وب گردی

حمله به کنسولگری ایران؛ نقض آشکار کنوانسیون وین ۱۹۶۱ و ۱۹۶۳

رژیم جعلی صهیونیستی که در طول عمر ۷۶ ساله خود در سایه حمایت غرب مرتکب بدترین جنایات و نقض معاهدات بین المللی شده است، با حمله به مراکز دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سوریه، پرونده سیاه خود را تقویت کرده است.

شامگاه دوشنبه (۲۳ فروردین) کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق مورد حمله هواپیماهای جنگی رژیم صهیونیستی قرار گرفت و ساختمان کنسولگری به طور کامل تخریب شد. حمله تهاجمی که منجر به شهادت چند تن از مقامات و مستشاران نظامی کشورمان شد.

شهدا

فرار به آمریکا در کنار رژیم صهیونیستی

این قتل و جنایت بزرگ صهیونیست ها دلیل احضار سفیر سوئیس در تهران شد و امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان جزئیاتی را در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: پس از حمله تروریستی رژیم صهیونیستی در ساختمان دیپلماتیک کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق و شهادت چند تن از مستشاران رسمی نظامی کشورمان، یکی از مقامات سفارت سوئیس (مسئول متهم در غیاب سفیر) به وزارت امور خارجه احضار شد. مدیرکل آمریکا ساعت ۰۰:۴۵ صبح امروز (سه شنبه) به عنوان مدافع منافع آمریکا در ایران.

وی افزود: در این احضاریه بر ابعاد حمله تروریستی و جنایت شفاف سازی رژیم اسرائیل و مسئولیت دولت آمریکا تاکید شده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را مسئول این جنایت دانست، در حالی که کاخ سفید در مواضع اعلامی خود همواره از پذیرش این اشتباه راهبردی خودداری کرده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا برای پرهیز از زیر بار این مسئولیت خطرناک به وب سایت آمریکایی اکسیوس گفت: آمریکا هیچ دخالتی در این حمله ندارد. [اسراییل]او رفته بود و ما از قبل از آن خبر نداشتیم.»

به گفته این مقام شورای امنیت ملی آمریکا، کاخ سفید در حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان دپارتمان کنسولی سفارت ایران در دمشق دخالتی نداشته و تل آویو تنها در پروتکل ابتدای این امر به آنها اطلاع داده است. عملیات تهاجمی بدون ارائه جزئیات

جنایات رژیم صهیونیستی از خرابکاری و عملیات تروریستی در ایران گرفته تا نسل کشی کنونی غزه، ارتش این رژیم جعلی را به ارتش نیابتی آمریکا در منطقه معروف کرده است. بنابراین مقامات ایران و منطقه معتقدند کاخ سفید باید به هرگونه رفتار غیرمتعارف و جنگ طلبانه رژیم صهیونیستی پاسخ دهد.

در همین راستا دریادار علی شمخانی مشاور سیاسی رهبری انقلاب اسلامی نیز مواضع مشابهی با امیر عبداللهیان داشت و در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: رژیم صهیونیستی به عنوان ارتش نیابتی آمریکا در منطقه، با حمله به کنسولگری ایران در دمشق، مرتکب حماقتی شد.» او باید هزینه آن را بپردازد. «اینکه واشنگتن از قصد اسرائیل برای ارتکاب این اقدام اطلاع داشته باشد یا نه، تأثیری بر مسئولیت مستقیم آمریکا در قبال این جنایت و عواقب آن ندارد.

البته علاوه بر ترس آمریکا از عواقب حمله به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه، واشنگتن نگران مقصر دانستن دیگر بازیگران بین المللی است. بازیگرانی مانند روسیه، چین، عربستان سعودی، سوریه، امارات، قطر، پاکستان، عمان، اردن، عراق، کوبا، ونزوئلا و … تاکنون این اقدام غیرمتعارف ایران را که ناقض قوانین بین المللی است، به شدت محکوم کرده اند.

حمله به کنسولگری ایران از دیدگاه حقوق بین الملل

حمله به مراکز دیپلماتیک و کنسولی اعم از سفارتخانه ها و کنسولگری ها مصداق بارز نقض پروتکل های بین المللی و نقض مصونیت این اماکن است که هیچ کشور و سازمانی نمی تواند آن را بپذیرد.

در واقع حمله به کنسولگری ها و سفارتخانه ها می تواند تنش ها را در روابط بین الملل ایجاد و تشدید کند و صلح و امنیت جهانی را تهدید کند. با توجه به این موارد، حمله به این اماکن دیپلماتیک اقدامی غیرقانونی و غیرقابل قبول تلقی شده و همواره از سوی جامعه جهانی محکوم شده است. از این رو ده ها سازمان و کشور در سراسر جهان با انتشار پیام ها و بیانیه هایی این حمله رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

توییت علی شمخانی

چنین نقض‌هایی در کنوانسیون ۱۹۶۱ در مورد روابط دیپلماتیک، کنوانسیون ۱۹۶۳ وین در مورد روابط کنسولی و کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم علیه اشخاصی که از حمایت بین‌المللی بهره‌مند می‌شوند به صراحت محکوم شده‌اند.

کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در مورد روابط دیپلماتیک به وضوح احترام به سفارتخانه ها، کنسولگری ها، دیپلمات ها و کارمندان نمایندگی های دیپلماتیک و کنسولی را توصیف می کند. همچنین کنوانسیون ۱۹۶۳ وین در مورد روابط کنسولی و کارکنان آن.

به عنوان مثال، در رابطه با کنوانسیون وین در مورد روابط کنسولی، کنوانسیون ۱۹۶۳ مصونیت های شناخته شده در حقوق بین الملل برای ماموران دیپلماتیک و اماکن مربوطه آنها را به شرح زیر فهرست می کند: مصونیت در برابر تهاجم به اماکن دیپلماتیک. مصونیت بایگانی و آرشیو دیپلماتیک؛ آزادی حرکت و ارتباطات.

در «ماده ۳۱» تحت عنوان «مصونیت دفاتر کنسولی در برابر تجاوز» که مربوط به موضوع حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه است، آمده است:

۱- دفاتر کنسولی تا محدودیت های مندرج در این ماده مصونیت دارند.

۲- مقامات پذیرنده نمی توانند وارد قسمتی از اماکن کنسولی شوند که منحصراً برای انجام امور کنسولی مورد استفاده قرار می گیرد، مگر با موافقت رئیس کنسولگری یا شخصی که توسط وی یا رئیس نمایندگی دیپلماتیک اعزام کننده تعیین می شود. حالت. با این حال، در صورت وقوع آتش سوزی یا سایر حوادث ناگوار که نیاز به اقدامات حفاظتی فوری دارد، ممکن است رضایت رئیس کنسولگری اخذ شده تلقی شود.

۳- طبق مفاد بند ۲ این ماده، دولت پذیرنده موظف است کلیه اقدامات لازم را برای عدم مزاحمت و صدمه به اماکن کنسولی و برهم نخوردن آرامش و امور آنها به عمل آورد.

۴- اماکن کنسولی و اثاثیه آن و نیز اموال کنسولگری و وسایل نقلیه آن به منظور دفاع ملی یا منافع عمومی از هر منبعی محفوظ خواهد بود. هر گاه بیگانگی برای این منظور ضروری باشد، هر اقدام ممکن برای جلوگیری از ایجاد موانع در انجام وظایف کنسولی انجام خواهد شد و غرامت سریع، مناسب و کافی به دولت فرستنده پرداخت خواهد شد.

با نگاهی به مفاد فوق می توان به اهمیت روزافزون پست های دیپلماتیک پی برد، به گونه ای که کنسولگری ها و سفارتخانه ها قلمرو کشور فرستنده تلقی شده و حمله به آن، حمله به آن کشور است.

اهمیت امنیت مالی و جانی دیپلمات ها به حدی است که کشورهای جهان مفاد کنوانسیون وین ۱۹۶۱ را که صرفاً بر «نمایندگی های دیپلماتیک دائمی» متمرکز شده بود، کافی ندانستند. با توجه به اهمیت روزافزون مأموریت های ویژه سیاسی، در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۸ دسامبر ۱۹۶۹، کشورها “کنوانسیون ماموریت های ویژه” را تصویب کردند که ایران شش سال بعد در ۱۴ خرداد ۱۳۵۴ آن را تصویب کرد و به عضویت آن درآمد. این کنوانسیون

کشته شدن شهید حاج قاسم سلیمانی در دسامبر ۲۰۱۸ نیز نقض آشکار این کنوانسیون توسط آمریکا بود. این ترور توسط نیروهای نظامی آمریکا در حالی انجام شد که وی به عنوان “مأموریت ویژه” به عنوان مهمان رسمی دولت عراق از طریق فرودگاه رسمی و بین المللی بغداد وارد کشور شده بود و قرار بود به عنوان ویژه با نخست وزیر عراق دیدار کند. نماینده جمهوری اسلامی ایران

آمریکا که در آن زمان «کنوانسیون مأموریت‌های ویژه» را زیر پا گذاشته و حاکمیت عراق را نادیده می‌گرفت، اکنون در تلاش است تا از نقض حاکمیت سوریه و کنوانسیون ۱۹۶۱ و ۱۹۶۳ وین توسط رژیم صهیونیستی خارج شود. نقض مکرر حاکمیت کشورها و قوانین بین المللی توسط آمریکا و حمایت بی قید و شرط واشنگتن از جنایات رژیم صهیونیستی باعث شده است که آنها در کنار هم در جبهه دروغین تاریخ بایستند.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا