اقتصاد

پروژه واردات خودرو شکست خورده و ناموفق است| برخی شرکت‌ها الفبای صنعت خودرو را هم بلد نیستند

کارشناس خودرو گفت: پروژه واردات خودرو شکست خورده و ناموفق است نه بخاطر تعداد واردات بلکه به خاطر مسئله توزیع خودروهای وارداتی.

بابک صدرایی، کارشناس خودرو، در گفتگو با تیتر ۱۲ درباره وضعیت بازار خودرو باتوجه به افزایش قیمت ارز گفت: تحلیل بازار خودرو به عوامل داخلی و بیرونی بستگی دارد. هنوز کلاف سردرگم در مسائل سیاست خارجی وجود دارد که متاسفانه تا به امروز به ثبات نرسیده است. همین کلاف سردرگم در بازار خودرو رکود ایجاد می‌کند به انضمام اینکه دولت خبرهایی می‌دهد که خودرو دست دوم را آزاد کرده و افراد با هر کارت ملی می‌توانند خودرو وارد کنند اما همه می‌دانیم در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد و همین بازار را به رکود می‌برد.

او ادامه داد: آنچه در بازار صورت گرفت قادر به مهار قیمت خودرو نبود بلکه باعث ایجاد رکود شد. با خبر درمانی و اتفاق‌های محیطی که وجود دارد مشتری فعلاً ریسک خرید خودرو را به خودش نمی‌دهد. احتمال اینکه چند ماه آینده بر حسب عوامل بیرونی و داخلی قیمت خودرو همگام با قیمت دلار رشد کند، وجود دارد. پروژه واردات خودرو شکست خورده و ناموفق است نه بخاطر تعداد واردات بلکه به خاطر مسئله توزیع خودروهای وارداتی.


بابک صدرایی، کارشناس خودرو، در گفتگو با تیتر ۱۲ درباره وضعیت بازار خودرو باتوجه به افزایش قیمت ارز گفت: تحلیل بازار خودرو به عوامل داخلی و بیرونی بستگی دارد. هنوز کلاف سردرگم در مسائل سیاست خارجی وجود دارد که متاسفانه تا به امروز به ثبات نرسیده است. همین کلاف سردرگم در بازار خودرو رکود ایجاد می‌کند به انضمام اینکه دولت خبرهایی می‌دهد که خودرو دست دوم را آزاد کرده و افراد با هر کارت ملی می‌توانند خودرو وارد کنند اما همه می‌دانیم در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد و همین بازار را به رکود می‌برد.

او ادامه داد: آنچه در بازار صورت گرفت قادر به مهار قیمت خودرو نبود بلکه باعث ایجاد رکود شد. با خبر درمانی و اتفاق‌های محیطی که وجود دارد مشتری فعلاً ریسک خرید خودرو را به خودش نمی‌دهد. احتمال اینکه چند ماه آینده بر حسب عوامل بیرونی و داخلی قیمت خودرو همگام با قیمت دلار رشد کند، وجود دارد. پروژه واردات خودرو شکست خورده و ناموفق است نه بخاطر تعداد واردات بلکه به خاطر مسئله توزیع خودروهای وارداتی.

صدرایی با اشاره به راهکاری که دولت باید در این بازار پیاده کند، اضافه کرد: تنها راهکار این است که واردات هدفمند شود، انبوه و پیوسته بیاید و در کنار آن تولید برنامه ریزی شود. در حال حاضر قطعه ساز و خودروساز به دلیل ارز و ناترازی‌ها و … با مشکل روبرو شده‌اند. مساله عرضه و تقاضا و گلوگاه‌های تولید و واردات باید حل شود. اینکه مرتب در تلویزیون بگوییم صد هزار و یک میلیون …. ماشین تولید و ۵۰ هزار تا خودرو وارد کردیم مهم نیست. اینکه چگونه و در چه بازه زمانی این خودروها را توزیع کنیم، مهم است.

او تصریح کرد: مساله دیگر توزیع خودرو است. راهکار این است که تولید در کنار توزیع درست صورت بگیرد اگر این امر رخ دهد می‌توان تا حدودی شاهد کنترل بازار خودرو باشیم. واردات را آزاد می‌کنند و به ۱۰۰ شرکت مجوز واردات می‌دهند در حالی که برخی از این شرکت‌ها الفبای صنعت خودرو را هم بلد نیستند. خودرو این نیست که ماشینی بخرند و در بازار بگذارند، خودرو پشتیبانی، خدمات، تامین قطعه، نیروهای مهندسی و … می‌خواهد.

صدرایی افزود: بعضا شاهد ورود شرکت‌هایی هستیم که تا دیروز خشکبار صادر‌ می‌کردند الان واردکننده خودرو شده اند لذا اسم این رقابت نیست بلکه بازار را به منجلاب فرو بردن است. پنج سال دیگر بسیاری از شرکت‌ها نیستند و مشتری، خودرو را خریده و دنبال قطعه و خدمات است و دستش به هیچ جا بند نیست. مرحله اول باید واردات خودرو نظم بگیرد و هدفمند شود و دارای یک سری سیاست‌ها و قوانین کنترلی و دقیق باشد. 

او با اشاره به آمار گمرک مبنی بر اینکه ۳۰ هزار خودرو وارد شده است، گفت: آمار گمرک اصلا مهم نیست حتی همه خودروهای کره زمین را خریده و آورده باشند وقتی در بازار عرضه نمی‌شود تاثیرگذار نیست. تعدادی خودرو در گمرک دپو است به دلیل قوانین و مقررات ترخیصی که بسیار کُند انجام می شود.  


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا