گوناگون

سفر جادویی به دنیای هاگوارتز/ مخاطبان فیلم-کنسرت هری پاتر ۱۸هزار شد

سومین شب از اجراهای فیلم-کنسرت بزرگ مجموعه فیلم‌‌های سینمایی هری پاتر، شب گذشته در دو سانس با حضور دامبلدور و دکتر اسنیپ برگزار شد.
به گزارش توسعه برند، شب گذشته، سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۴، بار دیگر سالن هتل اسپیناس پالاس تهران به صحنه‌ای جادویی تبدیل شد؛ جایی که بالغ بر شش هزار نفر از طرفداران دنیای هری پاتر – یا همان «پاترهدها» – گرد هم آمدند تا در دو سانس پرشور، تجربه‌ای منحصربه‌فرد از فیلم‌کنسرت هری پاتر را شاهد باشند، فرصتی که بعد از دو شب اجرا در تاریخ‌های ۱۰ و ۱۷ خرداد، به دلیل وقایع تلخ جنگ، سومین شب اجرای این فیلم کنسرت لغو شده بود و بعد از حدود دو ماه بار دیگر فرصت جادوگری به ارکستر روی صحنه و مخاطبان در هنگام تماشای فیلم و اجرای موسیقی زنده فراهم شد.
به عنوان خبرنگاری که در هر دو سانس حضور داشتم، می‌توانم بگویم این رویداد نه تنها یک اجرای موسیقایی بود، بلکه سفری احساسی به عمق دنیای جادویی جی.کی. رولینگ، جایی که موسیقی و تصویر دست در دست هم، خاطرات کودکی و نوجوانی هزاران نفر را زنده کردند. این اجرا، که توسط فیدیبو و وال‌گلد طراحی و برگزار شد، پس از اجراهای موفق خردادماه، بار دیگر تمدید شده بود و استقبال گسترده مخاطبان نشان‌دهنده تقاضای فرهنگی رو به رشد برای چنین رویدادهایی در ایران است و باید دید بعد از هری پاتر، فیدیبو به سراغ کدام فیلم‌های سینمایی یا سریال‌های ماندگار خواهد رفت.
از لحظه ورود به لابی هتل اسپیناس پالاس، جو حاکم بر فضا، یادآور قلعه هاگوارتز بود. طرفداران با لباس‌های جادوگران، چوب‌دستی‌های دست‌ساز و حتی کلاه‌های دسته‌بندی‌شده (گریفیندور، اسلایترین و غیره) ظاهر شده بودند. فضاسازی ویژه‌ای که برگزارکنندگان تدارک دیده بودند – از جمله دکورهای الهام‌گرفته از فیلم‌ها مانند پرچم‌های چهار خانه هاگوارتز، خزانه داری کوتوله‌ها و دیوار سکوی نه و سه چهارم مخاطبان را از همان ابتدا به دنیای جادویی فرو می‌برد؛ حضور پرفسور دامبلدور و دکتر سورس اسنیپ هم برای امضای دعوت‌نامه‌های حضور دانش‌آموزان هاگوارتز هم بسیار جالب بود که گروه‌های سنی مختلف برای گرفتن امضا و همچنین عکس صف کشیده بودند؛ این ویژگی‌ها که در گزارش‌های رسانه‌ها هم برجسته شده بود که یعنی فضاسازی لابی یکی از نقاط قوت این رویداد است.
بر اساس مشاهداتم، بیش از نیمی از حاضران جوانان زیر ۳۰ سال بودند، اما خانواده‌ها و حتی افراد میان‌سال نیز حضور پررنگی داشتند، که نشان‌دهنده جذابیت بین‌نسلی مجموعه فیلم‌های هری پاتر است.
بلیت‌ها برای این دو سانس (۱۹:۱۵ و ۲۲:۱۵) در کمتر از سه ساعت به فروش رفته بودند، و صف‌های طولانی برای ورود، گواه این استقبال بود. تخمین می‌زنم که هر سانس حدود ۳ هزار نفر را میزبانی کرده باشد، که در مجموع بالغ بر۶ هزار نفر را تشکیل می‌دهد – رقمی که با اجراهای خردادماه (بیش از دوازده هزار نفر در چهار سانس) نشان‌دهنده رشد محبوبیت این پروژه در تهران است وباید دید که ظرفیت برگزاری این اجرا در شهرهای دیگر مانند تبریز، اصفهان، شیراز و… وجود دارد یا نه.

فیلم-کنسرت بزرگ مجوعه فیلم‌‌های سینمایی هری پاتر
فیلم-کنسرت بزرگ مجوعه فیلم‌‌های سینمایی هری پاتر

اجرای به موقع و با کمترین اختلاف زمانی برگزار شد؛ جایی که بیش از ۱۰۰ نوازنده و گروه کرال به رهبری سینا خیرآبادی، با تهیه‌کنندگی وحید خالقی و مدیریت هنری سینا صالحی، روی صحنه رفتند تا موسیقی فیلم‌های هری پاتر، که یکی از شاهکارهای تاریخ سینمای فانتزی به شمار می‌رود، همزمان با پخش سکانس‌هایی از این مجموعه، اجرا کنند. آهنگسازان برجسته‌ای چون جان ویلیام که تم اصلی “Hedwig’s Theme” را خلق کرده و پاتریک دویل، نیکلاس هوپر و الکساندر دسپلا، موسیقی‌هایی را ساخته‌اند که نه تنها همراه صحنه‌های فیلم هستند، بلکه خود به تنهایی روایتی مستقل دارند. ویلیامز، با سبک ارکسترال غنی و استفاده از سازهای بادی و زهی، حس ماجراجویی و رمزآلودگی را القا می‌کند؛ برای مثال، در “Hedwig’s Theme”، ملودی فلوت و چلستا، تصویری از جغد سفید هری را زنده می‌کند. دویل در فیلم چهارم (هری پاتر و جام آتش) با ریتم‌های پرانرژی‌تر، عناصر دراماتیک را تقویت کرده، در حالی که هوپر و دسپلا در قسمت‌های بعدی، لایه‌های احساسی عمیق‌تری مانند غم و دوستی را با سازهای کوبه‌ای و کرال اضافه کرده‌اند. در این اجرا، نوازندگان ایرانی با دقت و هماهنگی، این قطعات را بازآفرینی کردند. همزمان با پخش موسیقی زنده، صحنه‌های منتخب از هشت فیلم هری پاتر روی پرده بزرگ نمایش داده می‌شد – از ورود هری به هاگوارتز تا نبرد نهایی با ولدمورت. سیر داستانی اجرا بسیار منسجم بود و اگر کسی که فیلم‌ها را ندیده باشد می‌تواند در زمان حدودا دو ساعت اجرا در جریان خط اصلی داستان قرار بگیرد. این ترکیب، که پیش‌تر در ۳۷ کشور جهان اجرا شده و ایران را به عنوان سی‌وهشتمین مقصد معرفی کرده، تجربه‌ای سینمایی-موسیقایی ایجاد می‌کند که مخاطب را از صندلی‌اش بلند می‌کند.
از منظر تحلیلی، این فیلم‌کنسرت بیش از یک سرگرمی است؛ آن یک پدیده فرهنگی است که نشان‌دهنده تأثیر جهانی هری پاتر بر نسل‌های مختلف است. در ایران، جایی که دسترسی به چنین رویدادهای بین‌المللی محدود است، این اجرا پلی بین فرهنگ غربی و مخاطبان ایرانی ایجاد کرده. مشاهداتم نشان می‌دهد که بسیاری از حاضران، به ویژه جوانان، با شنیدن تم‌های آشنا اشک می‌ریختند یا با ریتم‌ها همخوانی می‌کردند. یکی از ویژگی‌های برجسته شده این اجرا، قرعه‌کشی سفر به ژاپن و بازدید از پارک تم هری پاتر در اوساکا ژاپن است – جایزه‌ای که با خرید هر بلیت، شانس برنده شدن را به مخاطبان می‌دهد. این عنصر، انگیزه‌ای اضافی برای حضور ایجاد کرده و رویداد را از یک کنسرت ساده به تجربه‌ای تعاملی تبدیل می‌کند. با این حال، از جنبه انتقادی، می‌توان گفت که تمرکز بر قطعات معروف‌تر (مانند تم اصلی) گاهی اوقات قطعات کمتر شناخته‌شده را در سایه قرار می‌دهد، که می‌توانست تنوع بیشتری به برنامه ببخشد. علاوه بر این، قیمت بلیت‌ها (که جزئیات آن در سایت فیدیبو موجود است) ممکن است برای برخی مخاطبان چالش‌برانگیز باشد، هرچند استقبال نشان‌دهنده ارزش آن است.

فیلم-کنسرت بزرگ مجوعه فیلم‌‌های سینمایی هری پاتر
فیلم-کنسرت بزرگ مجوعه فیلم‌‌های سینمایی هری پاتر

در سانس اول (۱۹:۱۵)، جو بیشتر خانوادگی بود؛ کودکان با چشمان درخشان به صحنه خیره شده بودند و والدین خاطرات خود را با فرزندان‌شان به اشتراک می‌گذاشتند. در سانس دوم (۲۲:۱۵)، انرژی بالاتر رفت. یکی از لحظات برجسته، اجرای “Double Trouble” از فیلم سوم بود، جایی که گروه کرال با صدای هماهنگ، حس جادویی کوییدیچ را زنده کرد و مخاطبان را به وجد آورد. این رویداد، که در مجموع بیش از ۱۰ هزار نفر را در اجراهای خرداد جذب کرده بود، نشان‌دهنده پتانسیل بازار فرهنگی ایران برای پروژه‌های مشابه است. از نظر مشاهده‌گر، این اجرا نه تنها موسیقی فیلم هری پاتر را جشن گرفت، بلکه پیوند عمیقی بین هنر، خاطره، جامعه و نسل زد که سال‌هاست نقل مجلس رسانه‌هاست، ایجاد کرد – پیوندی که در دنیای پرتلاطم امروز، بیش از همیشه نیاز است.
در پایان، فیلم‌کنسرت هری پاتر در اسپیناس پالاس، تجربه‌ای بود که مرزهای واقعیت و خیال را محو کرد. اگر شما هم پاترهد هستید، اجراهای بعدی را از دست ندهید. این رویداد، یادآوری است که جادو هنوز زنده است – حتی در تهران.

در ضمن امکان بلیت فروشی برای مخاطبان هنوز امکان پذیر است و بلیت‌فروشی سانس تمدید شده‌ ۱۰ شهریورماه، کنسرت بزرگ موسیقی فیلم هری پاتر، از طریق وب‌سایت فیدیبو به آدرس (https://harrypotter.fidibo.com/concert) انجام می‌شود.



منبع رسانه توسعه برند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا