فناوری

فرستاده ایران؛ حمایت از دوپینگ یا اکسیر اعتماد به نفس

شش پیام رسان اصلی در ایران فعالیت می کنند که به گفته مدیرکل نظارت، حسابرسی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات، پیام رسان ایتا توانسته تعداد کاربران خود را به حدود ۳۰ میلیون نفر برساند (تا بهمن ماه سال گذشته). ) و از این نظر بعد از «روبیکا» در جایگاه دوم قرار می گیرند. ایتا همچنین تعداد کاربران خود را در ۱۸ ماه ۸ برابر افزایش داده است و در بین همتایان خود به رشد استثنایی دست یافته است.

با این حال، از فوریه سال گذشته حداقل سه مورد اختلال عمده در پیام رسان رخ داده است که در آخرین مورد، کاربران ETA با قطعی های متوالی مواجه شدند. ETA در ۱۲ آوریل اخطاریه ای صادر کرد و علت قطع را “مشکلات فنی در تجهیزات سخت افزاری شبکه در مرکز داده” ذکر کرد. اما قطع این پیام تا ۲۳ فروردین ادامه داشت. تاکنون پیام رسان در مورد این مشکل اطلاعی نداده است.

دستاورد پیام رسان های محلی و به ویژه ایتا در افزایش تعداد کاربران قطعاً جای توجه و حتی تحسین دارد. مشروط بر اینکه پیام رسان بتواند خدمات ایمن و پایدار را برای کاربران رو به رشد خود ارائه و تضمین کند.

پیام رسان های ایرانی باید بدانند که با وجود رقبایی مانند تلگرام با ثبات و تنوع خدمات، کاربران تنها ابزارهای محبوب خود را با نمونه های ایرانی جایگزین نمی کنند. به خصوص اگر نگرانی از اختلال مداوم همراه با ترس از امنیت پایین و امکان دسترسی به اطلاعات آنها (مثلاً چه اتفاقی برای پیام رسان افتاد بله) وجود خواهد داشت. تحقیقات گروه تحلیل داده های خبرگزاری ایرنا نیز همین نکته را تایید می کند که مسدود شدن شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی در سال گذشته تاثیر چندانی بر مشارکت کاربران ایرانی در آنها نداشته است.

در این میان، استفاده از محافظت هایی مانند اجبار گروه های خاص به استفاده از پیام رسان فوری (مانند اجبار دانش آموزان به داشتن حساب کاربری در یک پیام رسان فوری خاص) یا داشتن فرصت های ویژه برای تبلیغات تلویزیونی در درازمدت کمکی به پیام رسان های فوری محلی نخواهد کرد. اگر قرار است این ابزارها موفق باشند و همان طور که معاون سازمان فناوری اطلاعات گفت:به دولت متکی نباشند تا زیرساخت های خود را فراهم کنند و بتوانند به کسب و کار خود به شکلی پایدار ادامه دهندآنها به دوپینگ حمایت دولتی نیاز نخواهند داشت، بلکه به اکسیر اعتماد عمومی نیاز خواهند داشت.



منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا