اقتصاد

رشد ۷۴ درصدی معاملات الکترونیک

به گزارش مجله تیتر ۱۲ به نقل از برنا؛ امین کلاهدوزان امروز در نشست خبری گزارش سالانه تجارت الکترونیکی کشور گفت: ارزش معاملات تجارت الکترونیکی ۲۰۷ هزار شرکت در سال ۱۴۰۲ معادل ۳ هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از  ۷۴ درصد افزایش یافته است و امیدواریم این روند رشد ادامه یابد و در سال جاری به ۶ همت برسیم.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت (تتا) اظهار داشت: همچنین تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی در سال گذشته ۳.۹ میلیارد فقره بوده که بیانگر رشد ۳۱ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ است.

کلاهدوزان بیان داشت: در بخش معاملات الکترونیکی دولتی نیز  ۴۳۸ هزار فقره به ارزش یک هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان بودیم که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

وی گفت تعداد کل اینماد‌های فعال تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۷ هزار و ۳۱۷ مورد بوده که رشد ۴۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) اظهار داشت: در سال گذشته بیش از ۴ میلیون و ۲۵۶ هزار گواهی امضای الکترونیک صادر شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۲۵ درصدی داشته است.

کلاهدوزان افزود:  نرخ رشد مبلغ کل تراکنش‌های شاپرک در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ برابر با ۳۳ درصد بوده است و متوسط مبلغ هر تراکنش تجارت الکترونیکی ۸۱۵ هزار تومان بوده است.

وی افزود: ۴۲ درصد از شرکت‌های مذکور نوپا با عمری بین یک تا چهار سال هستند که نشان می‌دهد اقبال به راه اندازی کسب و کار‌های الکترونیکی افزایش یافته است.

کلاهدوزان افزود: استان‌های تهران، اصفهان، مشهد و شیراز در راس تجارت الکترونیکی قرار دارند.

وی گفت: ۶۳ درصد شرکت‌های مذکور فقط به صورت تخصصی در حوزه فروش کالا، ۳۴ درصد در حوزه خدمات و ۳ درصد نیز به صورت مشترک در بخش کالا و خدمات فعال هستند.

کلاهدوزان با بیان اینکه سهم زنان در تجارت الکترونیکی افزایش یافته است، اظهار داشت: ۸۱ درصد صاحبان واحد‌های تجارت الکترونیکی دارای اینماد، مرد و ۱۸ درصد زن هستند که سهم زنان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱  سه درصد افزایش یافته است.

وی بیان دلشت: ۶۰ درصد گروه سنی صاحبان تجارت الکترونیکی را گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال و ۲۴ درصد را گروه سنی از ۴۰ تا ۵۰ سال و  ۱۵ درصد را گروه سنی بالای ۵۰ سال و یک درصد زیر ۲۰ سال هستند.

پایان پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا