وب گردی

همه چیز درباره اجرای احکام اعدام در آمریکا. از روش های تهاجمی تا اعدام های ناموفق

احکام اعدام در ایالات متحده همچنان در سطح ایالتی و فدرال در بحبوحه انتقاد از روش های خطرناک اجرای این احکام اجرا می شود.

روش های اجرای حکم اعدام در آمریکا روز به روز تهاجمی می شود و این مشکل را می توان در شیوه های اعدام به جای تزریق کشنده و تلاش مقامات آمریکایی برای پنهان کردن این موضوع مشاهده کرد. در عین حال پرسش از شیوه های اعدام در این کشور انتقادات تند این کشور مدعی حقوق بشر را برانگیخته است.

روش های اجرای احکام اعدام در آمریکا

تزریق کشنده، صندلی برقی، گاز کشنده شامل سیانید، جوخه تیراندازی، حلق آویز کردن و هیپوکسی نیتروژن (فرآیندی که برای ایجاد خفگی از طریق وادار کردن فرد به استنشاق غلظت کشنده نیتروژن خالص از طریق ماسک گاز در نظر گرفته شده است) روش های اعدام در آمریکا؛ دیوان عالی ایالات متحده هیچ روشی برای اعدام را مغایر قانون اساسی ندانسته است.

با این حال، تزریق کشنده روش ارجح اعدام در ایالات متحده تلقی می شود و باعث شده است که استفاده از روش های دیگر اعدام چندان مورد توجه یا بحث قرار نگیرد. با این حال، مخالفت تولیدکنندگان داروهای مورد استفاده در اعدام با تزریق کشنده باعث شده است که برخی از ایالت های ایالات متحده در صورت عدم امکان تزریق کشنده، استفاده از روش های جایگزین را در نظر بگیرند.

همزمان با اجرای اولین حکم اعدام توسط اتاق گاز یا هیپوکسی نیتروژن در ایالت آلاباما ورق این تاریخ را ورق زد.

چرا اعدام با تزریق کشنده در آمریکا مشکل ساز بود؟

اگرچه اعدام با تزریق کشنده از دهه ۱۹۷۰ به روش غالب اعدام در ایالات متحده تبدیل شد، اما تا دهه ۲۰۰۰ بود که این روش به روش اصلی اعدام در ایالات متحده تبدیل شد.

اجرای بحث برانگیز اعدام با این روش، شرکت های داروسازی را از فروش داروهای مورد نیاز برای اعدام با تزریق کشنده سوق داده است.

این مشکل باعث شده است که دولت فدرال و ایالت های آمریکا در اجرای احکام اعدام با این روش دچار مشکل شوند و جایگزین هایی مانند صندلی برقی، جوخه مرگ و اتاق گاز را در نظر بگیرند.

روش اعدام با جوخه تیر و صندلی برقی در آمریکا

دشواری در دستیابی به داروهای مورد نیاز برای اجرای حکم اعدام با روش تزریق کشنده، تعدادی از ایالت های آمریکا را بر آن داشته است که در تلاش برای احیای روش اعدام با جوخه تیراندازی باشند.

ایالت هایی مانند آیداهو، می سی سی پی، یوتا، اوکلاهاما و کارولینای جنوبی اعدام با جوخه شلیک را قانونی کرده اند.

آخرین اعدام با تزریق کشنده در ژوئن ۲۰۱۰ در زندان ایالت یوتا انجام شد.

به گفته مرکز اطلاعات مجازات اعدام مستقر در واشنگتن، یوتا تنها ایالتی است که در ۵۰ سال گذشته از مجازات اعدام استفاده کرده است.

از سوی دیگر، اعدام با صندلی برقی در سال ۲۰۲۱ در کارولینای جنوبی قانونی اعلام شد تا مقامات این ایالت بتوانند بر مشکل عدم امکان تهیه داروهای لازم برای اجرای اعدام با تزریق کشنده غلبه کنند.

یک قاضی آمریکایی اعدام با جوخه تیراندازی و صندلی برقی را خلاف قانون اساسی اعلام کرد. وی گفت: مهمات مورد استفاده در جوخه های تیر به گونه ای طراحی شده است که قلب را شکافته و صندلی برقی باعث پخته شدن اندام های داخلی می شود.

این موضوع توسط کارشناسان پزشکی و تسلیحات نظامی تایید شده است.

اجرای حکم اعدام با هیپوکسی نیتروژن

کنت اسمیت اولین آمریکایی بود که به روش هیپوکسی نیتروژن اعدام شد که در کشور ما آزمایش نشده بود. گروه های حقوق بشر می گویند اسمیت قربانی روش اعدام جدیدی است که توسط مقامات کشور آزمایش شده است.

اعدام اسمیت با گاز نیتروژن باعث شد تا استفاده از این روش اعدام توجه سایر ایالت های آمریکا را که با مشکل تامین داروهای لازم برای تزریق کشنده مواجه هستند، به خود جلب کند.

همزمان نهادها، گروه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی با انتقاد از اجرای حکم اعدام با گاز نیتروژن، خواستار توقف این روند شدند.

اگرچه پیش از این از هیپوکسی نیتروژن در اتانازی در اروپا استفاده می شد، اما روشی که در ایالت آلابامای آمریکا برای اجرای حکم اعدام استفاده می شد کاملاً متفاوت بود.

نیتروژن به صورت ارگانیک در جو وجود دارد و حدود ۸۰ درصد از هوایی را که انسان ها و حیوانات تنفس می کنند تشکیل می دهد. این گاز بی رنگ و بی بو فقط تا زمانی که از اکسیژن جدا نشده باشد برای تنفس بی خطر است. وقتی از این گاز مهلک برای اعدام یک نفر استفاده می شود، اکسیژن را از فرد می گیرد تا جایی که فقط می تواند غلظت بالایی از نیتروژن تنفس کند و خفه می شود و سپس می میرد.

اعدام های ناموفق در آمریکا

معضل اعدام های ناموفق در آمریکا مشکلی است که در این کشور با انتقاد مواجه است.

بر اساس مطالعه ای که در این زمینه انجام شده است، بین سال های ۱۸۹۰ تا ۲۰۱۰ حدود ۸۷۷۶ مورد اعدام در آمریکا رخ داده است که از این تعداد ۲۷۶ مورد یا معادل ۳.۱۵ درصد از اعدام ها ناموفق بوده است.

منتقدان خاطرنشان می کنند که اعدام های ناموفق نتیجه رویکرد ایالات متحده برای آزمایش روش های مختلف اعدام است.

تعداد اعدام های انجام شده در ایالات متحده در سال ۲۰۲۳

بر اساس آمارهای موجود، ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ در مجموع ۲۴ حکم اعدام را اجرا کرده است. تمامی اعدام هایی که در سال ۲۰۲۳ در آمریکا انجام شد با تزریق کشنده بود.

تگزاس و فلوریدا پیشتاز اعدام‌ها در سال ۲۰۲۳ هستند. در سال ۲۰۲۳، ایالت تگزاس ۸ نفر و ایالت فلوریدا ۶ نفر را اعدام کردند. در ادامه ایالت های آلاباما با ۲ مورد، میسوری با ۴ مورد و اوکلاهما با ۴ مورد قرار دارند.

در چارچوب احکام اعدام نادرست سیستم جزایی ایالات متحده، سه زندانی محکوم به اعدام در سال ۲۰۲۳ تبرئه شدند. از سال ۱۹۷۲، ۱۹۵ محکوم به اعدام در آمریکا تبرئه شده اند. گزارش مرکز اطلاع رسانی مجازات اعدام ایالات متحده نشان می دهد که اکثریت قریب به اتفاق درخواست های محکومین به اعدام، حتی آنهایی که شواهد قوی دال بر بی گناهی دارند، توسط دادگاه عالی ایالات متحده رد می شود.

بر اساس این گزارش، اکثر زندانیان اعدام شده در سال ۲۰۲۳، اگر امروز محاکمه می شدند، احتمالاً به دلیل تغییرات قابل توجه قوانین در چند دهه گذشته، به اعدام محکوم نمی شدند.

از سوی دیگر، اعدام ها در ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ بر ایالت های جنوبی متمرکز بود.

بر اساس رویه تاریخی، زندانیان رنگین پوست بیشترین درصد افراد اعدام شده را دارند. یکی از واضح‌ترین و پایدارترین تفاوت‌های نژادی در صدور احکام اعدام، حضور بیش از حد قربانیان سفیدپوست در میان مواردی است که منجر به احکام اعدام می‌شود. ۹ نفر از ۲۴ زندانی اعدام شده رنگین پوست بودند و ایالت میسوری سابقه قابل توجهی در خشونت نژادی علیه سیاه پوستان دارد.

ایالت های ایالات متحده با بالاترین نرخ تکمیل

در حالی که اجرای احکام اعدام در ایالات متحده در سطوح فدرال و ایالتی در دهه های اخیر ادامه داشته است، ایالت های آلاباما، فلوریدا، میسوری، اوکلاهاما و تگزاس بیشترین تعداد اعدام ها را دارند.

تگزاس با ۵۸۶ اعدام از سال ۱۹۷۷ تا پایان سال ۲۰۲۳ مسئول بیشترین اعدام ها در سال های اخیر بوده است.

غلبه نژادپرستی در اجرای احکام اعدام در آمریکا

طبق آمار موجود، از سال ۱۹۷۷، ۸۸۳ سفید پوست و ۵۳۷ سیاه پوست در آمریکا اعدام شده اند.

رواج نگرش های نژادپرستانه در مورد اجرای احکام اعدام در آمریکا زمانی مشهود است که سیاه پوستان تنها حدود ۱۴ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

منبع: میزان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا