وب گردی

علل ایجاد صداهای رایج لنت ترمز و نحوه رفع آنها

یکی از مهم ترین قسمت های خودرو، ترمز است. ترمز ایمنی فوق العاده نقش مهمی در عملکرد خودرو دارد. بدون شک وجود اختلال در عملکرد ترمز سلامت فیزیکی افراد و بدنه خودرو را به خطر می اندازد. صدای لنت و خرابی آن یکی از انواع صداهای خودرو است که حالت هشدار دارد و باید به سرعت علت آن بررسی و رفع شود.

لنت های ترمز در دو طرف دیسک ترمز قرار دارند و روی کالیپر نصب می شوند. وقتی پای خود را روی پدال ترمز فشار می دهیم، فشار روغن ترمز باعث می شود لنت به دیسک بچسبد. در طی این فرآیند دیسک ترمز نوعی اصطکاک ایجاد کرده و باعث کاهش سرعت خودرو می شود.

به تدریج، در نتیجه استفاده طولانی مدت، لنت فرسوده و خورده می شود. با کاهش ضخامت لنت، عملکرد و قدرت ترمز تحت تاثیر منفی قرار می گیرد.

برخی صداهای لنت ترمز بسیار آزاردهنده و آزاردهنده هستند و در برخی موارد باعث ایجاد خطر می شوند. توجه داشته باشید که حداقل ضخامت لنت ۵ میلی متر است. علاوه بر این، برخی از صداهای ایجاد شده توسط ترمز نشان دهنده عملکرد آن در شرایط خاص است.

عوامل دخیل در ایجاد صدای لنت ترمز خودرو
صدای لنت ترمز تحت دو شرایط افزایش می یابد. در برخی موارد صدای لنت ترمز ممتد است. در برخی موارد تنها با فشار دادن پدال ترمز صدایی در گوش ایجاد می شود.

در زیر علت اصلی صدای لنت ترمز را توضیح می دهیم:

• لنت های بی کیفیت

• وجود جسم خارجی بین لنت ترمز و دیسک، از جمله شن و ماسه

بلبرینگ معیوب

• وجود خطوط روی دیسک های ترمز

• افزایش بیش از حد دمای لنت ترمز

• زنگ زدگی در دیسک چرخ

• فنر لنت ترمز معیوب

• جای کالپیر

• روکش های لعاب دار و لعاب دار

• دیسک ترمز با لبه های شدید

انواع مختلف صدای لنت ترمز
به طور کلی صدای لنت ترمز بر اساس شدت و بلندی صدا به دسته های مختلفی تقسیم می شود.

صدای سوت لنت ترمز
رایج ترین صدای لنت ترمز صدای جیغ است. صدای جیرجیر از لنت ترمز تحت تأثیر عوامل زیادی از جمله تعویض زود هنگام، مواد و نحوه نصب آن قرار می گیرد.

توصیه می شود پدال ترمز را چند بار به آرامی فشار دهید تا صدای سوت در سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت از بین برود. همچنین از ترمزهای ناگهانی و شدید خودداری کنید.

صدای جیغ لنت ترمز
صدای جیغ به خاطر ترمز سرد ماشین است. این صدای طبیعی بیشتر اوقات در صبح شنیده می شود. در طی این فرآیند، پدیده “بیماری صبحگاهی” ظاهر می شود. توجه داشته باشید که صدای ارتعاشات سریع را جیغ می گویند.

صدای خراشیدن آهن در لنت ترمز
مخرب ترین صدای لنت ترمز خراشیدن آهن است. هنگامی که صدای خراشیدن آهن شنیدید، در اسرع وقت لنت را تعویض کنید.

زیرا وقوع این نوع صدا نشان دهنده انتهای پد است. در طی این فرآیند، قسمت فلزی پد در تماس نوری با دیسک قرار می‌گیرد و زمینی برای مداخله در صورت خرابی دیسک فراهم می‌شود.

توجه داشته باشید که در صورت عدم تعویض لنت ترمز به دلیل ساییدگی لبه های دیسک صدا قطع می شود و صاحب خودرو آسیب جدی می بیند.

صداهای زیاد در لنت ترمز
صدای زیاد ناشی از سیستم خودآزمایی ترمز ABS است. این صدا یک بار پس از روشن شدن موتور شنیده می شود. سیستم ترمز ABS مجهز به یک قطعه خودآزمایی است که بر اساس مدل، سه بار پس از روشن شدن موتور، با اولین توقف شروع به کار می کند و سرعت خودرو به حد مشخصی می رسد. لازم به ذکر است که رفع نویزهای متعدد نیازی به تعمیر ندارد.

صدای لنت ترمز
هنگامی که پد جابجا می شود و مطابق با چرخش دیسک حرکت می کند، صدایی شنیده می شود. لرزش این صدا در هنگام ترمزگیری از سیستم تعلیق خودرو تنها یک بار است.

هنگامی که پدال ترمز را به شدت فشار دهید، سطح صدا کاهش می یابد. برای از بین بردن کامل صدا، باید از نصب صحیح براکت ها، لنت ترمز و SHIM اطمینان حاصل کرد.

صدای ناله هنگام توقف ماشین
هنگامی که سطح دیسک به دلیل ترمز مداوم و سخت لعاب دار می شود، صدای ساییدن به گوش می رسد. کلمه “صدای ناله” به معنای لرزش آرام است.

برای رفع مشکل صدای جیرجیر لنت ترمز باید لنت و دیسک خودرو تعویض شود.

نقش دیفرانسیل جلوی خودرو بر لرزش صدای لنت ترمز
دیفرانسیل جلو یا عقب خودرو به دلیل تفاوت در سیستم انتقال قدرت بر عملکرد سیستم ترمز تاثیر می گذارد.

سیستم ترمز در خودروهای دیفرانسیل جلو دارای اجزای کوچک و سبک است. بنابراین تأثیر قابل توجهی بر سطح نویز اولیه ندارد. در این نوع خودروها قسمت زیادی از عمل ترمزگیری توسط ترمزهای جلو انجام می شود.

در این میان اجزای خودروهای دیفرانسیل عقب به صورت فریم های بزرگ و سنگین طراحی شده و قادر به جذب صدای اولیه هستند. در این نوع خودروها قسمت اصلی ترمز توسط ترمزهای عقب تشکیل می شود.

بنابراین دمای کار در خودروهای دیفرانسیل جلو بالاتر است. در طی این فرآیند با افزایش دما، امکان شیشه شدن دیسک و لرزش ناشی از صدای جیغ پد افزایش می یابد.

روش های موثر برای تصحیح صدای لنت ترمز
صدای لنت ترمز در سیستم ترمز دیسکی تحت تأثیر ارتعاشات بین دیسک و لنت، کالیپر و لوازم جانبی و کالیپر و ترمز قرار می گیرد. در سیستم ترمز فنجانی، لرزش لنت توسط فنجان و کفشک ترمز ایجاد می شود.

اولین قدم برای حل مشکل صدای لنت ترمز این است که از وجود نقص لنت مطمئن شوید. در واقع باید گوش کنید تا متوجه شوید که صدای لرزش از لنت ترمز است یا قسمت دیگری معیوب است.

همچنین می توانید لنت ها را از نظر موقعیت و مقدار باقیمانده بررسی کنید.

اگر متوجه شدید که در اجزای ترمز ایرادی وجود دارد، قطعات مختلف مانند براکت، پین و فنر را تعویض کنید. بهتر است بدانید که این سه نوع قطعه به دلیل قرار گرفتن در معرض فشار، دمای بالا و کار زیاد کیفیت اولیه خود را از دست می دهند و تغییر می کنند.

نصب SHIM
اگر از کیفیت و محل قرارگیری پد مطمئن هستید; با این حال همیشه صدای خراش از لنت ها شنیده می شود، می توانید لنت ها را بردارید و لنت ها را پشت آن ها قرار دهید.

SHIM نوعی برد چند لایه است. این پد به گونه ای طراحی شده است که بین پد و کولیس قرار می گیرد که از لرزش های قابل شنیدن بین پد و کولیس، صدا و زنگ زدن پد جلوگیری می کند.

بررسی سلامت و ایمنی Kelpire
گیره یکی از اجزای سیستم ترمز خودرو است. سلامت کالیپر نقش مهمی در عملکرد ترمز خودرو دارد.

روغن کاری و تمیز کردن کولیس و لوازم جانبی آن باعث کاهش، حذف و لرزش صدا می شود.

استفاده از اتوهای جدید
یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین فناوری ها در تولید حصیر، آهن یا NRS است. این فناوری با خاصیت چسبندگی باعث چسبندگی مواد پد به اتو می شود و از سوت و جیرجیر جلوگیری می کند.

در اینجا چند روش موثر دیگر برای رفع صدای لنت ترمز وجود دارد:

• دیسک را از نظر زنگ زدگی بررسی کنید

• تعویض آستر و دیسک برای خندق

• تعویض پد براکت نگهدارنده

• روانکاری پشت لنت با جلوگیری از لرزش بین آهن لنت و کولیس

• سنباده زنی پد

• در وسط پد شکاف دهید یا یک شیار ایجاد کنید

منبع: بیتوته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا