اقتصاد

مشتریان خارجی فالوورهای فضای مجازی، فروشندگان اجناس چرمی دست دوز ایرانی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال جهش تولید با مشارکت مردم نامیدند. تاکید رهبر انقلاب بر مشارکت مردم نشان از اهمیت واحدهای تولیدی کوچک و مشاغل خانگی دارد. گردش مالی این بنگاه ها پایین است، اما به دلیل نبود هزینه های عملیاتی و سرباری که واحدهای تولیدی بزرگ با آن مواجه هستند، قیمت تمام شده کالاها بسیار کمتر از کالاهای تولیدی صنعتی است.

سهم واحدهای کوچک در اقتصاد صنعتی آلمان بیش از ۷۰ درصد است که حتی اقتصاد لیبرال و نظام تجارت آزاد نیز بر اهمیت این واحدها تاکید دارند. یکی از صنایعی که در سال های اخیر توسعه یافته است، تولید محصولات چرمی دست دوز است. اکثریت فعالان این حوزه را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند که کیف و کوله پشتی چرمی در طرح های مختلف تولید می کنند.

مشتریان خارجی در صفحه فروشنده کالاهای چرمی دست دوز

سید احسان رفیعی طباطبایی کارشناس صنعت چرم در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، درباره تاریخچه تولید اجناس چرمی در ایران گفت: هنر چرم دوزی دست دوز یکی از هنرهای کهن است. ایران صنعت چرم، پوشاک چرم و کالاهای چرمی بیش از هزار سال است که در ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: ایتالیا امروز بهترین چرم و کالاهای چرمی دنیا را دارد به طوری که این کشور چرم خام را از ایران وارد و فرآوری می کند و در سال ۱۴۰۰ ایران حدود ۱۰ هزار تن چرم خام به ایتالیا صادر کرد که ارزش چرم خام صادراتی ایران است. نزدیک به ۵۰ میلیون یورو به این کشور کمک کرد. متأسفانه در این حوزه نیز مانند صنعت نفت و معدن به فروشنده نفت خام تبدیل شده ایم در حالی که این صنعت در دنیا به نام ایران شناخته می شود. عدم حمایت و عدم برنامه ریزی برای ورود نسل جدید به این صنعت باعث شده است که از یک تولید کننده نهایی به یک فروشنده مواد اولیه تبدیل شویم. کیفیت پوست خام ایران به گونه ای است که ترکیه با پوست خام ایران نوع جدیدی از چرم تولید کرده است که به چرم برجسته معروف است.

وی ادامه داد: امروزه با توجه به افزایش قیمت چرم و کاهش توان اقتصادی مردم، محصولات چرمی به یک کالای لوکس تبدیل شده است، از نظر تولید صنعتی ماشین آلات ما قدیمی است. در حالی که کارخانه های ایتالیایی از آخرین دانش و تکنولوژی روز دنیا برای تولید چرم استفاده می کنند.

رفیعی افزود: چرم مورد استفاده برای تولید مصنوعات بزی و گاوی است و با قیمت گوشت رابطه مستقیم دارد. با افزایش قیمت گوشت و کاهش فروش، طبعا کشتار کاهش می یابد و پوست دیگر تولید نمی شود. با این حال، گران ترین پوست در این صنعت، پوست انسان است. در برخی از کشورها پوست جسد را می خرند یا افرادی که در طول عمر خود می خواهند پوست خود را بفروشند با شرکت های چرمی قرارداد می بندند که بعد از مرگ این شرکت ها می توانند از پوست آنها استفاده کنند، مردم کیف و کفش درست می کنند، برخی افراد مشتری هستند. از این محصولات، اما چرم گران است.

وی در خصوص تولید گسترده دست دوزها و فروش آنها در فضای مجازی گفت: با توجه به گسترش فضای مجازی و سهولت استفاده از برنامه های آموزشی، تعداد افرادی که اجناس چرمی را به صورت دستی در منزل یا در منزل تولید می کنند. به عنوان شغل دوم افزایش یافته است.که فیلتر شدن اینستاگرام و تلگرام ضربه جبران ناپذیری به این مشاغل کوچک وارد کرد. تعداد زیادی از این فعالان زن سرپرست خانوار هستند و اکنون هزینه خرید فیلترشکن بر دردسرهای آنها افزوده و مشتریان آنها نیز کاهش یافته است.

مشتریان خارجی در صفحه فروشنده کالاهای چرمی دست دوز

رفیعی طباطبایی افزود: اینستاگرام علاوه بر اینکه مردم کشورمان می توانند به صورت مستقیم با سازنده ارتباط برقرار کنند، به مردم کشورهای دیگر کمک کرده تا با این هنر کهن آشنا شوند. امروزه بسیاری از صفحات معروف چرم دست دوز مانند گالری چرم فش، چرم فاخر و چرم شاهین مشتری هستند. خارجی هایی هستند که حاضر به خرید انواع کیف و کفش چرم ایرانی هستند اما مشکل اصلی نحوه پرداخت هزینه است. بانک‌های ما حساب‌های بین‌المللی مانند مسترکارت یا ویزا ندارند، بنابراین بسیاری از سفارش‌ها را به دلار از دست می‌دهیم.

وی در خصوص تفاوت تولید دست دوزی با محصولات صنعتی گفت: علاوه بر اینکه شما می توانید سفارش و سلیقه خود را در تولید هر محصول اعمال کنید، از نظر کیفیت نیز دست دوزی بسیار بهتر از صنعتی است. مثلاً در تولید کیف یا کوله پشتی وقتی دوخت ها با دست دوخته می شود و نخ کشیده می شود ماندگاری کیف افزایش می یابد، از طرفی نازک ترین نخ در گلدوزی های دستی ۶ دهم میلی متر است. اما چرخ های صنعتی از رزوه های بسیار نازک تری استفاده می کنند.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۳ گفت: اگر مسئولان خواهان رونق این گونه مشاغل هستند، بهترین راه تسهیل شرایط تحویل و فروش محصولات است که از طریق کارت خرید، طرح های تشویقی و خرید اقساطی قابل تحقق است. . در زمینه چرم دست دوز نیز شرایط فروش تسهیل می شود.» بین المللی و داخلی به ویژه از طریق فضای مجازی می توان اقتصادهای کوچک را تقویت کرد.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا