برند هیوندای و تسلا: همکاری ناموفق در شارژ خودرو

مدل ۲۰۲۵ هیوندای Ioniq 5 با وجود مجهز بودن به پورت شارژ استاندارد تسلا (NACS)، به دلیل موقعیت نامناسب پورت شارژ، در استفاده از ایستگاههای شارژ تسلا با مشکل مواجه شده است.
به گزارش دنیای برند، وقتی خودروی هیوندای Ioniq 5 مدل ۲۰۲۵ را در آخرین جایگاه ایستگاه شارژ تسلا در پالم اسپرینگز پارک کردم، فکر میکردم چه شانسی آوردهام. با اینکه خودرو واقعاً نیازی به شارژ نداشت، اما این شاسیبلند کامپکت تمام الکتریکی بهروزرسانی شده، مجهز به پورت استاندارد شارژ آمریکای شمالی تسلا است و زمان آن رسیده بود که نحوه عملکرد هیوندای با شبکه شارژ تسلا را آزمایش کنم.
این تجربه یک شکاف را آشکار کرد – به معنای واقعی کلمه. و در حالی که نباید تمام تقصیرها را به گردن هیوندای انداخت، این مسئله نشان داد که چگونه یک ایده به ظاهر خوب همیشه در دنیای واقعی کارآمد نیست.
برای مثال، وقتی با دنده عقب وارد جای پارک شدم، پورت شارژ را در قسمت عقب سمت سرنشین باز کردم و کابل شارژ را که در محفظهای در سمت راننده قرار داشت، برداشتم. اما با یک مشکل مواجه شدیم: کابل به پورت نمیرسید.
میتوانستم منتظر بمانم تا یک خودروی تسلای دیگر فضا را خالی کند و از کابل شارژ آن استفاده کنم – که عملاً دو فضای پارک را اشغال میکرد – یا از سیستم ناوبری داخل خودرو برای پیدا کردن یک ایستگاه شارژ مجهز به CCS استفاده کنم و از آداپتوری که همراه خودرو عرضه میشود، بهره ببرم.
CCS یا سیستم شارژ ترکیبی، استاندارد آمریکای شمالی بود و توسط همه خودروسازان به جز تسلا استفاده میشد. تسلا پورت و ایستگاه شارژ اختصاصی خود را به نام استاندارد شارژ آمریکای شمالی یا NACS توسعه داده بود.
به گزارش تککرانچ، خودروسازان از می ۲۰۲۳ پس از اینکه فورد به توافقی دست یافت که به مالکان خودروهای الکتریکی این شرکت اجازه میداد به بیش از ۱۲,۰۰۰ سوپرشارژر تسلا در آمریکا و کانادا دسترسی داشته باشند، شروع به تغییر به سمت NACS کردند. جنرال موتورز به دنبال آن آمد و در عرض شش ماه تقریباً همه خودروسازان به توافق مشابهی با تسلا رسیدند.