گوناگون

«پایتخت»؛ سریالی که برند شهاب‌سنگ را یک‌شبه ساخت

سریال پرمخاطب «پایتخت» چگونه توانست با ورود یک سوژه جدید، برند شهاب‌سنگ را به‌صورت انفجاری وارد ذهن مخاطبان کند و به ایجاد رفتارهای جدید در بازار آنلاین و شبکه‌های اجتماعی منجر شود؛ رفتاری که کارشناسان آن را هیجانی و دور از منطق بازار می‌دانند.

به گزارش دنیای برند به نقل از دیتاک، امروز برندها دیگر تنها با تبلیغات و کمپین‌های کلاسیک شکل نمی‌گیرند. آثار فرهنگی و رسانه‌ای پربیننده می‌توانند به‌سرعت یک سوژه را به برند تبدیل کرده و تقاضایی قابل توجه در بازارهای آنلاین ایجاد کنند.

نمونه بارز آن، «شهاب‌سنگ» است که پس از ورود به داستان سریال «پایتخت»، به طور ناگهانی به موضوع داغ شبکه‌های اجتماعی و بازار آنلاین تبدیل شد. در چند روز، مجموع قیمت آگهی‌های شهاب‌سنگ در یکی از پلتفرم‌های خرید و فروش به ۱.۵ همت رسید؛ رقمی حیرت‌‌انگیز که ۱۲ برابر مجموع آگهی‌های آیفون در همان پلتفرم بود. جست‌وجوی واژه «شهاب سنگ» در گوگل به‌طور تصاعدی افزایش یافت و تعداد آگهی‌های میلیاردی این حوزه دوبرابر شد. جالب‌تر آنکه، ۸۴ درصد تولیدکنندگان محتوای شهاب‌سنگ در اینستاگرام، پیش از این هیچ سابقه فعالیت مرتبطی نداشتند.

photo 2025 04 20 11 11 31 - «پایتخت»؛ سریالی که برند شهاب‌سنگ را یک‌شبه ساختphoto 2025 04 20 11 11 39 - «پایتخت»؛ سریالی که برند شهاب‌سنگ را یک‌شبه ساختphoto 2025 04 20 11 11 39 - «پایتخت»؛ سریالی که برند شهاب‌سنگ را یک‌شبه ساخت

این تجربه نشان می‌دهد سریال‌ها و آثار فرهنگی می‌توانند ناگهان سوژه‌ای معمولی را به یک برند محبوب تبدیل کنند و بازاری مقطعی اما پرهیجان بیافرینند. البته اغلب این موج‌های برندینگ، هیجانی و ناپایدار هستند و به سرعت فروکش می‌کنند.
photo 2025 04 20 11 11 47 - «پایتخت»؛ سریالی که برند شهاب‌سنگ را یک‌شبه ساخت photo 2025 04 20 11 11 52 - «پایتخت»؛ سریالی که برند شهاب‌سنگ را یک‌شبه ساخت
photo 2025 04 20 11 11 56 1 - «پایتخت»؛ سریالی که برند شهاب‌سنگ را یک‌شبه ساخت

برای فعالان حوزه برند و بازار آنلاین، ماجرای شهاب‌سنگ در «پایتخت» یک نمونه جالب از تأثیرگذاری رسانه بر خلق برندها و رفتار کاربران به‌شمار می‌رود؛ پدیده‌ای که اهمیت نقش فرهنگ و رسانه را در شکل‌دهی ترندهای بازار بیش از پیش برجسته می‌کند.

دنیای برند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا