اقتصاد

خواسته کارگران کنترل قیمت ها و بازگرداندن ثبات بازار است نه تعیین دستمزد

علی زنجانی حسنلویی عضو کمیته اجتماعی شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، تورم ۴۵ درصدی را موجب اعتراض کارگران به افزایش ۳۵ درصدی دستمزدها اعلام کرد و گفت: اعتراض کارگران و مستمری بگیران به افزایش ۳۵ درصدی دستمزدها هزینه سنگینی است. این رها شدن بازار است.

نماینده نقده در شورای اسلامی شهر نستوی با تاکید بر اینکه افزایش دستمزد بزرگترین چالش کارگران و مستمری بگیران با همه دولت ها است، گفت: تا امروز هیچ گاه شاهد افزایش دستمزد مصوب شورای عالی کار نبوده ایم و کارگران راضی هستند. با این افزایش

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار با کارگران گفت: رهبر انقلاب خطاب به مسئولان و کارفرمایان فرمودند: ارتقای زندگی کارگران و اعتماد آنان به امنیت شغلی و شغلی آنان. چرخش آسان چرخ زندگی باعث افزایش کیفیت کار و محصولات می شود، بنابراین هرگونه تلاش برای بهبود زندگی کارگران در واقع سرمایه گذاری برای سود بیشتر است. این جملات نشان می دهد که تامین جان کارگر چقدر اهمیت دارد.

زنجانی حسنلویی در پاسخ به این سوال که چرا نمایندگان کارگری در شورای عالی کار صورتجلسه افزایش دستمزد را امضا نکردند و آیا این موضوع صحت دارد، گفت: بی شک نمایندگان کارگری بیشتر از مصوبه شورای عالی کار به دنبال آن بوده اند و آنها نیز صحت دارد. صورت جلسه را امضا نکردند اما واقعیت این است. شورای عالی کار نهادی مبتنی بر سه جانبه گرایی است و پس از بیان نظر هر یک از احزاب، رأی گیری می شود و هر پیشنهادی که بیشترین رأی را بیاورد، تصویب می شود.

وی خروج از جلسه یا عدم امضای صورتجلسه را رویکردی برای تهدید سه جانبه گرایی دانست و گفت: نگران روزی هستیم که اگر نظر کارگران در شورای عالی کار قانع شود، نمایندگان کارفرما. یا اینکه دولت صورتجلسه را امضا نکند و ماهیت سه جانبه گرایی زیر سوال رود.

عضوکمیسیون اجتماعی شورای اسلامی مجلس با تاکید بر اینکه نمایندگان کارگران همواره نظرات خود را اعلام می کردند، گفت: نمایندگان کارگری بررسی های خود را انجام دادند و بر این اساس درخواست افزایش دستمزد در شورای عالی کار کردند.

وی عدد مورد تایید را همواره با عدد پیشنهادی دور اعلام کرد و گفت: و در این مدت نمایندگان کارفرمایی با افزایش ۲۰ درصدی موافقت کردند و فکر کردند که افزایش دستمزد کارگران باید متناسب با دستمزد کارگران باشد. کارمندان کشوری، مسئولان در بودجه مصوب کردند، اما دیدیم که افزایش ۳۵ درصدی رای دادند و افزایش بیش از ۱۵ درصدی را در صورتجلسه امضا کردند.

زنجانی حسنلویی با تاکید بر اینکه واقعیت اقتصادی نه تنها اسفناک نیست، بلکه خطرناک است، گفت: تورم و گرانی آنقدر مشکل ساز است که کابینه سال گذشته مقام معظم رهبری را مهار تورم نامیدند.

وی گفت: اگر امروز اعتراضی به افزایش ۳۵ درصدی صورت می گیرد به دلیل گرانی و تورمی است که کنترل نشده است و عمدتا اعتراض کارگران به افزایش تورم بود نه افزایش دستمزد. “

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا