وب گردی

آموزش رفع چکه و گرفتگی شیر پیسوار

شیر پیسوار یا همان شیر ربع‌گرد، در مسیر ورودی آب به شیر روشویی، توالت فرنگی، ظرفشویی، ماشین لباسشویی و یا ماشین ظرفشویی قرار می‌گیرد و جریان ورودی آب از لوله به این شیرها را کنترل می‌کند.

چکه کردن آب و یا گرفتگی آن، ۲ مشکل رایج این شیرها است که می‌توانید به راحتی و تنها به کمک آچار، پیچ‌گوشتی و یک نوار تفلون، آن‌ها را برطرف سازید.

رفع چکه شیر پیسوار

شیر پیسوار معمولا از این ۴ ناحیه که در زیر آمده است، نشتی می‌دهد که در ادامه، راهکار رفع چکه هر یک را بررسی می‌کنیم.

نشتی در محل اتصال شیر به لوله

رایج‌ترین ناحیه نشتی آب از شیر پیسوار، مربوط به محل اتصال این شیر به لوله آب است. برای جلوگیری از این نشتی، حتما قبل از نصب، به دور رزوه‌ای که این شیر را به لوله متصل می‌کند، نوار تفلون بپیچید. این کار را به میزانی انجام دهید که شیر پیسوار به سختی و فقط با نیروی آچار، روی لوله بچرخد.

هر چند وقت یک بار، نشتی آب از این شیر را بررسی کنید؛ اگر دوباره آب از محل اتصال شیر پیسوار چکه می‌کرد، مجددا شیر را از لوله جدا کرده و نوار تفلون آن را تعویض کنید.

نشتی از اطراف درپوش

درپوش شیر پیسوار، در انتهای این شیر قرار دارد و معمولا دارای یک شیار است که می‌توانید با پیچ‌گوشتی، آن را باز و بسته کنید. پشت این درپوش شیاردار، فیلتر شیر پیسوار قرار گرفته که از ورود آلودگی‌ها و ذرات معلق موجود در آب شهری به لوله‌کشی ساختمان شما جلوگیری می‌کند. درست پشت این درپوش، یک قطعه به نام اورینگ (O’ring) قرار گرفته است که از نشتی آب از قسمت انتهایی شیر پیسوار جلوگیری می‌کند.

اگر آب از اطراف این درپوش چکه می‌کرد، ابتدا آن را با یک پیچ‌گوشتی محکم کنید؛ اگر فایده نکرد، مشکل از اورینگ است و باید آن را تعویض کنید. تعویض اورینگ شیر پیسوار، به راحتی باز و بسته کردن درپوش انتهایی آن با پیچ‌گوشتی است.

نشتی از محل اتصال به شلنگ

گاهی اوقات ممکن است نشتی مربوط به محل اتصال شیر پیسوار به شلنگ آن باشد. در این حالت، شلنگ پیسوار را باز کرده و واشر تفلونی آن را چک کنید؛ احتمالا این واشر به علت فرسودگی و یا خوردگی از سایز خود خارج شده و دیگر در جای خود محکم نیست. برای رفع این نشتی کافی است واشر فرسوده را تعویض کنید.

نشتی از بدنه و یا زیر دسته

محل نشتی را به دقت بررسی کنید؛ اگر آب از بدنه و یا زیر دسته شیر پیسوار چکه می‌کرد، شیر شما فرسوده شده و چاره‌ای جز تعویض شیر پیسوار نخواهید داشت. توصیه می‌کنیم از شیرهای پیسوار برند آهارکو استفاده کنید؛ چرا که در ساخت آن از آلیاژ برنج مرغوب و روکش نیکل استفاده می‌شود که از زنگ‌زدگی و فرسودگی آن جلوگیری می‌کند.

رفع گرفتگی شیر پیسوار

ممکن است در گذر زمان، رسوبات و ناخالصی‌های آب شهری بر روی فیلتر و یا بخش داخلی شیر پیسوار جمع شده و باعث گرفتگی آن شود. این گرفتگی را می‌توان از کم شدن غیرعادی فشار آب تشخیص داد.

برای رفع گرفتگی شیر پیسوار، ابتدا سعی کنید فیلتر و توری داخلی آن را تمیز کنید؛ اگر برطرف نشد، ناچارید این شیر را تعویض کنید. در ادامه، مراحل هر یک از این دو اقدام را توضیح خواهیم داد.

تمیز کردن شیر پیسوار

برای رسوب‌زدایی شیر پیسوار می‌توانید به روش زیر، مرحله به مرحله پیش بروید:

  • ابتدا شیرفلکه آب ساختمان و یا واحد خود را ببندید.
  • با استفاده از یک پیچ‌گوشتی، انتهای شیاردار شیر را باز نمایید تا به فیلتر آن دسترسی پیدا کنید.
  • محلولی از آب و سرکه آماده کنید و پس از خارج کردن فیلتر یا توری شیر پیسوار، آن را درون محلول قرار داده و مدتی صبر کنید تا محلول اثر کند. در نهایت فیلتر را آبکشی نمایید.
  • می‌توانید برای تمیزی بیشتر این فیلتر، شبکه توری آن را با مسواک تمیز کنید.
  • داخل شیر پیسوار را نیز با فرچه مسواک و یک مداد، از رسوبات و یا ذرات شن و ماسه خالی کنید.
  • پس از تمیز کردن کامل توری و سطح داخلی شیر، فیلتر را به جای اولیه برگردانده و پس از آن، درپوش اورینگ آن را در جای خود قرار داده و انتهای شیاردار آن را محکم ببندید.
  • در نهایت، کافی است شیر فلکه آب را مجددا باز کرده و از عدم نشتی شیر، اطمینان حاصل نمایید.

تعویض فیلتر شیر پیسوار

اگر مشکل فشار آب شما با تمیز کردن فیلتر حل نشد، این فیلتر را عوض کنید. برای این کار می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • قبل از هر چیز، شیر فلکه آب را ببندید.
  • با استفاده از یک پیچ‌گوشتی با سایز مناسب، درپوش شیاردار شیر پیسوار را باز کرده و توری قدیمی را از آن خارج کنید.
  • سطح داخلی شیر را با استفاده از مداد و فرچه مسواک تمیز کرده و فیلتر جدید را در جای خود قرار دهید.
  • بعد از فیلتر، اورینگ را در پشت درپوش قرار داده و آن را محکم ببندید.
  • فلکه آب و شیر پیسوار را از نو باز کرده و چک کنید که آب از آن چکه نکند.

آموزش رفع چکه و گرفتگی شیر پیسوار

مراقب شیر پیسوار خود باشید!

عمر شیر پیسوار به جنس، کیفیت ساخت و برند آن بستگی دارد. علاوه بر این‌ها، میزان ناخالصی موجود در آب شهر شما، می‌تواند به میزان زیادی در طول عمر شیر شما تأثیرگذار باشد. به طور کلی، شیر پیسوار حدود ۱۰ سال عمر می‌کند و جالب است بدانید که شما می‌توانید با تعویض دوره‌ای و به موقع واشرهای فرسوده، طول عمر شیر خود را به ۱۵ سال نیز افزایش دهید.

نشانه های خرابی شیر پیسوار را بشناسید و با مشاهده هر یک از این علائم، آن را تعمیر و یا تعویض کنید. این نشانه‌ها می‌تواند شامل نشت آب، افت فشار، آثار خوردگی و یا زنگ زدگی بر روی بدنه شیر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا