وب گردی

درمان سوختگی روغن با ۸ روش طبیعی و موثر

درمان روغن سوزی این یکی از بدترین آسیب هایی است که ممکن است برای پوست شما اتفاق بیفتد. اگر با این مشکل مواجه شدید آرامش خود را حفظ کنید و از روش هایی استفاده کنید که خوشحال استفاده از داده ها را فراموش نکنید.

با روغن سوزی چه کنیم؟

اگر دچار روغن سوزی شدید، قبل از اقدام به موارد زیر عمل کنید:

  1. بلافاصله محل سوختگی را زیر آب سرد قرار دهید تا از التهاب جلوگیری شود.
  2. در صورت ابتلا به تاول، به هیچ وجه آن را بیرون ندهید یا عفونت را از بین ببرید، بلکه فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  3. یخ یا اجسام خیلی سرد را روی محل سوختگی قرار ندهید.
  4. هنگام سوختگی از مصرف خمیر دندان، سفیده تخم مرغ، سیب زمینی یا سایر درمان های سنتی خودداری کنید.

دست های سوخته با روغن - درمان روغن سوزیدست های سوخته با روغن - درمان روغن سوزی

روش های درمان روغن سوختگی

قبل از درمان سوختگی در خانه ابتدا باید نوع و وسعت سوختگی را بدانید تا بتوانید آن را به درستی درمان کنید.

روغن درجه یک می سوزد

در این نوع سوختگی لایه سطحی پوست تحت تاثیر قرار می گیرد. این مرحله با قرمزی و تورم همراه است. در این موارد می توانید از درمان های خانگی برای درمان سوختگی های روغنی استفاده کنید و نیازی به مراجعه به پزشک نیست.

روغن درجه دو می سوزد

در این نوع سوختگی پوست عمیق تری تحت تاثیر قرار می گیرد و سفید یا قرمز می شود و تاول می زند. با این نوع سوختگی می توانید از پمادهای سوختگی و درمان های خانگی برای تسکین درد و التیام پوست استفاده کنید.

روغن درجه سه می سوزد

در این نوع سوختگی بیشتر لایه های پوست آسیب می بینند. درد و آسیب پوستی سوختگی درجه سه به قدری شدید است که معمولاً بدون دارو و تخت پزشک درمان نمی شود.

روش های خانگی برای درمان سوختگی (به خصوص نوع اول و دوم)

سوختگی دست - درمان سوختگی با روغنسوختگی دست - درمان سوختگی با روغن

قرار دادن دست ها در آب سرد

هنگامی که دچار سوختگی شدید می شوید، می توانید ناحیه آسیب دیده را در آب سرد قرار دهید تا درد کاهش یابد. از قرار دادن یخ و اجسام بسیار سرد روی ناحیه آسیب دیده خودداری کنید.

استفاده از پمادهای سوختگی

برای تسکین درد و بهبود تورم و تاول می توانید از پمادهای دارویی و گیاهی استفاده کنید.

استفاده از پانسمان استریل

برای جلوگیری از عفونت و آلودگی ناحیه آسیب دیده می توانید از پانسمان های استریل استفاده کنید. اگر تاول فعال دارید، مراقب باشید که آن را ترک نکنید.

مصرف مسکونی

از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید.

سوختگی روغن - درمان سوختگی روغنسوختگی روغن - درمان سوختگی روغن

شیر پر چرب

روش دیگری که می توانید برای بهبود سوختگی استفاده کنید استفاده از شیر پرچرب است. چربی موجود در شیر کامل و همچنین پروتئین های تشکیل دهنده آن می تواند در تسکین درد سوزش بسیار مفید باشد. برای بهبود وضعیت ناحیه سوخته می توانید ناحیه آسیب دیده را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در شیر سرد قرار دهید. همچنین برای افزایش اثربخشی آن می توانید آن را با سایر روغن های درمانی ترکیب و استفاده کنید.

سیب زمینی برای درمان سوختگی

سیب زمینی رطوبت بالایی دارد و از عفونت و باکتری روی پوست جلوگیری می کند. برای درمان سوختگی درجه یک می توانید از سیب زمینی خرد شده یا رنده شده استفاده کنید.

از نور مستقیم خورشید خودداری کنید

نور مستقیم خورشید می تواند باعث قرمزی و التهاب پوست و ایجاد لکه های قهوه ای روی پوست شود.

عسل طبیعی

عسل طبیعی خواص درمانی بالایی دارد و به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی دارای تعادل pH طبیعی است که از عفونی شدن سوختگی جلوگیری می کند. برای استفاده از این درمان خانگی برای روغن سوزی، باید مقداری عسل ارگانیک را روی محل سوختگی بمالید و این کار را حداقل ۳ بار در روز انجام دهید.

پماد سوختگی - درمان سوختگی با روغنپماد سوختگی - درمان سوختگی با روغن

استفاده از کره یا چربی حیوانی

چربی موجود در کره یا روغن حیوانی می تواند به عنوان یک سد محافظ عمل کند، تسکین موقتی ایجاد کند و در التیام سوختگی موثر باشد. کره یا روغن حیوانی ممکن است درمان کاملی نباشد، اما می‌تواند به عنوان یک درمان کمکی در کنار درمان‌های پزشکی برای بهبود سریع‌تر استفاده شود. همچنین می توانید روغن را با ژل آلوئه ورا یا عسل مخلوط کنید تا تحریک را به حداقل برسانید.

برای استفاده از این روش، لایه نازکی از روغن بدون نمک را روی محل سوختگی بمالید و در صورت نیاز از آن برای تسکین سوختگی تا زمان بهبودی سوختگی استفاده کنید.

درمان سوختگی با روغن های گیاهی

از روغن زیتون استفاده کنید

روغن زیتون به دلیل محتوای بالای ویتامین E در درمان سوختگی و بهبود التهاب بسیار موثر است.علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون به ضد عفونی ناحیه آسیب دیده کمک می کند. همچنین می توانید روغن زیتون را با سایر روغن ها و مواد مفید مانند آلوئه ورا و زردچوبه ترکیب و استفاده کنید.

خیار برای درمان سوختگی مناسب است

خیار برای درمان سوختگی عالی است زیرا خاصیت خنک کنندگی و التیام بخشی دارد. برای این روش می توانید آب یک خیار را گرفته و استفاده کنید و همچنین می توانید خیار را خرد یا رنده کنید و روی محل سوختگی قرار دهید.

روغن کنجد برای درمان سوختگی های چربی

روغن کنجد سرشار از ویتامین F است و از سلول های پوست محافظت می کند و در تشکیل لایه های جدید پوست بسیار موثر است و از خشک شدن پوست جلوگیری می کند.

ویتامین E موجود در این روغن همچنین از تشکیل رسوبات کلسترول در رگ های خونی جلوگیری می کند که همراه با آنزیم های اتصال کلاژن و الاستین موجود در روغن باعث ترمیم و تشکیل بافت های جدید روی پوست می شود.

کرم درمان سوختگی - درمان سوختگی با روغنکرم درمان سوختگی - درمان سوختگی با روغن

درمان سوختگی های روغنی با آلوئه ورا

آلوئه ورا بهترین و موثرترین گیاه برای درمان سوختگی است. می توانید از گیاه آلوئه ورا استفاده کنید و می توانید از ژل ها و پمادهایی که حاوی آلوئه ورا هستند استفاده کنید. آلوئه ورا خاصیت مرطوب کنندگی دارد و بافت های آسیب دیده و مشکلات پوستی را التیام می بخشد.

مراقبت بعد از درمان روغن سوزی

  • در حالی که ناحیه آسیب دیده در حال بهبود است، ممکن است خارش داشته باشد، بنابراین از خاراندن ناحیه آسیب دیده جدا خودداری کنید زیرا می تواند منجر به عفونت زخم شود. برای درمان خارش می توانید از لوسیون های مرطوب کننده مانند آلوئه ورا استفاده کنید.
  • در صورت نیاز واکسن کزاز بزنید. باکتری کزاز می تواند از طریق پوست سوخته وارد بدن شود. اگر سوختگی شما سطحی است، نیازی به واکسن کزاز ندارید.
  • اگر دمای بالای ۳۸ درجه داشته باشید به احتمال زیاد بدن شما عفونت دارد و باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.
  • از مصرف پمادها، کرم ها و لوسیون های هیدروکورتیزون یا سایر پمادهای ضد خارش خودداری کنید، زیرا این نوع مواد روی سوختگی موثر نیستند و ممکن است از بهبود زخم های سوختگی جلوگیری کنند.
  • اگر زخم های شما بیش از ۲ تا ۳ هفته طول می کشد تا بهبود یابد، حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • بانداژ را روزانه و مرتب عوض کنید و محل سوخته را با مواد شوینده مخصوص و آب تمیز کنید. اگر متوجه وجود ترشح یا چرک شدید یا مشاهده کردید که قرمزی و تورم آن ناحیه بدتر شده است، سریعاً به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است علائم عفونت باشد.

چه زمانی برای درمان چربی سوزی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر سوختگی شما درجه یک و سطحی است، نیازی به مراجعه به پزشک ندارید، اما اگر سوختگی شما شدید است یا به مرور زمان بدتر می شود، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • وجود علائم عفونت
  • تشکیل تاول از سوختگی با ترشح مایع از آن
  • قرمزی ناحیه و دردی که بیش از ۴ یا ۵ روز طول بکشد.

یکی از عواملی که می تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند، تشخیص صحیح نوع سختی است. دانستن شدت سوختگی در تعیین اینکه چه چیزی را باید و نباید روی سوختگی قرار داد بسیار مهم است.

سوختگی نوع 3 - درمان سوختگی با روغنسوختگی نوع 3 - درمان سوختگی با روغن

آخرین کلمه

برای سوختگی های نوع اول و دوم می توانید از آلوئه ورا و سایر روغن های دارویی استفاده کنید. برای تسکین درد نیز می توانید از مسکن ها استفاده کنید. در صورت عفونت، باید از آنتی بیوتیک استفاده کنید. فقط در نظر داشته باشید که آنتی بیوتیک ها نباید به صورت تصادفی مصرف شوند و باید نظر پزشک باشد.

با احتیاط یک باند مرطوب را دور ناحیه سوخته بپیچید. در صورت امکان بهتر است از یک پانسمان مرطوب برای سوختگی استفاده کنید. توجه داشته باشید که بانداژ نباید سفت باشد و پوست را لمس کند.

سوختگی های درجه سه به تمام لایه های پوست آسیب می زند و برای درمان نیاز به مداخله پزشکی دارد. اگر دچار سوختگی درجه سه شدید، محل را با یک حوله تمیز بپوشانید و به نزدیکترین اورژانس بروید.

در صورت سوختگی شدید روغن داغ از انجام کارهای زیر خودداری کنید:

از دست زدن یا خیس کردن آن ناحیه خودداری کنید.

زخم ها و تاول ها را کنترل نکنید. اما اگر تاول اگر شکستند، پوست مرده را با احتیاط جدا کنید تا زخم عفونی نشود.

مقاله چه قدر برای شما مفید بود؟

نتایج متوسط ۵ از ۵

براتون بدرد بخور بود؟

با تشکر از شما برای بازخورد شما!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا