برند یوتیوب با موجی از ابزارهای نسل جدید و هوش مصنوعی، تجربه خلاقان را دگرگون میکند

در رویداد سالانه Made on YouTube ۲۰۲۵، برند یوتیوب از مجموعهای از بهروزرسانیهای استودیو، یوتیوب لایو و ابزارهای تازه هوش مصنوعی رونمایی کرد که هدفشان افزایش درآمدزایی، بهبود تجربه کاربری و توانمندسازی سازندگان محتوا است. از «تشخیص چهره» برای حذف محتوای غیرمجاز تا تولید ویدیو با مدل Veo 3، همه این نوآوریها ادامه مسیر یوتیوب به سمت پلتفرمی هوشمندتر و تعاملیتر را نشان میدهد.
به گزارش دنیای برند، برند یوتیوب در رویداد سالانه Made on YouTube که این هفته برگزار شد، از موجی از ویژگیها، ابزارها و امکانات تازه برای سازندگان محتوا رونمایی کرد. این بهروزرسانیها بخشهای مختلفی از YouTube Studio تا YouTube Live، Shorts، YouTube Music و حتی ابزارهای اختصاصی برای پادکستها را در بر میگیرد و تمرکز اصلی آن بر هوش مصنوعی مولد و فرصتهای جدید کسب درآمد است.
بهروزرسانیهای YouTube Studio
در بخش Studio که محل مدیریت کانالها و تحلیل عملکرد محتواست، قابلیتهای تازهای اضافه شده است. مهمترین آنها ویژگی “likeness detection” یا تشخیص شباهت چهره است که سال گذشته معرفی و محدود به جمعی از سازندگان بود اما اکنون وارد نسخه بتا عمومی شده است. این قابلیت به کاربران امکان میدهد ویدئوهای غیرمجاز با استفاده از چهره آنها را شناسایی، گزارش و حذف کنند.
فهرست مطالب
سایر امکانات شامل زبانه Inspiration برای ایدهگیری، قابلیت آزمایش عنوان (A/B Testing)، دوبله خودکار همزمان با لبخوانی، و راهنمای Ask Studio مجهز به هوش مصنوعی است که به پرسشهای کاربر پاسخ میدهد. همچنین، امکان همکاری حداکثر پنج نفر در تولید یک ویدیو فراهم شده که محتوای تولیدشده را به تمام مخاطبان شرکتکنندگان ارائه میدهد.
تحولات YouTube Live
پلتفرم پخش زنده یوتیوب نیز بهبودهای قابل توجهی دریافت کرده است، مانند:
- اجرای بازیهای کوچک تعاملی برای سرگرمکردن بینندگان
- پخش همزمان در دو فرمت افقی و عمودی
- خلاصهسازی خودکار لحظات مهم با کمک هوش مصنوعی برای تبدیل به Shorts قابلاشتراک
- فرمت تبلیغاتی جدید Side-by-side که به جای قطع پخش، در کنار محتوای زنده نمایش داده میشود
ابزارهای تازه برای Shorts
یوتیوب نسخه اختصاصی مدل مولد متنبهویدیوی گوگل، Veo 3 Fast را برای Shorts معرفی کرده است. این ابزار به سازندگان اجازه میدهد حرکت را از یک ویدئو به تصویر منتقل کنند، سبکهای مختلف اضافه کنند و با یک فرمان متنی، اشیاء جدید وارد کنند.
همچنین، با مدل موسیقی هوش مصنوعی Lyria 2، دیالوگ ویدئوهای منتخب میتواند به قطعات موسیقی جذاب برای استفاده در Shorts دیگر تبدیل شود.
بهبودهای YouTube Music
در یوتیوب موزیک، ویژگیهایی برای تعامل بیشتر بین هنرمندان و طرفداران اضافه شده، مانند شمارش معکوس برای انتشار آثار جدید و امکان ارسال ویدئوهای تشکر به هواداران. همچنین یک برنامه آزمایشی در آمریکا به شنوندگان اجازه میدهد محصولات انحصاری هنرمندان را خریداری کنند.
هوش مصنوعی برای پادکستها
سازندگان پادکست ویدیویی در آمریکا میتوانند با پیشنهادهای هوش مصنوعی کلیپهای برجسته را راحتتر بسازند. از سال آینده هم امکانی فراهم خواهد شد که پادکستهای صوتی را به نسخه ویدیویی تبدیل کند.
ویژگیهای جدید درآمدزایی
یوتیوب مسیرهای تازهای برای کسب درآمد ایجاد کرده است، از جمله حمایتهای برند (Brand Deals) و گسترش برنامه YouTube Shopping برای تگگذاری محصولات داخل محتوا. قابلیتهایی مانند برچسبگذاری خودکار کالا، تایماستمپ خودکار هنگام اشاره به محصول و لینک مستقیم برند در Shorts نیز معرفی شدند. سیستم هوش مصنوعی یوتیوب بهترین لحظه اشاره به محصول را شناسایی و همان لحظه برچسب را نمایش میدهد.
علاوه بر این، Shortsسازان میتوانند لینک مستقیم به سایت برند برای همکاریهای تجاری اضافه کنند و یوتیوب هم به صورت پیشدستانه سازندگان مناسب برای همکاری با برندها را پیشنهاد میکند.