اقتصاد

با توسعه ارقام پرمحصول می توان به خودکفایی برنج دست یافت

به گزارش مجله تیتر ۱۲ به نقل از برنا، سهراب سهرابی رئیس طرح خودکفایی برنج وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برنج دومین محصول پرمصرف و استراتژیک کشاورزی کشور است، گفت: برنج در برنامه هفتم جزو محصولات کشاورزی است. ۵ محصول خودکفایی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت، گفت: طبق آمار با احتساب جمعیت کشور و میزان ذخایر، نیاز کشور به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج است. در هر سال این مقدار را می توان به راحتی در واحد سطح تهیه کرد.

وی خاطرنشان کرد: خودکفایی ۱۰۰ درصدی در پنج محصول عمده شامل گندم، برنج، جو، پنبه و شکر در اولویت برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در سال جدید زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در بحث تامین امنیت کشور است. وی افزود: انتظار می رود با افزایش عملکرد در واحد سطح و توسعه کشت ارقام پرمحصول به جای ارقام بومی و مدیریت واردات، کشاورزان را تشویق به تولید کند تا دیگر مجبور به واردات نباشیم. برای کسری داخلی.

سهرابی گفت: بر اساس آمار سال گذشته سطح زیرکشت برنج در ۱۹ استان کشور ۷۷۰ هزار هکتار بوده که ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج شلتوک تولید شده و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج سفید پس از فرآوری به دست آمده است..

به گفته وی، بر اساس مصرف سرانه ۳۵ کیلوگرمی جمعیت ایرانی و مهاجر، سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج مورد نیاز است و با احتساب تولید داخلی، مابقی نیاز باید با واردات تامین شود..

مجری طرح خودکفایی برنج وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تصمیمات خودکفایی برنج افزود: به دلیل محدودیت منابع آبی نه تنها طرح افزایش سطح زیرکشت برنج در دستور کار نیست. اما سطح زیر کشت در استان های غیر شمالی کاهش می یابد و تنها با افزایش عملکرد در واحد سطح و راندمان تولید به دنبال خودکفایی هستیم..

وی ادامه داد: با اجرای اقدامات فنی از جمله توسعه ارقام پرمحصول، مدیریت تغذیه و اصلاح سیستمراو یکپارچه شده استراهدف ما بهبود تولید در واحد سطح با ایجاد شالیزارها، مدیریت آفات و علف های هرز، بهبود ساختار کارخانه های آسیاب برنج و افزایش بذرهای اصلاح شده است..

سهرابی کاهش سرانه مصرف برنج را مورد تاکید قرار داد و گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور، سرانه مصرف برنج در کشور بالا است که با توجه به ابلاغیه سند امنیت غذایی رئیس جمهور باید کاهش یابد..

باید بگویم؛ بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، در حال حاضر سطح خودکفایی کشور در تولید برنج ۷۰ درصد است و با اعمال تدابیر فنی و استفاده از بذر اصلاح شده می توان به خودکفایی ۱۰۰ درصدی دست یافت..

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا