گوناگون

برند سپ صدرنشین بازار پرداخت خاورمیانه با سهم ۲۴ درصدی از تراکنش‌ها

برند سپ (پرداخت الکترونیک سامان) بر اساس تازه‌ترین گزارش نیلسون ریپورت ۲۰۲۵، با سهم ۲۴ درصدی از بازار کل تراکنش‌های منطقه خاورمیانه و آفریقا (MEA)، بار دیگر جایگاه خود را به عنوان برند رهبر صنعت پرداخت الکترونیک منطقه تثبیت کرد. ثبت بیش از ۱۰.۵ میلیارد تراکنش خرید و پردازش ۷۷۷ میلیارد دلار تنها در سال گذشته، سپ را به پرچمدار شرکت‌های ایرانی فعال در بازارهای داخلی و منطقه‌ای تبدیل کرده است؛ موفقیتی که در غیاب برندهای بین‌المللی، رسالت و بلوغ زیرساخت‌های بومی پرداخت دیجیتال ایران را برجسته‌تر از همیشه به نمایش گذاشته است.

به گزارش دنیای برند، بر اساس تازه‌ترین گزارش نیلسون ریپورت در سال ۲۰۲۵، پرداخت الکترونیک سامان (سپ) با ثبت ۱۰.۵۸۱ میلیارد تراکنش خرید در سال ۲۰۲۴، بار دیگر جایگاه برترین شرکت پرداخت در منطقه خاورمیانه و آفریقا (MEA) را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در ایران، کارت‌های بین‌المللی مانند ویزا و مسترکارت پشتیبانی نمی‌شوند و تراکنش‌ها صرفاً از طریق شبکه ملی شاپرک پردازش می‌شوند.
سپ - برند سپ صدرنشین بازار پرداخت خاورمیانه با سهم ۲۴ درصدی از تراکنش‌ها

گزارش نیلسون نشان می‌دهد که ایران در سال ۲۰۲۴ مجموعاً ۴۵.۳۰ میلیارد تراکنش خرید کارت‌محور را از طریق پذیرندگان داخلی پردازش کرده است، که رشد ۴.۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد. حجم مالی این تراکنش‌ها بالغ بر ۲.۸۴۴ تریلیون دلار بوده است؛ عددی چشمگیر که جایگاه ایران را با درخشش سپ، در صدر منطقه تثبیت کرده است.

در بین ۴۴ شرکت برتر پرداخت خاورمیانه و آفریقا، با احتساب تراکنش‌های بین‌المللی (کارت‌های ویزا و مسترکارت) نیز نام ۸ شرکت ایرانی دیده می‌شود که سپ در صدر آن‌ها قرار دارد. در این رده بندی سپ رتبه اول ایران و رتبه سی و هفتم منطقه خاورمیانه را دارا است و پس از آن شرکت‌های به پرداخت ملت ، تجارت الکترونیک پارسیان، امید پی، پرداخت الکترونیک پاسارگاد، پرداخت نوین ، آسان پرداخت و ایران کیش به ترتیب رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

کسب این موفقیت‌ها در حالی اتفاق افتاده است که برندهای بین‌المللی مانند Visa و Mastercard در ایران فعال نیستند و تراکنش‌های انجام‌شده تنها به کمک شبکه‌های بومی مدیریت می‌شوند، با این حال ایران با سطح نفوذ بالای خدمات پرداخت دیجیتال، نقشی کلیدی را در هدایت بازار منطقه ایفا می‌کند.

برای اطلاع از جدیدترین تحولات برندها، همراه ما باشید 

تلگرام | اینستاگرام | لینکدین

سهم بازار شرکت‌های ایرانی در گزارش نیلسون ریپورت

در رتبه‌بندی برترین پذیرندگان داخلی منطقه خاورمیانه و آفریقا در سال ۲۰۲۴، شرکت پرداخت الکترونیک سامان (سپ) با ثبت ۱۰.۵۸۱ میلیارد تراکنش خرید و پردازش بیش از ۷۷۷ میلیارد دلار حجم مالی، در صدر فهرست قرار گرفته است. پس از سپ، شرکت به‌پرداخت ملت با ۸.۸۶۴ میلیارد تراکنش و ۶۲۰ میلیارد دلار حجم پرداخت، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

در جایگاه سوم، تجارت الکترونیک پارسیان با بیش از ۶.۳۷ میلیارد تراکنش و حجمی معادل ۳۲۷ میلیارد دلار قرار دارد. شرکت امیدپی با پردازش ۵.۴۵ میلیارد تراکنش و ۴۲.۷ میلیارد دلار، چهارمین پذیرنده برتر ایران در این رتبه‌بندی است. همچنین پرداخت الکترونیک پاسارگاد با ۴.۲۲ میلیارد تراکنش و ۳۴۵ میلیارد دلار حجم خرید، جایگاه پنجم را در بین پذیرندگان ایرانی دارا است.

این آمار نه‌تنها نشان‌دهنده سهم بازار بالای شرکت‌های ایرانی در بازار پرداخت منطقه است، بلکه گواهی است بر بلوغ و پویایی زیرساخت‌های بومی پرداخت در ایران، حتی در غیاب شبکه‌های پرداخت بین‌المللی.

گفتنی است، نشریه نیلسون ریپورت، معتبرترین مرجع صنعت پرداخت‌های الکترونیک است که از سال ۱۹۷۱ میلادی به صورت مستمر و دوره‌آی، دقیقترین آمار و تحلیل‌های بازار پرداخت جهان را ارائه می‌دهد.

سایت دنیای برند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا