آیا معراج پیامبر برای مؤمنان ممکن است؟
حجت الاسلام امین اسدپور از قرآن پژوهان به تشریح و تفسیر آیات قرآن کریم پرداخته است که در ادامه تقدیم شما می گردد.
به نام خدا
آیات برگزیده جزء بیست و هفتم قرآن کریم، آیات آغازین سوره مبارکه نجم است.
حضرت حق در این آیات می فرماید: «سپس آن روز فرا رسید، آنگاه در زیر طاقهای زمین بود، پس بر بنده ما نازل شد./ (قربى را بدان که) به اندازه دو سجده یا بیش از آن با او شد، سپس (خداوند) آنچه را که کسى درک نکرد به بنده اش نازل کرد.
این آیات تصویر معراج پیامبر اکرم (ص) را توضیح می دهد، همانطور که می دانید در شب معراج حضرت رسول اکرم دو سفر انجام داد. یکی سفر مادی و زمینی در خود زمین، دیگری سفر معنوی و فرازمینی.
آیات آغازین سوره اسراءمنزه است کسی که شبانه از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی سجده کرد و ما را در اطراف آن برکت داد. اشاره به همان سفر مادی و بدن مادی پیامبر اکرم (ص) است و اسرا به معنای پیاده روی شبانه است. اینکه پیغمبر اکرم (ص) از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی پیاده رفتند شگفت انگیز است.
اما از مسجد الاقصی و مخصوصاً منطقه ای که پیامبر اکرم (ص) از سنگ قیام می کند (امیدواریم روزی مسجد الاقصی آزاد شود و همه مسلمانان بتوانند به راحتی به اقصی و محل معراج القدس مشرف شوند. پیامبر) به ویژه با نابودی اسرائیل و شبکه صهیونیستی حاکم بر جهان) سفر دوم پیامبر اکرم (ص) آغاز می شود که یک سفر کاملاً معنوی و ملکوتی است. در آنجا دیگر وجود زمینی و جسم مادی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیست و روح روحانی او معراج را کاملاً درک می کند.
آیات سوره نجم به تعالی معنوی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) اشاره دارد و مجدداً در مورد معجزات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) به بالاترین افق می رود و به آن نزدیک می شود. تا دو کمان و حتی بیشتر است در آنجاست که حقیقت قرآن و حقیقت درخشان و ملکوتی حقایق قرآن بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل می شود که همچنان می فرماید: «ما کذاب. الفواد ما راعی» و تصویر دیگری که در آیات بعدی در همین مورد بیان شده است.
نکته ای که از این حیات به دست می آید این است که وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) به مرتبه ای از اعتلای وجودی رسیده و به مرتبه ای از معراج نورانی رسیده که به اوج قرب الهی رسیده است. «ثومَّ دَنَا فَتَدَلَّیّ، فَکانَ قَبَ قْسْنْ عْدْنَّی». اما نکته اینجاست که این رویکرد به حضرت حق پایان ناپذیر است.
دلیل نامتناهی بودن این سیر وجود نامحدود و نامحدود حق تعالی است.
«کل یوم فی جلال» یعنی هرگاه پیامبر حق با کرامت و اسم و صفت و صفت ظهور کند و آنگاه که پیامبر حق نامحدود باشد این صفات و اسماء را بروز می دهد.
طبعا انسان کامل و سالکی که به اوج قرب رسیده است می تواند صفات و اسماء و خصوصیات را بی پایان از حضرت حق بیاموزد و در وجود خود متبلور و بیان کند.
انسان کامل، بی نهایت است، درست مانند وجود پیامبر حق، و با صفات کمال و اسماء نورانی پیامبر حق، قابل متصف است، بنابراین همان گونه که پیامبر حق نامتناهی است، سیر انسان کامل نیز بی نهایت و بی پایان است.
این دکترین «و شفاعت او را در امتش بپذیر و درجاتش را بالا ببر» ما آن را به عنوان یادآوری مستحب تشهد در نماز می گوییم. با پذیرفتن شفاعت پیامبر اکرم (ص) نسبت به امت خویش، وجود گرانقدر آن حضرت همچنان این اعتلا را می یابد.
امام بزرگوار ما راحل در معارف و آثار عرفانی خود نوشته اند که این سفر و معراج نه تنها برای پیامبر اکرم (ص) و یا ائمه معصومین و اولیای عظمت خداوند است، بلکه تاریخ این سفر با سیر و سلوک است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و با معراج او و لذا با تمسک به عنایات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و پیامبران اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می توانیم این سفر نورانی و اعتلای معنوی را تجربه و طی کنیم.
صلوات، هدیه نورانی پیامبر اکرم (ص) از شب معراج است، پس فرمودند: «الصلوه معراج المؤمن».
با این بیانات هنوز راه برای همه مؤمنان باز است و می توانند با دعا گوشه ای از حقیقت معراج پیامبر اکرم (ص) را تجربه و درک کنند.
ان شاء الله این سفر نورانی و معنوی عروج و تقرب به درگاه خداوند برای تک تک ما روزی باشد.
منبع: آژانس خزا