گوناگون

راحتی برای همه؛ فرصت برابر با دسترس‌پذیری بیشتر

توسعه برند، تسهیل دسترسی افراد دارای معلولیت به اپلیکیشن اسنپ یکی از مهمترین ماموریت‌های اسنپ در حوزه‌ی مسئولیت اجتماعی در سال‌های گذشته بوده است. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده‌ از سوی سازمان بهداشت جهانی ۱۶ درصد از افراد جهان، یا ۱ نفر از هر ۶ نفر، دارای معلولیت هستند. به همین دلیل، اسنپ همواره به دنبال راه‌حل‌هایی برای ایجاد دسترسی بهتر برای افراد دارای معلولیت است.

 

اقدامات اسنپ در حوزه‌ی افراد دارای معلولیت را می‌توان در سه دسته‌ی زیر طبقه‌بندی کرد:

 

اقدامات اسنپ در حوزه_ی افراد دارای معلولیت


دسترس‌پذیری اپلیکیشن اسنپ ویژه‌ی افراد دارای معلولیت

پروژه‌ی دسترس‌پذیری اپ اسنپ از دهم آبان ۱۴۰۱ با راه‌اندازی قابلیت «دسترس‌پذیری» به طور جدی کلید خورد و همواره در حال به‌روزرسانی و بهبود است. این قابلیت در همکاری تنگاتنگ تیم محصول اسنپ با افراد دارای معلولیت شکل گرفته است. می‌دانیم که برای دسترس‌پذیری کامل اسنپ راه زیادی در پیش داریم؛ اما تلاش می‌کنیم که هر روز امکانات و ویژگی‌های بیشتری را برای افراد دارای معلولیت به اپلیکیشن اسنپ اضافه کنیم و در این راه همچنان به همراهی، همکاری و همفکری افراد دارای معلولیت و موسسه‌های فعال در این حوزه نیاز داریم.

در نهایت، اسنپ به سهم خود تلاش می‌کند با دسترس‌پذیری بیشتر جای هیچ‌کدام از کاربرهایش در شهر خالی نماند. چه کاربر مسافر و چه کاربر راننده، همه می‌توانند در اپ اسنپ نوع معلولیت خودشان را مشخص کنند تا راحت‌تر از همیشه به امکانات این سامانه دسترسی داشته باشند.

کاربران دارای معلولیت، به منظور داشتن تجربه‌ی کاربری بهتر در استفاده از اپلیکیشن اسنپ، می‌توانند به بخش «اطلاعات کاربر» در منوی اپ بروند و در بخش دسترس‌پذیری (پائین صفحه) اطلاعات مربوط به نوع معلولیت خود را (شامل ناشنوایی/کم‌شنوایی، نابینایی و کم‌بینایی (برای کاربران مسافر) و معلولیت حرکتی) ثبت کنند. این اطلاعات در اپلیکیشن اسنپ ذخیره و در هر سفر به کاربر طرف مقابل اطلاع داده می‌شود تا او نیز با آگاهی و دریافت آموزش‌های لازم در سفر همراهتان باشد.

اپلیکیشن اسنپ، با هدف ایجاد فرصت برابر، برای افراد دارای معلولیت دستر‌س‌‌پذیر شده است. اسنپ از طریق طراحی قابلیت‌هایی ویژه در اپ برای هر دو گروه کاربران مسافر و راننده‌ی دارای معلولیت دسترسی به خدماتش را آسان و فرصت حضور راحت‌تر در جامعه را برای این گروه از افراد فراهم کرده است.

 

گروه‌های هدف دسترس‌پذیری اسنپ

  • کاربران مسافر: نابینا/کم‌بینا، ناشنوا/کم‌شنوا، دارای معلولیت حرکتی
  • کاربران راننده: ناشنوا/کم‌شنوا، دارای معلولیت حرکتی

دسترس‌پذیری اپ اسنپ به روایت اعداد (از ابتدا تا نیمه‌ی شهریور ۱۴۰۳)

آنچه می‌خوانید:


اسنپ؛ دسترس‌پذیر برای کاربران مسافر ناشنوا و کم‌شنوا

دسترسی کاربران مسافر ناشنوا و کم‌شنوا با اقدامات زیر تسهیل شده است:

امکان ثبت ناشنوایی/کم‌شنوایی در صفحه‌ی مشخصات کاربری

با این قابلیت کاربر مسافر می‌​تواند وارد قسمت تنظیمات شود و در قسمت دسترس‌​پذیری گزینه‌ی «ناشنوا/کم‌شنوا هستم» را فعال کند.

درج نشان نا‌شنوایی و کم‌شنوایی مسافر برای کاربر راننده

با این قابلیت کاربر راننده از ناشنوایی یا کم‌شنوایی مسافر خود مطلع می‌​شود و آموزش​‌های لازم برای نحوه‌ی برقراری ارتباط با مسافر را دریافت می‌​کند.

غیرفعال شدن تماس صوتی با کاربر مسافر ناشنوا و کم‌شنوا

با انتخاب گزینه‌ی «ناشنوا/کم‌شنوا هستم» در حساب کاربری مسافر، امکان تماس صوتی با این کاربران غیرفعال و از طریق پیامک به کاربر راننده اطلاع داده می‌​شود که مسافر امکان پاسخگویی به تماس صوتی را ندارد و باید از طریق پیام متنی داخل اپ با او ارتباط برقرار کرد. کاربران راننده می‌توانند از طریق قابلیت چت داخل اپلیکیشن با مسافر ناشنوا یا کم‌شنوا ارتباط برقرار کنند.


اسنپ دسترس‌پذیر برای کاربران راننده‌ی نا‌شنوا و کم‌شنوا

کاربران راننده‌ی ناشنوا یا کم‌شنوا، برای دسترسی‌ بیشتر به خدمات اپلیکیشن، از امکانات زیر برخوردارند:

امکان ثبت ناشنوایی یا کم‌شنوایی در صفحه‌ی مشخصات کاربری اپلیکیشن راننده

این امکان برای کاربران راننده فراهم شده است که در صفحه‌ی مشخصات فردی‌ خود گزینه‌ی «ناشنوا/کم‌شنوا هستم» را فعال کنند. به این ترتیب، کاربر مسافر از وضعیت راننده مطلع می‌شود.

درج نشان نا‌شنوایی و کم‌شنوایی کاربر راننده در اپلیکیشن مسافر

با درج نشان ناشنوا/کم‌شنوا روی عکس کاربر راننده، مسافر از این موضوع مطلع می‌​شود و آموزش​‌های لازم برای نحوه‌ی برقراری ارتباط با او را دریافت می‌​کند.

غیرفعال شدن تماس صوتی با کاربر راننده‌ی ناشنوا و کم‌شنوا

با فعال کردن گزینه‌ی «ناشنوا/کم‌شنوا هستم» در حساب کاربری راننده، امکان تماس صوتی غیرفعال می‌شود و از طریق پیامک به مسافر اطلاع داده می‌​شود که کاربر راننده امکان پاسخگویی به تماس صوتی را ندارد و باید از طریق پیام متنی داخل اپ با او ارتباط برقرار کرد.

همچنین در صورتی که مسافری از نسخه‌های قدیمی اپلیکیشن استفاده کند و با کاربر راننده تماس تلفنی بگیرد، به تلفن گویا وصل و از ناشنوا یا کم‌شنوا بودن کاربر راننده مطلع می‌شود. کاربران مسافر می‌توانند از طریق قابلیت چت داخل اپلیکیشن با راننده‌ی ناشنوا یا کم‌شنوا ارتباط برقرار کنند.


اسنپ؛ دسترس‌پذیر برای کاربران مسافر نابینا و کم‌بینا

اقدامات زیر برای دسترسی و راحتی کاربران مسافر نابینا و کم‌بینا انجام شده است:

 

قابلیت اتصال به برنامه‌های صفحه‌خوان برای افراد نابینا و کم‌بینا

کاربران مسافر نابینا و کم‌بینا با دریافت یا به‌روز‌رسانی آخرین نسخه‌ی اندروید اسنپ از طریق اپلیکیشن کافه‌بازار، مایکت یا Huawei AppGallery از این قابلیت بهره‌مند می‌شوند.

بعد از دریافت یا به‌روز‌رسانی اپلیکیشن اسنپ، کاربران مسافر نابینا یا کم‌بینا می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌های واسط صفحه‌خوان درخواست سفر خود را ثبت کنند.

صفحه‌خوان‌ها برنامه‌هایی هستند که محتوای یک اپلیکیشن یا سایت را به محتوای صوتی تبدیل می‌کنند و کاربران نابینا یا کم‌بینا به کمک آن‌ها از خدمات اپلیکیشن‌های مختلف بهره‌مند می‌شوند.

ثبت نابینایی یا کم‌بینایی در صفحه‌ی مشخصات کاربری

کاربر مسافر می‌​تواند وارد قسمت تنظیمات شود و نابینایی یا کم‌بینایی خود را در قسمت دسترس‌پذیری ثبت کند. با استفاده از این قابلیت کاربر راننده از وضعیت مسافر خود مطلع می‌​شود و آموزش​‌های لازم را برای نحوه‌ی برقراری ارتباط دریافت می‌​کند.

اسنپ؛ دسترس‌پذیر برای کاربران مسافر و راننده‌ی دارای معلولیت حرکتی

اگر کاربر مسافر در صفحه‌ی مشخصات کاربری خود گزینه‌ی «از ویلچر استفاده می‌کنم» را فعال کرده باشد، درخواست سفر او با نشان ویلچر به کاربر راننده نمایش داده می‌شود.

در حال حاضر تمامی کاربران مسافر از طریق نسخه‌ی اندروید و وب‌اپ می‌توانند از منوی صفحه‌ی اصلی سوپراپ وارد حساب کاربری خود شوند و در قسمت پایین صفحه (بخش دسترس‌پذیری) نوع معلولیت‌شان را مشخص کنند. قابلیت دسترس‌پذیری در فاز بعدی برای کاربران دارای نسخه‌ی iOS فعال خواهد شد.

همچنین، بعد از قبول شدن درخواست سفر توسط کاربر راننده، نشان معلولیت کاربر مسافر به او نمایش داده می‌شود. با استفاده از این قابلیت کاربر راننده از وضعیت مسافر خود مطلع می​‌شود و آموزش​‌های لازم را برای نحوه‌ی برقراری ارتباط دریافت می‌​کند.

اگر کاربر راننده‌ نیز در صفحه‌ی مشخصات کاربری خود گزینه‌ی «معلولیت حرکتی دارم» را فعال کرده باشد، بعد از قبول شدن درخواست سفر، پلاک ماشین همراه با ویلچر در کارت سفر به مسافر نمایش داده می‌شود.

توسعه برند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا