد استفاده نیرو‌های حزب الله لبنان در روز چهارشنبه، یک روز پس از انفجار پیجر‌ها در این کشور، منفجر شدند که تلفات جانی و مالی بر جای گذاشت. منابع امنیتی اعلام کرد سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) مسئول این حملات است، اما مقامات اسرائیلی در مورد این حملات اظهار نظری نکردند.

بر اساس گزارش رویترز، تقاضای ضعیف ناشی از کندی اقتصاد چین نیز همچنان بر قیمت نفت تاثیرگذار است. داده‌های اداره آمار چین در آخر هفته نشان داد تولید پالایشگاه‌های نفت در اوت، برای پنجمین ماه کاهش یافت. رشد تولید صنعتی چین نیز در ماه میلادی گذشته، به پایین‌ترین حد در پنج ماه اخیر افت کرد و خرده‌فروشی و قیمت خانه‌های نوساز ضعیف‌تر شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا