فناوری

خیز ۵ هزار میلیارد تومانی خانومی در بازار زیبایی ایران

فروشگاه اینترنتی «خانومی» به دهمین سال فعالیت خود رسید. این کسب‌وکار با شعار «به‌خاطر خودت» از مشتریانش می‌خواهد به زیبایی و مراقبت از خودشان اهمیت بدهند. «مسعود شاهمرادی» و همسرش «سارا میرسالاری»، بنیان‌گذاران خانومی، می‌گویند در سال جاری سرویس‌های متنوعی را از «داروخانه خانومی» تا سرویس «بیوتی‌ادز» توسعه می‌دهند. 

محصولات مراقبتی، پرفروش‌تر از محصولات آرایشی 

مجله تیتر ۱۲ به نقل از دیجیاتو، بنیان‌گذاران خانومی، ادعاها درباره مصرف زیاد لوازم آرایشی در ایران را زیر سؤال می‌برند. شاهمرادی، مدیرعامل خانومی، در این باره می‌گوید: «همیشه اولین‌چیزی که درباره صنعت زیبایی به ذهن می‌آید بخش آرایشی است اما روندهای جهانی نشان می‌دهد که ۴۰ درصد صنعت زیبایی در بخش مراقبت پوست فعال است و با افزودن مراقبت مو، بیش از ۵۰ درصد این صنعت در دست محصولات مراقبتی است.»

آمارهای فروشگاه خانومی درباره ایران هم نشان می‌دهد با اینکه فقط ۲۶ درصد از محصولات عرضه‌شده در این فروشگاه اینترنتی مربوط به محصولات مراقبت پوستی هستند پرفروش‌ترین محصولات این فروشگاه با سهم ۵۲ درصدی همین محصولات هستند.

میرسالاری درباره ایده خانومی می‌گوید: «بیش از ۸۰ درصد تصمیم‌گیری خرید را در خانوار خانم‌ها انجام می‌دهند؛ درحالی‌که به‌صورت سنتی تولیدکنندگان هیچ‌وقت به رفتار مخاطب خانم توجه نشان نداده‌اند. بااین‌حال باید در نظر داشته باشیم که خانم‌ها کالای آرایشی و بهداشتی را به‌خاطر خودشان مصرف می‌کنند. ما هم بر همین مسئله تمرکز کرده‌ایم.»

اگر به ایده سرمایه نرسانیم، خفه می‌شود

شاهمرادی در گفت‌وگو با دیجیاتو درباره مسیر ده‌ساله‌ای که این کسب‌وکار طی کرده است، می‌گوید: «من معتقدم اصولاً اگر می‌خواهیم تصمیمی بگیریم باید ۱۰ ساله تصمیم بگیریم و زودتر از این زمان اصلا نمی‌توانیم به نتیجه برسیم. اولین نقطه عطف خانومی در این ۱۰ سال، تصمیم‌گیری برای شروع بود. بزرگ‌ترین تصمیم هم این بود که وارد حوزه‌ای بشویم که بازار خوبی داشته باشد و این بازار به قدری بزرگ باشد که ارزش تلاش‌کردن داشته باشد.»

او جذب سرمایه در سال ۱۳۹۸ را از دیگر نقاط عطف این کسب‌وکار می‌داند و معتقد است که «اگر نتوانیم به موقع به ایده‌ای که داریم، سرمایه برسانیم، ایده‌مان را خفه کرده‌ایم.»

سهم ۳۳ درصدی «خانومی» از بازار آنلاین صنعت زیبایی

شاهمرادی درباره وضعیت صنعت زیبایی در ایران می‌گوید: «مشابه روندهای جهانی، در ایران هم فروش آنلاین محصولات زیبایی رشد کرده است و این، چیزی از سهم گالری‌ها کم نکرده است اما مردم کمتر و کمتر محصولات زیبایی را از فروشگاه‌های غیرتخصصی می‌خرند و این سهم دارد به بازار آنلاین منتقل می‌شود.»

بنابر آمار این کسب‌وکار، فروش محصولات زیبایی در ایران در سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۳ این سهم به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برسد. در این میان، در سال ۱۴۰۲ سهم فروش آنلاین این محصولات در ایران ۴ درصد بوده است که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۳ به حدود ۶ درصد برسد.

سهم خانومی از کل بازار محصولات زیبایی در ایران یک درصد است و پیش‌بینی شده است که تا پایان ۱۴۰۳ به ۱.۹ درصد برسد. این سهم در بازار آنلاین ۳۳ درصد است.

رکورد ۴۰ میلیاردی فروش در «بلک‌بیوتی»

blank

«خانومی» می‌گوید تا سال ۱۴۰۲ تعداد کل کاربرانش ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بوده‌اند و مشتریانش به بیش از یک میلیون و ۳۴۰ هزار نفر رسیده‌اند که نشان‌دهنده رشد ۵۶ درصدی مشتریان در مقایسه با سال ۱۴۰۱ است. 

فروش خانمی در سال ۱۴۰۲ یک‌هزار میلیارد تومان بوده است و هدف سال ۱۴۰۳ خود را ۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. تعداد سفارشات نیز در سال ۱۴۰۲ به ۹۰۰ هزار سفارش رسیده است. 

پرفروش‌ترین روزهای خانومی، ۳۰ آبان تا ۶ آذر ۱۴۰۲ و در جریان کمپین «بلک‌بیوتی» بوده است. این کسب‌وکار سوم آذر سال گذشته رکورد بیش از ۴۰ میلیارد تومان فروش را ثبت کرد.

۴۴.۰۵ درصد مشتریان «خانومی» ساکنان استان تهران هستند و ۵۵.۹۵ درصد مشتریان در استان‌های دیگر ساکن هستند. «خانومی» کمترین مشتریان را در استان‌هایی دارد که سهم قاچاق در آن‌ها بیشتر است.

چالش نگهداری کسب‌وکار

شاهمرادی درباره چالش‌های این شرکت می‌گوید: «در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به چالش‌های نگهداری کسب‌وکار رسیده بودیم. در این سال‌ها چالش‌های زیادی داشتیم. در سال ۱۳۹۷ قانون منع واردات کالای خارجی مطرح شد. در این شرایط تلاش کردیم این را یک فرصت ببینیم. به این فکر کردیم که برندهای داخلی بسیار بیشتر به رسانه و معرفی محصولاتشان نیاز دارند. ما تمرکز خود را بر تولید داخل گذاشتیم و مأموریت خود را نه فقط فروش که معرفی تولیدکنندگان هم می‌دیدیم. سال ۱۳۹۸ سرمایه‌گذار به ما اضافه شد و به سراغ رفع چالش‌های واقعی رفتیم.»

در سال ۱۳۹۷ حدود ۸۵ درصد کالاهایی که در این فروشگاه عرضه می‌شد، واردات رسمی برندهای خارجی بود. با متوقف‌شدن فعالیت واردکنندگان رسمی، این سهم تغییر کرد و در انتهای سال ۱۴۰۲، کمتر از ۱۵ درصد محصولات عرضه‌شده در خانومی وارداتی بوده‌اند. به گفته بنیان‌گذاران خانومی، درصورت تداوم شرایط فعلی، امسال کالاهای خارجی به‌صورت کامل از این فروشگاه حذف می‌شوند.

مدیرعامل خانومی اضافه می‌کند: «ما علی‌رغم تمام ناملایمات در سال ۱۴۰۱، به این فکر می‌کردیم که چطور می‌توانیم ارزش ایجاد کنیم. تمام تلاش خود را کردیم تا ضعف‌های خود را ببینیم و برطرف‌کردن آن‌ها باعث شد چنین خیزی در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ برداریم.»

۵۵ درصد بازدیدکنندگان فروشگاه فیزیکی، از آن خرید می‌کردند

او درباره وضعیت «خانومی» پس از ناآرامی‌های شهریور ۱۴۰۱ می‌گوید: «در سال ۱۴۰۱ ما اولین حضور آفلاین خود را داشتیم اما در مهر ۱۴۰۱ همه حوزه‌های ما تعطیل شد. در مهر ۱۴۰۱ فروش ما ۸۸ درصد کاهش یافت و ناچار به تعدیل ۱۰ تا ۱۵ درصدی نیروهایمان شدیم. در این دوره تمام تلاش ما این بود که زنده بمانیم.»

شاهمرادی یادآوری کرد که در سال ۱۴۰۲ این کسب‌وکار دوباره به رشد رسید و مشتریانش نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۵۶ درصد افزایش یافتند.

او درباره وضعیت فروشگاه فیزیکی در زمان فعالیتش می‌گوید: «روز اول راه‌اندازی فروشگاه فیزیکی از هر ۱۰۰ نفر بازدیدکننده ۲۰ نفر مشتری محصولات ما بودند و بعد از شش ماه، به ۵۵ نفر از هر صد نفر رسیدیم.»

با فناوری، هزینه‌های عملیاتی را ۵۰ درصد کاهش داده‌ایم

blank

مدیرعامل خانومی درباره وضعیت فعالیت‌های این شرکت می‌گوید: «مهم‌ترین کاری که در سال‌های گذشته روی آن تمرکز کرده‌ایم، پردازش داده‌ها برای بالابردن سرعت گردش کالا بوده است. علاوه‌براین، تا الان به شرکت‌های تولیدی داده‌های فصلی داده‌ایم و باید بتوانیم این داده‌ها را به‌صورت گزارش‌های زنده ارائه کنیم تا مؤثرتر و سریع‌تر از تغییرات بازار مطلع شوند.»

او اضافه می‌کند: «در حوزه فناوری تابه‌حال تمرکز ما بر این بوده است که آن را در خدمت کاهش هزینه‌ها دربیاوریم. امسال هم بیشتر این کار را می‌کنیم. ما در دو سال گذشته ۵۰ درصد هزینه‌های عملیاتی را از این طریق کاهش داده‌ایم.»

مدیرعامل خانومی چشم‌انداز این شرکت را چنین ترسیم می‌کند: «ما در یک بازار منطقه‌ای قرار داریم و اگر سهمی از آن نداریم، مشکل ماست. خودباوری به ما این امکان را می‌دهد که به این بازار منطقه‌ای فکر کنیم. چشم‌انداز ما این است که بزرگ‌ترین شبکه تولیدی را که داریم به بهترین بازار منطقه‌ای وصل کنیم و از این طریق، حلقه دیگری در این زنجیره ارزش اضافه کنیم.»

منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا