گوناگون

فیلم‌نت و حمایت از TEDxهای ایران پلی میان ایده‌های الهام‌بخش و دسترسی دیجیتال

با دنیای دیجیتال و بیشتر معنا پیدا کردن مفهوم دهکده جهانی، حالا مرز میان آموزش، فرهنگ و سرگرمی هر روز کمرنگ‌تر می‌شود. پلتفرم‌های دیجیتال دیگر تنها رسانه‌های پخش نیستند؛ بلکه به بخشی از زیست‌جهان اندیشه و الهام تبدیل شده‌اند. فیلم‌نت بعنوان یکی از بازیگران اصلی این حوزه در ایران، حمایت از رویدادهای TEDx ایران را در دستور کار خود قرار داده و این کار نشانه‌ بلوغی است که درک جدیدی از «نقش فرهنگی پلتفرم» را به نمایش می‌گذارد؛ حرکتی که از جنس تبلیغ نیست، بلکه بازتعریفی از مسئولیت اجتماعی و فرهنگی در دوران دیجیتال است.

به گزارش توسعه برند به نقل از فیلم‌نت، در سال‌های اخیر با حضور در عرصه‌ی محتوای ایده‌محور (از جمله با پوشش TEDx دانشگاه تهران و کیش به زودی تدکس مشهد) مسیر تازه‌ای را آغاز کرده است که می توان آن را یک مسیر استراتژیک هم دانست. DxTous به TEDxKish، پس از یک دهه وقفه، در ۱۸ مهر ۱۴۰۴ در میکامال کیش برگزار ‌شد و فیلم‌نت پخش اختصاصی آن را برعهده دارد. این رویداد با شعار تامل‌برانگیز «در جست‌وجوی مرزها» شکل گرفته است؛ مفهومی که به‌زیبایی مرزهای متغیر میان علم و احساس، فرد و جمع و محلی بودن و جهانی شدن را به گفت‌وگو می‌گذارد. در این رویداد قرار است صداها و نگاه‌های گوناگون را در یک صحنه‌ فرهنگی جمع کنند؛ صحنه‌ای که ظرفیت محدود چندصد نفره‌اش با پخش آنلاین فیلم‌نت برای میلیون‌ها نفر گسترش خواهد یافت.

چند هفته پس از آن، TEDxTous در آبان ۱۴۰۴ در مشهد برگزار می‌شود؛ رویدادی با شعار «از ریشه‌های کهن تا اندیشه‌های آینده» که به کارآفرینی در حوزه‌های گوناگون – از صنعت و فناوری تا فرهنگ، هنر و علوم انسانی – می‌پردازد. در این میان، فیلم‌نت نقش خود را نه تنها به عنوان پخش‌کننده، بلکه به عنوان تسهیل‌گر گفت‌وگوی اندیشه‌ها ایفا می‌کند. بخشی اختصاصی برای TEDxها در این پلتفرم ایجاد شده تا محتوای رویدادهای ایرانی، در کنار نمونه‌های جهانی، در دسترس عموم قرار گیرد. این بخش عملاً به «آرشیو ایده‌های ایرانی» تبدیل می‌شود و وقایعی را در حافظه تاریخی ثبت می‌کند که می‌توانند به سرعت فراموش شوند. فیلم‌نت با تدارک این بخش حافظه‌ای دیجیتال از گفت‌وگوهای الهام‌بخش که از سالن‌های کوچک به گستره‌ی ملی می‌رسند را درست کرده است.

این رویکرد جدید پلتفرم فیلم‌نت را نمی‌توان جدا از تحولات جهانی رسانه‌های دیجیتال دید. از یوتیوب و نتفلیکس گرفته تا آمازون پرایم و حتی پلتفرم‌های آموزشی جهانی و معتبر چون Coursera، همگی به نوعی در پی آن‌ هستند که مرز میان سرگرمی و آموزش را از میان بردارند. نباید فراموش کنیم در جهان پس از پاندمی کرونا، تماشای یک گفتار الهام‌بخش، بخشی از «مصرف فرهنگی روزمره» شده است. رویدادهای TED، که از ۱۹۸۴ با شعار «ایده‌هایی که ارزش گسترش دارند» آغاز شد، اکنون با هزاران رویداد TEDx در بیش از ۱۶۰ کشور، به زبان جهانی الهام تبدیل شده است. فیلم‌نت با ورود آگاهانه به این جریان، در واقع نقش انتشار دهنده «ترجمان بومی این زبان جهانی» را بر عهده گرفته است؛ حرکتی که کمتر پلتفرمی در ایران به آن دست زده است.

“”توسعه برند را در اینستاگرام و تلگرام و لینکدین دنبال کنید””

اما اهمیت این تصمیم، تنها در جنبه‌ نمادین آن نیست. در ایران، جایی که فرصت‌های فرهنگی و آموزشی همواره به شکل نابرابر توزیع شده‌اند و عدالت اجتماعی رویت نمی‌شود، چنین اقداماتی می‌توانند شکاف دانشی را کاهش دهند. بر اساس آمار رسمی، بیش از ۹۰ درصد جمعیت زیر ۳۰ سال کشور به اینترنت دسترسی دارند، اما درصد اندکی از آنان امکان حضور در رویدادهای فرهنگی را پیدا می‌کنند. فیلم‌نت با پخش منظم TEDxها، عملاً دسترسی به دانش و الهام را دموکراتیزه می‌کند و یک عدالت اجتماعی برقرار می‌کند. حالا افراد در دورافتاده‌ترین روستاها هم می‌توانند به سخنرانی گوش دهند که در نقطه ای خاص در ایران برگزار می‌شود و این کارکرد، در عصری که نسل جوان بیشتر وقت خود را با محتوای کوتاه و سطحی در شبکه‌های اجتماعی می‌گذراند، ارزشی دوچندان دارد. زیرا محتوای TEDx می‌تواند جایگزینی برای «مصرف گذرا» باشد و فرصت تفکر عمیق را به فضای دیجیتال و نسل کنونی بازگرداند.

از منظر فرهنگی نیز این رویکرد به شکل‌گیری «حافظه‌ی فرهنگی دیجیتال ایران» یاری می‌رساند. سخنرانی‌های TEDx، نه‌تنها روایت‌های فردی بلکه روایت‌های جمعی جامعه‌ای هستند که میان سنت و مدرنیته در حرکت است و این روزها لحظه مهمی در تاریخ چند ده ساله‌اش را می‌گذراند. این لحظه تاریخی شامل سخنرانی‌هایی به یاد ماندنی هم می‌شود که باید در جایی ثبت و ضبط شوند. از پیوند ارزش‌های ماندگار با نوآوری‌های امروز تا بازاندیشی در مفهوم مرز و هویت، هر سخنرانی بخشی از گفت‌وگوی ملی تازه‌ای را می‌سازد.

فیلم‌نت با ثبت و عرضه‌ی این روایت‌ها، به مستندسازی ذهنیت معاصر ایرانی کمک می‌کند؛ ذهنیتی که در جست‌وجوی توازن میان بومی و جهانی است و در حال پوست اندازی خود است.



منبع رسانه توسعه برند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا