وب گردی

لکه بینی قهوه ای در زنان خطرناک است ؟ بررسی علت و درمان

ترشحات طبیعی واژن شفاف و رقیق می باشد که گاهی بنا به دلایل مختلف رنگ این ترشحات تغییر پیدا می کند. هنگامی که ترشحات واژن حاوی مقدار کمی خون باشد، از اصطلاح لکه بینی قهوه ای استفاده می شود. در واقع خون باقی مانده در رحم همراه با ترشحات روزانه خارج می شود. این خون به دلیل این که مدت زمان طولانی در بدن باقی مانده است؛ قهوه ای رنگ می باشد.

این خون به دلیل اکسید شدن رنگ متفاوتی دارد و فقط در دوره های خاص خانم ها دچار لکه بینی قهوه ای می شوند. برخلاف تمامی باورهای رایج این نوع از خونریزی را باید کاملا جدی گرفت. یکی از علائم شایع بیماری های مزمن زنانه، لک بینی قهوه ای می باشد. شادمگ به بررسی علت و روش های درمان لکه بینی های زنان پرداخته است با ما همراه باشید.

علل لکه بینی قهوه ای چیست ؟

لکه بینی - لکه بینی قهوه ای

عوامل مختلفی می توانند باعث لکه بینی قهوه ای در خانم ها شود که در ادامه به ذکر آن ها خواهیم پرداخت:

  • یکی از دلایل اصلی این نوع خونریزی بارداری می باشد. معمولا در روزهای اول بارداری فرد درگیر لکه بینی به رنگ قهوه ای می شود. این امر کاملا طبیعی است و نشانه آمادگی بدن برای شروع دوران بارداری است.
  • لکه بینی در هفته های اول بعد از بارداری را باید جدی بگیرید. در صورت تداوم خونریزی حتما با پزشک خود ارتباط برقرار کنید.
  • از دیگر دلایل لکه بینی شروع قاعدگی می باشد. در روزهای پایانی قاعدگی خون باقی مانده در رحم بدین شکل خارج می شود. این نوع از لکه بینی امری کاملا طبیعی است و جای هیچ گونه نگرانی ندارد.
  • لکه بینی قبل از شروع خونریزی پریود نیز می تواند رخ دهد. معمولا بعد از چند ساعت خونریزی آغاز می شود.
  • این حالت می تواند ناشی از تخمک گذاری و لانه گزینی باشد. در صورتی که مشکوک به بارداری هستید؛ حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • چنین حالتی پس از رابطه جنسی خشن و یا حتی اولین رابطه جنسی نیز طبیعی است.

لکه بینی قهوه ای در بارداری

لکه بینی قهوه ای یکی از علائم بارداری در خانم ها می باشد. بر اساس جدیدترین بررسی های صورت گرفته حدود ۶۷ درصد خانم ها بعد از تشکیل نطفه دچار لکه بینی به رنگ قهوه ای روشن تا تیره می شوند که امری کاملا طبیعی است. در واقع چنین با عبور از دیواره رحم باعث ایجاد خونریزی خفیف به صورت لکه بینی می شود‌.

خونریزی که در اثر تشکیل جنین می باشد، یک الی دو هفته بعد از باروری تخمک آغاز می شود. در هفته های ۴ و ۵ بارداری این نوع از خونریزی بسیار خطرناک می باشد. معمولا افرادی که این نوع از خونریزی را تجربه می کنند، شانس سقط بالایی دارند. همچنین در این دوران پزشک رابطه جنسی را ممنوع خواهد کرد.

علت لکه بینی زنان - لکه بینی قهوه ایعلت لکه بینی زنان - لکه بینی قهوه ای

لکه بینی قهوه ای پیش از یائسگی

با نزدیک شدن به دوران یائسگی لکه بینی قهوه ای جایگزین خونریزی دوران قاعدگی می شود. معمولا زنان از دهه ۴۰ تا ۵۰ سالگی یائسگی را تجربه می کنند. اگر در دوران یائسگی هستید این حالت کاملا طبیعی است. در این دوران فرد علائم مختلفی نظیر گرگرفتگی، تعریق شبانه، خشکی واژن و اختلالات خواب مواجه می شود. به طور کلی در این دوران فرد باید تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان باشد. تحت چنین شرایطی می توانید راحت تر دوران یائسگی را پشت سر بگذارید.

لکه بینی قهوه ای نشانه چه بیماری هایی است ؟

لکه بینی قهوه ای می تواند نشانه بیماری های مختلفی باشد. این نوع از لکه بینی در هر سنی و حتی در دوران بارداری نیز می تواند رخ دهد.

التهاب لگن

لکه بینی از علائم اصلی بیماری التهاب لگن می باشد. این نوع از التهاب در رده بیماری های خطرناک زنانه قرار دارد که در اثر عفونت دهانه رحم ایجاد می شود. درد حین رابطه جنسی، درد در ناحیه زیر ناف، تب، احساس سوزش هنگام ادرار و ترشحات واژن بد بو از دیگر علائم این بیماری می باشد.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

افرادی که درگیر بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند دچار این حالت می شوند. عدم توازن هورمونی موجب ترشح لکه های قهوه ای رنگ خواهد شد. از علائم اصلی این بیماری می توان به: پریود نامنظم، ریزش مو، رشدهای موهای زائد در چانه، جوش زدن، تغییر رنگ پوست و پریود با خونریزی های شدید اشاره کرد.

ترشحات قهوه ای - لکه بینی قهوه ایترشحات قهوه ای - لکه بینی قهوه ای

بیماری های مقاربت جنسی

بیماری های جنسی نیز می تواند باعث ایجاد لکه های قهوه ای شوند. از شایع ترین بیماری های جنسی می توان به کلامیدیا اشاره کرد. فرد مبتلاء به این بیماری علائم گوناگونی نظیر سوزش هنگام ادرار، درد حین رابطه جنسی و ترشحات بد بو دارد.

جسم خارجی در واژن

از مهم ترین دلایل لکه بینی قهوه ای باقی ماندن جسم خارجی در واژن می باشد. تحت چنین شرایطی فرد احساس درد و سوزش هنگام ادرار نیز خواهد داشت. هرگونه جسم خارجی نظیر کاندوم، تامپون و حلقه های پیشگیری از بارداری می تواند باعث این نوع از خونریزی شود.

سرطان دهانه رحم

لکه بینی قهوه ای می تواند نشانه سرطان دهانه رحم باشد. از هر ۴۵ زن یک نفر به این بیماری مبتلاء می شود. از علائم اصلی این نوع از سرطان می توان به: زگیل تناسلی، درد حین رابطه، خونریزی بعد از هر بار رابطه جنسی و پریودهای نامنظم اشاره کرد.

بهترین اقدام پس از مواجه شدن با لکه بینی قهوه ای چیست ؟

درمان لکه بینی در زنان - لکه بینی قهوه ایدرمان لکه بینی در زنان - لکه بینی قهوه ای

لکه بینی قهوه ای در روزهای اول تشکیل نطفه جنین و همچنین در دوران قاعدگی کاملا طبیعی است و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. در صورتی که ترشحات قهوه ای برای چند هفته ادامه پیدا کرد، باید به پزشک مراجعه کنید.

لکه بینی مکرر بعد از رابطه جنسی می تواند نشانه درگیری با یک بیماری خطرناک باشد. هرگونه احساس درد و خارش در ناحیه واژن را باید جدی بگیرید. بهترین اقدام پس از قرار گرفتن در چنین شرایطی مراجعه به متخصص زنان و زایمان می باشد. پزشک پس از انجام بررسی های لازم نظریه قطعی خود را صادر خواهد کرد.

هشدار

از مصرف خودسرانه داروهای هورمونی برای درمان لکه بینی شدیدا خودداری کنید. حتما تحت نظر پزشک باید دارد مصرف کنید؛ در غیر این صورت درگیر عارضه های دیگری خواهید شد. خصوصا افرادی که درگیر بیماری زگیل تناسلی هستند، باید بیشتر به این نکته مهم توجه داشته باشند.

نتیجه گیری

باتوجه به مطالب فوق در روزهای اول قاعدگی خونریزی به صورت لکه بینی می باشد که از دیدگاه متخصصان زنان و زایمان طبیعی است. در صورتی که لکه بینی بیش از یک هفته ادامه پیدا کرد، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. این عارضه یکی از علائم اصلی بیماری های تخمدان نظیر تخمدان پلی کیستیک، التهاب لگن، سرطان دهانه رحم و… می باشد. رابطه جنسی خشن و باقی ماندن جسم خارجی در واژن، یائسگی و… نیز می تواند سبب خونریزی به صورت لکه بینی شود.

***

میانگین امتیازات ۵ از ۵

پایان

منبع: مجله شاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا