فناوری

از تضمین ایمنی جاده‌ها با هوش مصنوعی تا آزمایش موشک و لباس‌های فضایی ماموریت ماه

دنیای علم و فناوری در روز دوشنبه، ۲۱ خرداد شاهد رخدادهای جالبی بود که این گزارش به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش مجله تیتر ۱۲ به نقل از ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. 

هوش مصنوعی ایمنی جاده‌ها را تضمین می‌کند

پژوهشگران «دانشگاه مریلند»(UMD) از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند تا راه‌هایی را برای حفظ سلامت مسافران جاده‌ها ارائه دهند. بسیاری از مردم برای یافتن راه خود از پلتفرم «گوگل استریت ویو»(Google Street View) استفاده می‌کنند اما پژوهشگران دانشگاه مریلند از آن برای تعیین مکان‌هایی استفاده کرده‌اند که ممکن است سفر را به طور ناگهانی به پایان برسانند.

پرتاب آزمایشی محموله ۱۶ ماهواره‌ای شهید سلیمانی طی امسال/تایید عملکرد زیرسامانه‌ها با «هاتف۱»

کنسرسیومی از شرکت‌های خصوصی و دولتی طراحی و ساخت منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی را که شامل ۱۶ ماهواره است، در دستور کار خود قرار داده‌اند که سال گذشته نمونه آزمایشی آن تحت عنوان «هاتف ۱» پرتاب شد و امسال نیز ۳ پرتاب آزمایشی از این منظومه ماهواره‌ای خواهند داشت.

اعطای دو جایزه ملی به توسعه‌دهنده «فناوری تولید نانوحامل‌های دارویی»

محققان یکی از شرکت‌های فناور با تولید تجهیزات میکروسیالی برای تولید نانوذرات موفق به دریافت دو جایزه ملی «بنیاد البرز» و «جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی» شدند.

تولید منبع تغذیه کامپیوتر با گارانتی ۷ ساله توسط یک شرکت دانش بنیان

گروهی از مهندسان یکی از شرکت‌های دانش بنیان اقدام به تولید قطعات و تجهیزات کامپیوتری در ۳ رده آفیس، گیمینگ و economic کرده‌اند که به گفته آنها پاورهای این شرکت ضمانت ۷ ساله دارد و در مانیتورهای ساخت این شرکت نیز با سوختگی کمتر از ۵ پیکسل، تعویض انجام خواهد شد.

برنامه پیاده‌روی‌های فضایی آینده ناسا مشخص شد

ناسا برنامه جدید پیاده‌روی‌های فضایی آینده خود را اعلام کرده و طی یک نشست خبری قرار است درباره آنها صحبت کند. فضانوردان ناسا در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» سه پیاده‌روی فضایی را انجام خواهند داد که برای ماه ژوئن هدف‌گذاری شده‌اند.

تامین نیروی پایگاه‌های نظامی آمریکا با ریزرآکتورهای هسته‌ای

استفاده از ریزرآکتورهای هسته‌ای می‌تواند به زودی نیروی پایگاه‌های نظامی ایالات متحده را تامین کند. واحد نوآوری دفاعی آمریکا(DIU) و ارتش ایالات متحده به دنبال راه حل‌های پیشرفته انرژی هسته‌ای برای افزایش انعطاف‌پذیری هستند.

برپایی پاویون علوم شناختی در آبادیران

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در دومین نمایشگاه ملی آبادیران “پاویون شناختی” دایر می‌کند. به منظور رونق کسب کار در حوزه اکوسیستم شناختی و با هدف کمک به تجهیز مراکزدرمانی و پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت و توسعه زیرساخت، پاویون ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در دومین دوره نمایشگاه ملی آبادیران فعالیت خود را آغاز می‌کند.

انجام تست و آزمون‌های پیشرفته نفتی با تجهیزات ایران ساخت

متخصصان یک مجموعه دانش‌بنیان با تولید تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی و روش آزمون‌های کارآمد، زمینه را برای تست و ارتقای کیفیت مشتقات نفتی فراهم کردند.

فرودگر قمری چین از شلیک یون‌های منفی از ماه به زمین خبر داد

فرودگر قمری «چانگ‌ای-۶» متعلق به آژانس فضایی چین که به تازگی روی نیمه پنهان ماه فرود آمده، یون‌های منفی را در این تنها قمر زمین که به سمت زمین حرکت می‌کنند، تشخیص داده است.

گردش مالی ۶۰۰ همتی دانش بنیان‌ها در سال گذشته

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی با اشاره به رشد ۲۰ درصدی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل، گفت: این شرکت‌ها در سال گذشته اشتغال تخصصی ۴۰۰ هزار نفری و گردش مالی ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی را رقم زدند.

معمای حل نشده‌ای که از زمان نیوتن وجود دارد

مسئله سه جسم، سیستمی را توصیف می‌کند که شامل سه جسم است که نیروهای گرانشی بر یکدیگر اعمال می‌کنند. بیلی کوارلز(Billy Quarles)، یک پویایی‌شناس سیاره‌ای در دانشگاه ایالتی والدوستا در جورجیا، می‌گوید: اگرچه ممکن است ساده به نظر برسد، اما این یک مشکل بسیار پیچیده و «اولین نگرانی واقعی نیوتن» است.

ثبت بیش از ۷ هزار محصول دانش‌بنیان در سامانه جریان اقتصادی نوین

با رونمایی از سامانه جان(جریان اقتصادی نوین) از سوی معاونت فناوری وزارت علوم، بیش از ۷ هزار محصول دانش‌بنیان ایرانی برای فروش، معرفی می‌شوند.

هوش مصنوعی جایزه مسابقات فرمول ۱ را طراحی کرد

اولین جایزه فرمول یک تولید شده توسط هوش مصنوعی در مسابقات گرندپری مونترال کانادا رونمایی می‌شود. همچنین از هوش مصنوعی برای دسترسی سریع به آمار استفاده می‌شود.

انتخاب موضوعات رساله‌ها از سامانه نان امتیاز ویژه دارد/پیشنهاد ایجاد سامانه «جان‌» در بریکس

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ثبت ۲۰ هزار ایده در سامانه نان گفت: امتیاز ویژه به اساتید داده شد و بر اساس آن در صورتی که اساتید موضوع رساله‌ها و پایان‌نامه‌های خود را از سامانه نان انتخاب کنند، می‌توانند ۲۰ درصد از ورودی‌های هر رشته را بدون نیاز به برگزاری آزمون از میان استعدادهای درخشان انتخاب کنند.

فضانوردان موشک و لباس‌های فضایی ماموریت ماه را آزمایش کردند

دو فضانورد ناسا و شرکت «آکسیوم اسپیس»، موشک «استارشیپ» و لباس فضایی ماموریت «آرتمیس ۳» را آزمایش کردند. «پگی ویتسون»(Peggy Whitson) از آکسیوم اسپیس و «داگ ویلاک»(Doug Wheelock) از ناسا، لباس‌های فضایی را پوشیدند و در یک نمونه شبیه‌سازی‌شده کامل از سامانه فرود انسان موشک استارشیپ قرار گرفتند.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا