وب گردی

روش تکثیر زاموفیلیا در خانه

بسیاری از افرادی که از گیاه زاموفیلیا نگهداری می کنند، به دنبال بهترین روش تکثیر زاموفیلیا هستند. زاموفیلیا یکی از زیباترین و سبزترین گیاهان آپارتمانی است که رشد بسیار خوبی دارد. به همین دلیل تکثیر آن می تواند بسیار آسان باشد. اما این کار به زمان نسبتا زیادی نیاز دارد. زاموفیلیا جزء گزینه های اول در میان انتخاب گل های آپارتمانی قرار دارد. دیگر برای داشتن گلدان های زیادی از زاموفیلیا نیازی نیست آن را هر بار خریداری کنید. بلکه تنها به یک گیاه زاموفیلیا نیاز دارید تا آن را به صورت پراکنده تکثیر کنید. در این مطلب از شادمگ قصد داریم بهترین روش تکثیر زاموفیلیا را به شما معرفی کنیم.

بررسی انواع روش تکثیر زاموفیلیا کدامند ؟

زاموفیلیا یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم است که به روش های مختلفی تکثیر می شود. روش های تکثیر با ریزوم، تکثیر از ساقه و تکثیر از برگ. در واقع شما هم با ریزوم و هم با استفاده از ساقه و برگ گیاه می توانید کار تکثیر آن را انجام دهید. تکثیر در هر سه روش در بستر خاک صورت می گیرد. برای تکثیر بهتر است از گیاه سرحال، سالم و شاداب زاموفیلیا استفاده کنید. چرا که این گونه تکثیر بسیار راحت تر و سریع تر صورت می گیرد. استفاده از گیاهان ضعیف و ناسالم زاموفیلیا ممکن است تکثیر را با مشکل مواجه کند. پس حتما به این نکته توجه داشته باشید.

زاموفیلیا - روش تکثیر زاموفیلیا

روش تکثیر زاموفیلیا از ریزوم (غده)

بهترین روش تکثیر زاموفیلیا، تکثیر از طریق ریزوم است. ریزوم ها غده هایی سفید رنگ هستند که به آن ها پیازچه نیز می گویند. این ریزوم ها در محل اتصال ساقه و ریشه قرار دارند. به مرور زمان که گیاه رشد می کند و رشته ها افزایش پیدا می کنند، ریزوم ها نیز افزایش پیدا خواهند کرد. ریزوم ها به مرور زمان به ریزوم مادر متصل می شوند.

زمانی که یک پاجوش جدید از گیاه در حال رشد است، ریزوم آن نیز در حال رشد می باشد. بنابراین امکان جداسازی ریزوم پاجوش از ریزوم ماد و تکثیر آن وجود دارد. برای این روش نیاز به تیغ، خاک مناسب و قارچ کش است. سپس طبق مراحل زیر تکثیر زاموفیلیا را انجام دهید.

۱) ابتدا گیاه زاموفیلیا را از گلدان خارج کرده و خاک اطراف ریشه و ریزوم را به صورت کامل تمیز و سپس ریزوم مادر را پیدا کنید. ریزوم مادر معمولا در مرکز بوده و اندازه درشت تری دارد. به صورتی که بقیه ریزوم های کوچک به آن متصل هستند.

۲) ریزوم کوچک را از ریزوم مادر جدا کنید. برای این کار از تیغ استریل استفاده کنید. مراقب باشید به ریزوم مادر یا ریزوم های کوچک آسیب وارد نشود.

۳) سپس بخش هایی از ریزوم مادر و ریزوم پاجوش را که در معرض برش قرار گرفته اند، با پودر قارچ کش بپوشانید.

۴) بهترین خاک برای این گیاه ترکیبی از زغال، ماسه دوبار شور، پرلیت، کوکوپیت و پیت ماس است. گیاه می تواند در این بستر خاک به خوبی رشد کند.

۵) گیاه را در بستر خاک مناسب قرار داده و تا سه روز آبسیاری نکنید تا به بستر خاک جدید عادت دهید. بعد از آن اولین آبیاری را با قارچ کش انجام دهید تا خاک نیز قارچ کشی شود.

۶) سپس آبیاری گیاه را به روال عادی انجام می دهیم.

گیاه مناسب آپارتمان - روش تکثیر زاموفیلیاگیاه مناسب آپارتمان - روش تکثیر زاموفیلیا

بهترین روش تکثیر زاموفیلیا با ساقه

یکی دیگر از انواع روش تکثیر زاموفیلیا، روش تکثیر از ساقه است که نسبت به روش های دیگر، زمانبرتر است. اما این روش برای تکثیرهای انبوه می تواند مورد استفاده قرار گیرد. برای این کار از ساقه های جوانی استفاده کنید که ضخامت بیشتری داشته و شاداب تر هستند. چرا که اینگونه احتمال تکثیر بیشتر می شود.

برای تکثیر زاموفیلیا از ساقه مراحل زیر را انجام دهید:

۱) ساقه ای که جوانتر و تازه تر است را از گیاه جدا کنید.

۲) فرض کنید ساقه شما ۴۰ سانتی متر است. آن را به ساقه های کوچک ۷ الی ۸ سانتی تبدیل کنید.

۳) انتهای ساقه ها را به یک سمت قرار داده و آن ها را به صورت کامل قارچ کشی کنید.

۴) به مدت دو روز آن ها را در مکانی تاریک و خنک قرار دهید تا محل زخم آن ها کاملا خشک شود.

۵) ساقه ها را در خاکی با ترکیب پرلیت، کوکوپیت و پیت ماس بکارید. اندازه خاک باید به گونه ای باشد که ساقه ها در خاک بایستند.

۶) قلمه ها باید در محیطی با دمای ۲۵ الی ۳۰ درجه سانتی گراد قرار گیرند. سپس به صورت سطحی شروع به آبیاری کردن آن ها کنید.

۷) سطح آبیاری قلمه ها بسیار حائز اهمیت است. باید توجه کنید که بستر خاک هیچ وقت خشک نشود و به صورت مرتب آن را آبیاری کنید.

۸) با انجام این مراحل، قلمه ها بعد از سه ماه ریشه دار شده و بعد از ۵ ماه جوانه می زنند.

روش نگهداری از زاموفیلیا - روش تکثیر زاموفیلیاروش نگهداری از زاموفیلیا - روش تکثیر زاموفیلیا

تکثیر زاموفیلیا از برگ

روش تکثیر زاموفیلیا از برگ شباهت زیادی به روش تکثیر آن از ساقه دارد. برای این کار باید برگ های سالم، درشت و شاداب گیاه را انتخاب نمایید. مراحل تکثیر زاموفیلیا از برگ به صورت زیر است.

۱) ابتدا با استفاده از یک تیغ، برگ ها را از محل ساقه جدا کنید. محل برش را با استفاده از پودر قارچ کش، قارچ کشی کنید.

۲) سپس برگ ها را به مدت دو روز در جای خنک و کم نور قرار دهید تا محل زخم آن ها خوب شود.

۳) برگ ها را در بستر خاک پیت ماس، کوکوپیت و پرلیت قرار دهید. تا سه روز آبیاری انجام ندهید تا برگ ها به بستر خاک عادت کنند.

۴) بعد از سه روز شروع به آبیاری سطحی خاک کنید. مراقب باشید بعد از هر بار خشک شدن خاک بستر، آبیاری را مجددا انجام دهید.

۵) در این روش معمولا برگ ها بعد از دوماه ریشه دار خواهند شد. بعد از ۳ الی ۴ ماه می توانید منتظر جوانه زدن گیاه باشید.

کاشت زاموفیلیا - روش تکثیر زاموفیلیاکاشت زاموفیلیا - روش تکثیر زاموفیلیا

بهترین فصل برای تکثیر زاموفیلیا

بهترین فصل برای تکثیر زاموفیلیا، فصلی است که این گیاه در اوج رشد خود قرار دارد. اوج رشد گیاه زاموفیلیا در اوایل فصل بهار و اواخر فصل تابستان است. معمولا ماه های فروردین، اردیبهشت و شهریور را بهترین زمان برای تکثیر این گیاه می دانند. بنابراین اگر قصد تکثیر این گیاه زیبای آپارتمانی را دارید، برای دریافت نتیجه بهتر حتما در این فصول از سال نسبت به تکثیر آن اقدام کنید.

جمع بندی

در این مطلب انواع روش تکثیر زاموفیلیا را به صورت کامل بررسی کردیم. همچنین بهترین زمان برای تکثیر این گیاه زیبای آپارتمانی را توضیح دادیم. برای تکثیر این گیاه هم از ریزوم و هم از ساقه و برگ آن می توانیم استفاده کنید. استفاده از پودر قارچ کش را در هنگام تکثیر جدی بگیرید.

***

میانگین امتیازات ۵ از ۵

پایان

منبع: مجله شاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا