بین الملل

قبرس برای بازداشت مهاجران از بروکسل کمک می خواهد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به گزارش روزنامه آلمانی «تگس سایتونگ»، قبرس به دلیل ورود مهاجران زیاد به این کشور از اتحادیه اروپا درخواست کمک کرده است.

«نیکوس کریستودولیدیس» رئیس جمهور این کشور در گفتگوی تلفنی با «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا خواستار مداخله و ارتباط اتحادیه اروپا با دولت لبنان برای این منظور شد. از آنجا، اکثر قایق ها مهاجران را به جمهوری جزیره، در حدود ۲۶۰ کیلومتر دورتر می برند.

تنها در این هفته ۱۴ قایق مهاجر به سواحل جنوبی قبرس رسیدند. به گفته مقامات قبرسی، در مجموع ۷۶۱ نفر در این کشتی ها حضور داشتند که اکثراً مردان سوری و تعدادی نیز خردسال بودند. ۱۰ نفر به ظن راه اندازی این قایق ها دستگیر شده اند.

حدود ۱.۲ میلیون نفر در قبرس زندگی می کنند. برای چندین سال، این جمهوری به عنوان کشور اتحادیه اروپا در نظر گرفته می شود که بیشترین مهاجران غیرقانونی را نسبت به کل جمعیت دریافت می کند. در سه ماه اول سال ۲۴۴۸ مهاجر غیرقانونی از طریق دریا وارد قبرس شدند. با این حال، تعداد افرادی که از مرز به قبرس شمالی تحت کنترل ترکیه عبور می کنند اخیراً کاهش یافته است.

اکثریت مهاجران پس از ورود به مرکز پذیرش پورنارا در بخش غربی پایتخت، نیکوزیا، می روند. این کمپ در حال حاضر به دلیل هجوم زیاد پناهجویان مملو از جمعیت است. کنستانتینوس لتمبیوتیس، سخنگوی دولت آن کشور گفت: «کشوری مانند قبرس نمی تواند به همین منوال ادامه دهد. رئیس جمهور قبرس نیز از یک بحران صحبت کرد.

او از فون در لاین خواست تا بر دولت لبنان فشار بیاورد تا از خروج قایق های پناهجویان جلوگیری کند. کریستودولیدیس گفت: همانطور که می دانید اتحادیه اروپا منابع مالی قابل توجهی در اختیار لبنان قرار می دهد. همچنین اراده سیاسی برای افزایش این سرمایه ها وجود دارد. از سوی دیگر لبنان نباید اجازه دهد که مهاجران این کشور را ترک کنند و به قبرس بیایند. اتحادیه اروپا در ماه فوریه چنین توافقی را با مصر منعقد کرد. قاهره در مجموع ۷.۴ میلیارد یورو از این سازمان برای محدود کردن جریان مهاجران دریافت خواهد کرد.

در ازای میلیاردها کمک، اتحادیه اروپا از دولت مصر انتظار دارد که اقدامات بیشتری برای کاهش مهاجرت به اروپا از طریق دریای مدیترانه انجام دهد.

اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این سازمان اخیرا سیاست های سختگیرانه خود را در قبال پناهجویان تقویت کرده و رویکردهای سخت گیرانه تری را در دستور کار قرار داده اند.

در این راستا این اتحادیه به انعقاد قراردادهای ضد مهاجرتی با کشورهای مبدا متوسل شده و هزینه های زیادی را در این زمینه صرف می کند.

از سوی دیگر، کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و مالت اغلب علیه امدادگران دریایی خصوصی اقدام می کنند. سازمان های بشردوستانه از نقض قوانین صحبت می کنند و از اتحادیه اروپا کمک می خواهند. اما هیچ توافقی در این مورد در بروکسل وجود ندارد.

در این شرایط تعداد قربانیان مهاجران در مسیر اروپا رو به افزایش است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از ۲۶۰ مهاجر از ابتدای سال جاری میلادی غرق یا ناپدید شده اند که بیشتر آنها در مسیر مدیترانه مرکزی بوده اند.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا