وب گردی

عوارض عجیب خواب زیاد و کم که نمی دانستید

اثرات منفی کمبود خواب سلامتی بر کسی پوشیده نیست. با این حال، باید توجه داشت که خواب زیاد نیز می تواند اثرات منفی داشته باشد و می تواند به اندازه کم خوابی مضر باشد.

دانشمندان تاکید می کنند که افراد ۲۶ تا ۶۴ ساله باید ۷ تا ۹ ساعت در روز بخوابند و هر میزان خواب کمتر از آن می تواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد.

۱- افزایش وزن

تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که کمتر از ۵ ساعت در روز می‌خوابند، سریع‌تر وزن اضافه می‌کنند و بیشتر از چاقی رنج می‌برند. علاوه بر این، کسانی که بیش از ۹ ساعت در روز می خوابند نیز مستعد اضافه وزن هستند. برعکس، کسانی که ۷ تا ۸ ساعت در روز می خوابند، اغلب وزن سالم خود را راحت تر حفظ می کنند. این نشان می دهد که علاوه بر ورزش و رژیم غذایی، میزان خواب مناسب برای مدیریت وزن ضروری است.

۲- تیرگی زیر چشم

اگرچه اغلب تصور می شود که کمبود خواب دلیل سیاهی زیر چشم است، اما خواب بیش از حد (بیش از ۹ تا ۱۰ ساعت در روز) می تواند تأثیر مشابهی داشته باشد. کم خوابی باعث رنگ پریدگی پوست می شود و در عین حال رگ های خونی برجسته تر می شوند و باعث سیاهی زیر چشم می شوند.

۳- ابتلا به مشکلات قلبی عروقی

اگرچه دانشمندان هنوز نمی دانند که چرا بین زیاد خوابیدن و ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ارتباط وجود دارد، تحقیقات نشان می دهد کسانی که بیش از ۹ تا ۱۱ ساعت در روز می خوابند، بیشتر در معرض خطر انسداد عروق کرونر قرار دارند. برعکس، کسانی که ۷ تا ۸ ساعت در روز می خوابند در معرض خطر کمتری قرار دارند.

۴- کاهش تمرکز

تاثیر منفی کم خوابی بر توانایی های شناختی بر کسی پوشیده نیست. اما جالب اینجاست که خواب زیاد نیز توانایی تصمیم گیری سریع و حل مشکلات را مختل می کند و عملکرد حافظه را مختل می کند.

به همین دلیل، دانشمندان می گویند که ۷ تا ۸ ساعت خواب در روز برای حفظ سلامت شناختی ضروری است.

۵- خشکی و چین و چروک پوست

تحقیقات نشان می دهد که الگوهای خواب ما بر وضعیت پوست ما تأثیر می گذارد. کمبود خواب می تواند بدن را کم آب کند و پوست را خشک و کدر کند. خواب بیش از حد می تواند اثرات مشابهی داشته باشد.

دلیل این امر این است که خواب بیش از ۸ ساعت می تواند توانایی بدن در حفظ تعادل آب خود را مختل کند. این مشکل می تواند منجر به ایجاد چین و چروک های زودرس و افتادگی پوست شود.

منبع: روزیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا