گوناگون

دیزنی و OpenAI توافق کپی‌رایت سه‌ساله امضا کردند؛ شخصیت‌ها وارد عصر ChatGPT و Sora می‌شوند

در یک همکاری استراتژیک و تاریخی، دیزنی و شرکت OpenAI توافق‌نامه کپی‌رایت سه‌ساله‌ای را امضا کردند که از سال ۲۰۲۶ اجرایی خواهد شد. این توافق به مدل‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT و Sora اجازه می‌دهد تا تصاویر و ویدئوهایی را با استفاده قانونی از شخصیت‌ها و دارایی‌های فکری دیزنی تولید کنند. این ائتلاف، یک نقطه عطف مهم برای برند دیزنی در پذیرش رسمی هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای خلق محتوای مجاز و قانونی است.

به گزارش توسعه برند به نقل از تک کرانچ، اپن‌ای‌آی پیش از عرضه سورا، به استودیو‌ها و آژانس‌های هنری اطلاع داده بود که برای حضور آثارشان در این اپلیکیشن باید رضایت دهند، اما بعدا این سیاست را کنار گذاشت. این شرکت همچنین در پرونده‌های قانونی خود پذیرفته بود که «بدون استفاده از آثار دارای کپی‌رایت، آموزش مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی امروز غیرممکن است.»

در مقابل، دیزنی قانون کپی‌رایت را جدی می‌گیرد و شاید هیچ شرکت دیگری به اندازه دیزنی در شکل‌دهی به قانون کپی‌رایت آمریکا تأثیرگذار نبوده است. به‌عنوان مثال، قانون Sonny Bono Copyright Term Extension که به «قانون محافظت از میکی‌ماوس» نیز مشهور است، باعث شد پیشرفت حوزه مالکیت عمومی در آمریکا عملاً متوقف شود و دیزنی بیشترین بهره را از آن ببرد. حق کپی‌رایت شخصیت Steamboat Willie تنها سال گذشته پس از ۹۵ سال منقضی شد.

در ظاهر، به نظر نمی‌رسد اپن‌ای‌آی سود زیادی از این توافق ببرد. دیزنی بخشی از ویدیو‌های تولیدشده توسط Sora را در پلتفرم Disney+ به نمایش خواهد گذاشت، که به نوعی مشروعیت بخشیدن به ویدیو‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی است. با این حال، دیزنی می‌تواند میزان نمایش این محتوا را طبق نظر خود تنظیم کند.

علاوه بر این، یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دیزنی در اپن‌ای‌آی در مقایسه با حجم هزینه‌های پیش‌بینی‌شده این شرکت طی پنج سال آینده، مبلغ کمی محسوب می‌شود. در واقع، اضافه شدن شخصیت‌های دیزنی ممکن است هزینه‌های عملیاتی چت‌جی‌پی‌تی و سورا را برای اپن‌ای‌آی افزایش دهد، چرا که باید علاوه بر هزینه سرورها، حق امتیاز کپی‌رایت هم پرداخت کند.

باب ایگر ممکن است بی‌پروا به نظر برسد، اما او احمق نیست. این توافق به دیزنی امکان می‌دهد کنترل قابل توجهی روی استفاده از مالکیت فکری خود در محصولات هوش مصنوعی داشته باشد. دو شرکت کمیته‌ای مشترک برای نظارت بر محتوای تولیدشده توسط کاربران چت‌جی‌پی‌تی و سورا تشکیل خواهند داد.

این توافق به دیزنی موقعیتی می‌دهد که مانند ناشران خبر، در تصمیم‌گیری درباره نحوه توسعه فناوری و محتوای هوش مصنوعی در سال‌های آینده نقش داشته باشد. اپن‌ای‌آی و سایر ارائه‌دهندگان هوش مصنوعی، پیش‌تر با تکیه بر بخشش و نه اجازه‌گرفتن، از آثار دارای کپی‌رایت استفاده کرده بودند و اکنون مشخص است که این روش موفق بوده است. دیزنی نیز با این توافق نشان داده که می‌تواند شرایط مطلوبی برای استفاده از مالکیت فکری خود در دنیای ویدیو و محتوای صوتی تصویری ایجاد کند.



توسعه برند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا