گوناگون

تحول برند مپنا با راه‌اندازی مپنا دیجیتال و CVC؛ پیشران نوآوری و سرمایه‌گذاری فناورانه

برند مپنا با تمرکز همزمان بر توسعه درون‌زا و جذب نوآوری از بیرون، با راه‌اندازی شرکت مپنا دیجیتال و صندوق CVC، مسیر رشد استارتاپ‌ها و رونق اقتصاد دانش‌بنیان را در صنعت آب و انرژی ایران شتاب داده و به الگویی برای سرمایه‌گذاری فناورانه در کشور بدل شده است.

به گزارش توسعه برند، در این مراسم که در شرکت بهره‌برداری و پشتیبانی فنی نفت و گاز مپنا برگزار ‌شد، تفاهم‌نامه همکاری سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی مصرف انرژی میان صندوق نوآوری و شکوفایی و گروه مپنا امضا و مجوز فعالیت صندوق پژوهش و فناوری سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی مپنا (CVC) اعطا شد.

استارتاپ‌ها در زنجیره ارزش شرکت‌های بزرگ

آنچه می‌خوانید:

معاون اسبق علمی و فناوری رییس جمهور در این مراسم با تاکید بر اهمیت حمایت شرکت‌های بزرگی همچون مپنا برای بقای شرکت‌های کوچک و استارتاپی و دانش‌بنیان گفت: مناسب است شرکت‌های بزرگی مانند مپنا از شرکت‌های نوآور دانش بنیان و کوچک حمایت کنند تا نوآوری وارد اکوسیستم این مجموعه‌ها شود. استارتاپ‌های دانشگاهی با طرح های نوآورانه می‌بایست در زنجیره ارزش شرکت‌های بزرگ قرار گیرد.

سورنا ستاری در جهت هرگونه همکاری با مپنا در حوزه CVC و R&D اظهار آمادگی کرد و در اختیار گرفتن شرکت‌های کوچک و حمایت از آنها را از محل اعتبارات مالیاتی نکته قابل توجه این حوزه دانست و پیشنهاد کرد که مپنا با تاسیس AI Lab حمایتگر پروژه‌های خاص و دانش بنیان باشد.

اهمیت ورود نوآوری به حوزه‌های انرژی و آب

مدیرعامل گروه مپنا نیز در این رویداد با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری مپنا و تحقیق و توسعه در آن گفت: مپنا در بدو تاسیس تا ابتدای دهه ۸۰ به عنوان مدیریت پروژه‌‎‌های نیروگاهی شناخته می‌شد و در ابتدای دهه ۸۰ وارد حوزه ساخت تجهیزات شد و پس از آن و بعد از دوره تحت لیسانس، حدودا از سال ۱۳۸۴وارد فاز توسعه داخلی و اولین اقدامات تحقیق و توسعه‌ای خود شد. از سال ۱۳۸۷ گروه، تمرکز و توجه ویژه‌ای به R&D داشته و دارد.

محمد اولیاء، تصریح کرد: در سال‌های اخیر پارادایم صنعتی تغییر کرده و همچنان نیز تغییر خواهد کرد. گروه مپنا نیز دچار تغییرات بنیادین و اساسی به ویژه در کسب و کارهای مرتبط با بهینه‌سازی انرژی و آب شده است. در نقطه‌ای که هم‌اکنون ایستاده‌ایم، وارد کردن نوآوری از بیرون اهمیت دارد، اما این تغییرات کوچک نیاز به شتاب دهنده برای نشان دادن اثر واقعی خود دارند.

توسعه R&D از درون، افزودن نوآوری از بیرون

مدیرعامل گروه مپنا، تملک شرکت‌های دانش بنیان کوچک را در یکی دو سال اخیر از سوی مپنا گام‌هایی در این راستا توصیف کرد که موجب می‌شود در کسب و کارهای جدید و تحولات هوشمند بر اساس نیاز امروز و آینده کشور پیشرو باشد.

او سپس یکی از ابزارهای جدید برای ایجاد نوآوری از بیرون و ارتقای نوآوری در گروه مپنا را تشکیل صندوق پژوهش و فناوری سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی دانست و با اشاره به دشواری‌های تامین سرمایه اولیه آن به مطالبات گروه مپنا از دولت اشاره و تاکید کرد: با وجود تمامی این موانع و دشواری‌ها ما متعهد به استمرار این راه هستیم. امروز اهمیت توسعه R&D از درون مپنا و افزودن نوآوری از بیرون بسیار شفاف است و هر قدمی که برداریم در آینده مولد و زاینده خواهد بود.

اولیاء، مپنا دیجیتال را پشتیبان فنی مهمی در حوزه‌های کسب و کار مپنا به ویژه حوزه بهره‌وری انرژی دانست و ارتباط مپنا دیجیتال و صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر را بسیار نزدیک توصیف کرد.

مپنا دیجیتال؛ پشتیبان کسب و کارها و ارائه راه حل‌های نوآورانه

مدیرعامل شرکت مپنا دیجیتال در ابتدای این مراسم، ضمن اشاره به تجارت هوشمند انرژی به عنوان کسب و کار اصلی این شرکت گفت: هوشمندسازی صنعت با محوریت انرژی و همچنین با محوری غیر از انرژی به عنوان کسب و کارهای جانبی مپنا دیجیتال شناخته می‌شوند، اما به صورت دقیق‌تر شبکه‌های هوشمند، سیستم‌های مدیریت انرژی، مدیریت هوشمند دارایی‌ها و حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه محورهای اصلی کسب و کاری شرکت مپنا دیجیتال تعریف می‌شوند.

“”توسعه برند را در اینستاگرام و تلگرام و لینکدین دنبال کنید””

علی فیروزآبادی با تاکید بر نقش شرکت توسعه فناوری‌های دیجیتال مپنا (مپنا دیجیتال) در اصلاح مدل اقتصادی کسب و کارهای مرتبط با مپنا، همه این نقش‌ها را در بهینه سازی مصرف انرژی به صورت نوآورانه و هوشمند بااهمیت توصیف کرد و افزود: مپنا همیشه در مدیریت انرژی پیش قدم بوده و حالا با ترکیب این اقدامات با ابزار هوشمند و مپنا دیجیتال می‌تواند ثمربخشی بیشتری را انتظار داشته باشد.

او سپس افزایش دسترس‌پذیری، کارایی راندمان، کاهش قطعات مصرفی، افزایش عمر مفید تجهیزات و کاهش هزینه‌های پرسنلی را به عنوان بخشی از نتایج مدیریت هوشمند داریی‌ها دانست و مپنا دیجیتال را به عنوان پشتیبانی تمامی کسب و کارهای مپنا با ارائه راه حل‌های نوآورانه معرفی کرد.

منبع: مپنا



توسعه برند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا