فناوری

شناسایی اجسام غرق شده و تصویربرداری در عمق ۱۰۰ متری با ربات های زیرسطحی

فناوران یکی از شرکت‌های نوپا به دانش فنی ساخت ربات‌های زیرزمینی دست یافته‌اند که توانایی تصویربرداری و شناسایی اشیای غرق‌شده در عمق ۱۰۰ متری را در اختیار کشور قرار می‌دهد.

علی گلکار، مدیرعامل این استارتاپ دریایی در گفت و گو با مجله تیتر ۱۲ به نقل از ایسنا. وی گفت: حوزه کاری ما در این شرکت در زمینه ربات های زیر آب با ماموریت تصویربرداری زیر آب است و در این شرکت روی ربات های ROV تمرکز کرده ایم. این ربات ها توسط کابل کنترل می شوند و اپراتور می تواند آنها را به صورت آنلاین کنترل کند.

وی این ربات ها را ربات های زیرزمینی می داند و بیان می کند: این ربات می تواند تا عمق ۱۰۰ متری ماموریت های مورد نظر را انجام دهد که شامل قابلیت انجام ماموریت در خلیج فارس می شود.

گلکار یکی از امکانات این ربات را که به صورت ماژولار ساخته شده است، عملیات بازرسی عنوان کرد و ادامه داد: می توان به این ربات افزونه هایی اضافه کرد که با اتصال به منبع برق می تواند ۲۴ ساعته کار کند و قابل اتصال باشد. به یک باتری

به گفته وی، باتری های این ربات قابل تعویض هستند.

مدیرعامل این استارت آپ اضافه شدن باتری و سیستم روشنایی را از دیگر مزیت های این ربات عنوان کرد و ادامه داد: ابعاد ربات های زیر آب ساخته شده ۶۰ در ۶۰ در ۸۰ سانتی متر و وزن آن در آب صفر است، بنابراین می توان در محیط آبی معلق باقی می ماند.

گلکار به ربات های کدگذار از دیگر دستاوردهای این شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: این ربات ها در فاز اول در حالت تصویربرداری نورپردازی راه اندازی شده اند. این ربات به سیستم های سونار متصل است و بنابراین می تواند برای نقشه برداری و هیدروگرافی و شناسایی اجسام غوطه ور در آب استفاده شود.

وی افزود: امسال این ربات در مرحله آزمایشی قرار می گیرد. علاوه بر این، در کنار طراحی و ساخت این ربات ها، دستور کار طراحی و ساخت سنسورهای فشار و سرعت را نیز در دستور کار قرار دادیم.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا