کمپین نوروز ۱۴۰۴ جاباما

حتماً تا کنون تبلیغات محیطی جدید جاباما را در سطح شهر دیدهاید که در آن، اقامتگاهها در دستهبندیهای جالبی مانند «اقامتگاهخاص»، «کلبه دل جنگل» یا «اقامتگاه مدیترانهای» معرفی میشوند. اینها بخشی از جدیدترین امکانات و بهبودهای جاباما است که این پلتفرم گردشگری در آستانه نوروز ۱۴۰۴ رونمایی کرده است؛ بهبودهایی که تجربه سفر برای کاربرانِ مهمان و میزبانان جاباما را به سطح کیفی بالاتر ارتقا میدهد و مهمترین آنها ایجاد تحول اساسی در شیوه سفر و ترسیم افقهای تازه از بازار اقامت است. با این هدف، در قالب کمپین «دستهبندی جدید» اقامتگاههای جاباما معرفی شده است.
جاباما همچنین اعلام کرده که هر ۶ ماه یکبار، براساس نیازهای شناساییشده از کاربران، بهروزرسانیهای بزرگی را معرفی میکند.
برگزاری کمپین اطلاعرسانی قابلیتهای جدید جاباما بهانهای شد تا با فرهاد بهشتی، مدیر بازاریابی این پلتفرم گفتگویی داشته باشیم که در ادامه میخوانید.
- جاباما تصمیم گرفته هر ۶ ماه نوآوریها و تحولات خود را به مخاطبان معرفی کند. درباره این استراتژی و جزییات آن توضیح دهید.
این استراتژی در چارچوب پروداکت مارکتینگ (Product Marketing) قرار میگیرد، به این معنا که هدف اصلی، پیادهسازی ایدهها و روشهای نوآورانه در محصولات و استراتژیهای بازاریابی است. این رویکرد به جاباما کمک میکند تا همواره محصولات جدید و پیامهای تازهای برای ارائه به بازار داشته باشد. شرکتهای بزرگی مانند اپل و اسپاتیفای نیز از این استراتژی استفاده میکنند. به عنوان مثال، اپل در رویدادهای خود نه تنها محصولات جدید را معرفی میکند، بلکه داستانهایی درباره مزایای این محصولات نیز ارائه میدهد. جاباما نیز قصد دارد با معرفی محصولات و نوآوریهای خود، مزایای آنها را به طور شفاف به کاربرانش منتقل کند.
با هدفگذاری معرفی محصولات جدید، تغییر و بهبود در محصول یا بهروزرسانی و بهبود سیاستها و سازکارها که هر ۶ ماه یکبار اتفاق میافتد، تمام برنامهریزیهای جاباما از جمله فعالیتهای بازاریابی روی همان موضوع متمرکز میشوند، نه اینکه صرفاً به برندینگ کلی بسنده کنیم. این استراتژی و ذهنیت به جاباما کمک میکند برخلاف بسیاری از کسبوکارها که پیامهای تکراری ارائه میدهند، همیشه حرفهای تازهای برای گفتن داشته باشد. این رویکرد همچنین به جاباما کمک میکند تا نیازها و چالشهای کاربران را بهتر برطرف کند و همیشه در حال ارائه راهحلهای جدید باشد.
مصداق این قضیه، کمپین نوروزی جاباما است که اخیراً اجرا شده و هدف آن کار روی لایه ارتباطی، معرفی و آگاهیبخشی از دستهبندیهای جدید جاباما بود و دقیقاً با همین رویکرد توسعه پیدا کرد. این کار مارکتینگی را ما تحت برنامه ۶ ماهه انجام دادیم و احتمالاً ۶ ماه دیگر یعنی شهریورماه ۱۴۰۴ کمپین خواهیم داشت. ۶ ماه بعد از آن، کمپین دیگری در نوروز ۱۴۰۵ اجرا میشود و این روال را ادامه خواهیم داد.
- اطلاعرسانیها از چه طریقی انجام میشود؟
کمپین بازوهای مختلفی دارد. ما از داخل خود محصول شروع میکنیم؛ معرفی محصول نو در صفحه اصلی سایت جاباما و در بلاگ و همچنین نقاط تماس برند انجام میشود. در انتشار اخیر، ما درباره وام میزبانها، پرداخت قسطی و بسیاری از دستاوردهایی که محقق شد، صحبت کردیم. در واقع، در قالب کمپین محیطی در نهایت قرار شد کمپین دستهبندی را بهعنوان یک «محصول پرچمدار» اجرا کنیم. به عبارتی، ما محصول پرچمداری داریم که سعی میکنیم درباره آن در رسانههای جمعی صحبت کنیم.

نظرات و تجربههای کاربران چه نقشی در بهروزرسانیها و قابلیتهای جدید جاباما داشته است؟
محصول جاباما هم مثل هر محصول دیگری در تلاش برای پاسخ دادن به نیازهای مخاطب است برای همین قالبی را تعریف کردهایم که اول از همه این نیازمندیها را شناسایی و اولویتبندی کنیم تا تقدم و تاخر معرفی هر یک از محصولات مشخص شود. در این فرآیند، نیازسنجی قسمت بسیار مهم تحقیقات بازاریابی است. سعی میکنیم بازخورد کاربران را بگیریم. یعنی ما اگر یک محصول را رونمایی میکنیم به عدد و آماری که در داخل پلتفرم ثبت میشود توجه میکنیم تا همواره در مدار توسعه باشیم. نتیجه این نگاه این است که در رونماییهای گذشته تاکنون بررسی و توجه به همین نظرسنجیها و گفتگوهای مستقیم با مخاطبان، چه مهمانان و چه میزبانان، موجب شد به اهدافمان دست یابیم.
- قابلیتهای جدید چگونه و از چه طریقی در برندینگ جاباما نقشآفرینی میکند؟
وقتی بنچمارکهای جهانی را نگاه میکنیم و مطالعه موردی درباره آنها انجام میدهیم متوجه میشویم آنها بهعنوان برندهایی که توانستهاند نوآوری کنند و حرف تازهای داشته باشند، همیشه از شیوه معرفی قابلیتهای تازه، ایجاد بهبود و رونمایی عمومی از آن جواب گرفتهاند. ما هم در ابتدای مسیر هستیم و به نظرمان به این شیوه میتوانیم همیشه پویا بمانیم.
- با توجه به اطلاعات و نمونههای جهانی این سیاست بازاریابی چه تاثیری بر مهمان یا میزبان میگذارد؟
الزاماً مخاطب ما از روز اول به این فکر نمیکرده که نیازمندیهایش مثل یک دستهبندی وجود داشته باشد. این نیازسنجی در مسیر توسعه محصول اتفاق میافتد. اگر بخواهیم از لحاظ برندینگ نگاهی به این فرآیند داشته باشیم در معرفی محصولات ما سعی داریم در لایه برند به مخاطب این پیام را بدهد که «من اول از همه حرف تو را شنیدم و درحال ارائه خدمات جدید هم هستم.» اینها با تمرکز روی نیازهای مخاطب، چه مهمان و چه میزبان، موجب افزایش رضایتمندی آنها میشود.
بهعنوان مثال، در حوزه AI تلاش کردیم با توسعه محصولات، اقامتگاههایی را به مخاطب نشان دهیم که آنها را جستجو کرده و مطابق با خواسته اوست. در این حالت، میزان رضایت مخاطب افزایش مییابد.
- با توجه به اینکه گردشگری آنلاین در ایران نوپاست، شما چه اقداماتی برای شناساندن بیشتر این حوزه انجام دادهاید؟
جاباما اکنون در چهارمین سال فعالیت خود در حوزه اجاره آنلاین اقامتگاههای غیرهتلی است و توانسته این نوع از اقامت را برای عموم جامعه در دسترستر کند. تا چند سال پیش افراد برای سفر به جزایر جنوبی باید با چند نفر تماس میگرفتند تا بتوانند اقامتگاه مناسبی را در جزیره پیدا کنند. با بازار آنلاین و خدماتی که در پلتفرمهایی مثل جاباما ارائه میشود و بهواسطه تقاضای زیاد برای اقامت، کیفیت زندگی جامعه میزبان هم بهتر شده است. بنابراین پلتفرمها با در دسترس کردن سفر برای اقشار مختلف گردشگران تاثیر جدی بر رشد گردشگری داشته است.

جاباما بهعنوان رهبر بازار تقریبا چهار سال پیش کمپینی را با عنوان «جنوبگردی از تو، جاباما» اجرا کرد. در آن تجربه، سعی کردیم وضعیت جامعه محلی و تجربیات سفر را الگو قرار دهیم. با نگاهی به این مسیر، امروز در حال صحبت درباره کمپین دستهبندی هستیم. یعنی ما از مقصد شروع کردیم، و حالا به مدل دیگری از سفر کردن رسیدهایم که مقصد را کنار میگذارد و در رابطه با تجربه صحبت میشود.
بهنظر میرسد بهواسطه کمپینهایی که در حال اجرا داریم، هم مخاطب را آموزش میدهیم و هم تقاضا را برای مناطق کمتر شناخته شده، افزایش میدهیم. همینها تاثیرگذاری جاباما بر شناساندن گردشگری آنلاین را نشان میدهد.
- اقدامات جاباما در دو بخش رونق بازار رزرو آنلاین اقامتگاه و معرفی فرصتهای گردشگری ایران چه بوده و چه تاثیراتی داشته است؟
در حوزه مارکتینگ ما سعی کردیم در گزارشها به کاربران اطلاعات ارائه کنیم؛ اینکه چند درصد بازار، آفلاین و آنلاین است. این دادهها بهطور ناخودآگاه بر مخاطب آفلاین تاثیر میگذارد. کمپینهای ۳۶۰ درجه در همین راستاست. با این توضیح که رزرو آنلاین مثل هر روش سنتی دیگری دردسرهایی با خودش دارد. در قالب کمپین سعی کردیم دردسرها را برای مخاطب مهمان یادآور شویم چون به هر حال روشهای سنتی موضوعات خاص خودشان را دارند. اعتمادسازی در جاباما اهمیت زیادی دارد.
یعنی برای اینکه بازار را آنلاین کنیم، بر اعتمادسازی بیشتر تمرکز کردهایم چون در نهایت اعتماد است که باعث بزرگ شدن بازار میشود. بهعنوان مثال در مراحل تعریف دستهبندیها بهعنوان رهبر بازار، دردسرهای رزرو آفلاین هم شناسایی و اعلام شد. این اتفاق در پلتفرمهای دیگر هم رخ داده مثلا دیجیکالا سهم جدی در آنلاین کردن خریدها داشته است. جاباما هم همین مسیر را در حوزه تخصصی خودش ادامه میدهد.
برای معرفی فرصتهای گردشگری هم پتانسیل بالایی در ایران وجود دارد. رسالتی که ما در جاباما تعریف کردیم این است که مکانها و مناطقی از ایران را بشناسانیم که واقعا پتانسیل گردشگری بالایی دارند. مثلا ظرفیتهای گردشگری چابهار را در گزارش سال معرفی کردیم یا در روز ابوموسی، اهمیت این جزیره و قابلیتهای گردشگری آن را یادآور شدیم. فقط درباره این مسائل هم صحبت نمیکنیم بلکه کار اجرایی انجام میدهیم مثلا چند هفته پیش اولین تور ابوموسی را در جاباما برگزار کردیم. همه این فعالیتها با این هدف انجام میشود که در مسیر توسعه گردشگری باشیم.
بوشهر بهواسطه یک فستیوال توانسته در مسیر توسعه گردشگری قرار بگیرد. تقاضا برای جزایری مثل ابوموسی و لاوان هم اگر بهخوبی معرفی شوند، افزایش مییابد. در این وضعیت، جامعه محلی وقتی آموزش ببیند، توانمند میشود و در مسیر توسعه قرار میگیرد.
- در حوزه بازاریابی و اطلاعرسانی چه چشمانداز و برنامههایی در نظر دارید؟
جاباما تقریبا چهار سال است که بهطور مستمر در حوزه ارتباطات و بازاریابی فعالیت میکند. در این مدت سالی ۳ کمپین محیطی برگزار شده که عدد بزرگی برای یک استارتاپ است چون کمتر برندی را سراغ داریم که این حجم از کمپینهای محیطی را برگزار کند.
کارهای زیادی انجام دادیم برای گردشگری اما با این حال همچنان قدم اول هستیم. چون ایران پتانسیل ناشناخته زیادی در گردشگری دارد. در این شرایط، ماموریت و اهداف جاباما هم کلان و بزرگ میشود. تعهد ما توسعه و رونق مناطق محروم گردشگری است و همه اینها برند جاباما را شکل میدهد. با این نگاه، چشمانداز جاباما، چشمانداز گردشگری ایران و حول این حوزه است. وظیفه ما تاثیرگذاری مثبت بر گردشگری ایران است.
بازاریابی مقصد کاری بزرگ در سطح جهانی است. این کار را معمولا دولتها و سازمانها انجام میدهند و بودجههای بسیار زیادی هم به آن اختصاص میدهند. با این حال تحول گردشگری ایران را مدنظر داریم در این مسیر هم چراغهای روشنی داریم؛ اینکه واژه بومگردی در سالهای گذشته بین مردم جا افتاده یا شاهد رشد منطقهای مثل جزیره قشم بودهایم، بدون شک تحت تأثیر فعالیتهای جاباما نیز بوده است.
منبع: دیجیاتو