اقتصاد

آب سد کرخه از سطح نیروگاه فراتر رفت

به گزارش مجله تیتر ۱۲ به نقل از برنا،شاپور رجایی با اشاره به آخرین وضعیت سد کرخه در جنوب غرب کشور گفت: با بارندگی های نوروزی تراز سد کرخه به ۱۹۱.۵ متر رسیده است.

حوضه آبخیز کرخه گفت: سد کرخه به دلیل بالا آمدن سطح هم اکنون از سطح نیروگاه عبور کرده است.وی افزود: در سامانه های بارشی از ۶ اسفند لغایت ۲۱ فروردین در مجموع ۵۱۰ میلیون مترمکعب آب به سد کرخه رسیده که ۴۰ درصد از کل خروجی ۷ ماه گذشته است.

رجایی تاکید کرد: علاوه بر افزایش ذخیره سازی سدها، با توجه به قرار گرفتن در پایین دست سد، نیاز به رهاسازی آب برای محصولات کشاورزی ۲۵۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته و به عبارتی خروجی ۲۵۰ میلیون مترمکعبی از سدها کاهش یافته است. آب از سد جلوگیری می شود.

رئیس حوزه آبخیز کرخه و مرز غرب گفت: به طور کلی سامانه بارشی سد کار بهسازی ۷۶۰ میلیون مترمکعبی سد کرخه را به پایان رسانده است و با توجه به تقاطع همسطح نیروگاه امکان دستیابی به آن وجود دارد. انرژی حاصل از حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب.

رجایی با اشاره به رهاسازی آب و مدیریت سیلاب اخیر بیان کرد: سدها در مدیریت سیلاب به گونه ای عمل کرده اند که خسارات پایین دستی به حداقل رسیده و میزان رهاسازی متناسب با ظرفیت رودخانه باشد.

این مسئول گفت: خسارات سیل در پایین دست حوزه کرخه و مرزی در ایران با استفاده از ابزار مدیریت منابع آب به حداقل رسید.

رجایی گفت: با توجه به رویکرد مثبت ایران در حوزه دیپلماسی آب، مدیریت سیلاب در حوضه های مشترک با عراق به گونه ای انجام شد که خسارت به روستاهای پایین دست آن کشور نیز به حداقل برسد.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا