وب گردی

چرا نخست وزیر رژیم صهیونیستی مخالف آتش بس است؟

یکی از مهم ترین مولفه های جنگ غزه، اندیشه های مربوط به آینده سیاسی و امنیتی این منطقه پس از جنگ است که به آن «روز بعد» می گویند. در همین راستا، دو ماه پیش شین بت (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که خروج حماس از غزه بدون حذف آن از فعالیت های اجتماعی امکان پذیر نیست. از آنجایی که حماس در توزیع سوخت و کمک های بشردوستانه تسلط دارد، می تواند موجودیت خود را حفظ کند.

بنابراین نتانیاهو به شین بت دستور داد تا با قبایل مسلح غزه تماس بگیرد تا مسئولیت این امور به آنها واگذار شود. در واقع، طرح نتانیاهو مبتنی بر ایجاد یک ساختار اجتماعی جدید بدون تمرکز در دست یک گروه خاص است.

جزئیات طرح نتانیاهو

بر اساس این طرح غزه به مناطق کوچک محلی تقسیم می شد و هر قبیله با کمک ارتش و شین بت بر مناطق مربوط به خود حکومت می کرد و کمک ها بین قبایل توزیع می شد. هدف از این کار ایجاد یک ساختار اجتماعی جدید به منظور حذف حماس از صحنه مسئولیت های اجتماعی در نوار غزه و جلوگیری از حضور سازمان های خودگردان در منطقه است. بر اساس این ایده، بازگشت حاکمیت به سازمان‌های خودگردان، حتی در شکل تازه‌اش، از دیدگاه نتانیاهو دور از ذهن است، اما به دلیل ضرب‌الاجل حماس به سران قبایل غزه، این ایده در عمل بی‌ثمر می‌ماند. پاسخ منفی آنها به پیشنهاد نتانیاهو. سران قبایل نوار غزه پس از تهدیدات شدید علیه حماس و به دلیل عدم حضور منظم رژیم صهیونیستی در منطقه برای حفظ امنیت خود از همکاری با صهیونیست ها خودداری کردند. علاوه بر این، با توجه به تجربه تلخ تاریخی همکاری بافالانژ در لبنان، چنین ایده ای تعجب آور بود.

انتقاد تند

اگرچه این پروژه ناموفق بود، نتانیاهو ایده جایگزینی را پیشنهاد نکرد. در نتیجه با طولانی شدن جنگ و آسیب‌دیدگی وضعیت فوق‌العاده بر رژیم صهیونیستی، واکنش‌های شدیدی علیه نتانیاهو آغاز شد. به گفته برخی تحلیلگران صهیونیست، نتانیاهو به جنگ ادامه می دهد زیرا برنامه ای برای پایان دادن به آن ندارد. در همین رابطه معاریو در مقاله ای می نویسد که بر همگان روشن شده است که نابودی کامل حماس تصور تخیلی نخست وزیر و متحدانش است و مردم را با فکر نابودی کامل فریب می دهند. حماس در این میان مقامات سیاسی برای آزادی اسرا موانعی ایجاد می کنند، به همین دلیل برای هدفی که مبنای واقعی ندارد، اسرا را آزاد کرده و بی هدف حول خان یونس می چرخند. مایکل میلشتاین، رئیس انجمن مطالعات فلسطین در دانشگاه تل آویو نیز در مقاله ای در سایت یدیعوت آحارونت نوشت که در ششمین ماه از جنگ در نوار غزه، دو واقعیت آشکار شده است. مناطق محدودی که حضور نظامی رژیم صهیونیستی در آنها ضعیف است و مناطقی که حماس همچنان در آنها تسلط دارد که عمدتاً در مناطق جنوبی است.

ناامیدی صهیونیست ها از طرح های ارائه شده

ناامیدی در چارچوب برنامه ریزی برای سناریوهای «روز بعد» قابل مشاهده است. کشمکش وزیر دفاع و وزرای لیکود در زمانی که گالانت پیشنهاد ادامه گفتگو با مقامات محلی فتح در غزه را داد، بخشی از ناامیدی از نقش رژیم صهیونیستی در آینده نوار غزه است. اسحاق بریک در گزارشی با انتقاد شدید از کابینه نتانیاهو توضیح داد که آنچه در نوار غزه و علیه حزب لبنان در حال رخ دادن است دیر یا زود به ما (صهیونیست ها) ضربه خواهد زد و سپس حقیقت آشکار خواهد شد. در حال حاضر نه تفکر راهبردی در کابینه وجود دارد و نه توجهی به مشکلات واقعی نظام، زیرا حاکمان ترجیح می دهند در توهم زندگی کنند. انتقادات مشابهی هر روز در رسانه های صهیونیستی علیه نتانیاهو و وزرای او منتشر می شود. در کنار نظرات کارشناسان، افکار عمومی صهیونیست ها نیز نسبت به رویکرد این کابینه نگرش دارند.

در همین راستا خانواده‌های اسرای صهیونیستی هر هفته در مکان‌های مختلف از جمله مقابل خانه نخست‌وزیر و وزرای کابینه، مقابل کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و گذرگاه‌های مرزی این کشور تجمعات اعتراضی برگزار می‌کنند. نوار غزه که مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته است. آنها خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام برای سرنگونی کابینه نتانیاهو هستند. همچنین مانند ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳ (قبل از حمله ۷ اکتبر)، اعتراضات شنبه از سر گرفته شده است و نقطه حمله معترضان نتانیاهو و سیاست نظامی او است. در همین راستا، نظرسنجی های متعدد هفتگی نشان می دهد که در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام، حزب لیکود بعید است حتی ۲۰ کرسی کسب کند و مشروعیت نتانیاهو برای نخست وزیری در میان مردم کاهش چشمگیری خواهد داشت. بنابراین احتمال بازپس گیری قدرت نتانیاهو بسیار اندک است.

شرایط غیر ممکن

پس از شش ماه جنگ در غزه، دفتر نتانیاهو هنوز رسماً آنچه را که برای آینده جنگ در نوار غزه در نظر دارد، تعریف نکرده است. با این حال تقریباً مشخص است که کابینه کنونی رژیم صهیونیستی چه شرایط غیرممکنی را برای طرح نهایی مدیریت نوار غزه در نظر گرفته است. برخی از شرایط را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

* تشکیلات خودگردان فلسطین حتی در حالت “تجدید” در نوار غزه حکومت نخواهد کرد.

* نوار غزه غیرنظامی خواهد شد.

* رژیم صهیونیستی در فعالیت های اطلاعاتی و امنیتی در نوار غزه آزادی عمل خواهد داشت.

* غزه و کرانه باختری دو نهاد مجزا خواهند بود، نه یک دولت. (یعنی مخالفت با تشکیل دولت فلسطین که دارای ارتش باشد).

* ایجاد یک محیط امنیتی حداقل به عرض یک کیلومتر در اطراف نوار غزه که تحت کنترل ارتش صهیونیستی است و شهرک های صهیونیست نشین را از غزه جدا می کند.

با توجه به ایده های ارائه شده توسط احزاب راست افراطی برای آینده نوار غزه، که شامل تشویق فلسطینی ها به مهاجرت می شود، می توان تصور کرد که ایده احزاب ائتلاف برای یک روز پس از الحاق خزنده نوار غزه است. اما از نظر شهرک سازی در غزه، جامعه صهیونیستی دو قطبی است. یعنی مخالفان و موافقان این طرح تقریباً برابر هستند که موید نظر کارشناسان درباره نقش وزرای نتانیاهو در ایجاد شکاف اجتماعی است و همین موضوع انتقادها را نسبت به رویکرد کابینه در اداره امور افزایش داده است.

منبع: جام جم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا