فناوری

نانو محلولی برای از بین بردن عفونت های ریه مقاوم به دارو

محققان استرالیایی روشی را برای استفاده از نانوذرات کریستالی برای ریشه کنی عفونت های مقاوم به دارو ابداع کرده اند.

به گزارش مجله تیتر ۱۲ به نقل از ایسنا، فیبروز کیستیک یکی از شایع ترین بیماری های ژنتیکی در استرالیا است که ریه ها، دستگاه گوارش و دستگاه تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث تولید بیش از حد مخاط، عفونت و انسداد می شود.

اخیراً، با کمک ۵۰۰۰۰۰ دلاری از انکوباتور Cureator از طریق برنامه مقاومت ضد میکروبی CSIRO، محققان دانشگاه استرالیای جنوبی در حال توسعه آنتی‌بیوتیک‌هایی هستند که حاوی نانوذرات کریستال مایع هستند. این آنتی بیوتیک ها عفونت ریه را در افراد مبتلا به فیبروز کیستیک با دقت بالا هدف قرار داده و از بین می برند.

این پروژه از فناوری پلت فرمی استفاده خواهد کرد که توسط مرکز نوآوری دارویی UNISA ثبت شده است و برای ارائه روشی برای درمان فیبروز کیستیک استفاده خواهد شد.

این فناوری قرار است در بیمارستان کودکان و زنان آزمایش شود. در استرالیا، بیش از ۳۶۰۰ نفر با فیبروز کیستیک زندگی می کنند و از هر ۲۵۰۰ نوزادی که به دنیا می آید یک نفر تحت تاثیر این بیماری قرار دارد.

پروفسور Cleo Prestige یکی از محققان این پروژه می گوید: نانوذرات کریستال مایع یک سیستم کپسوله سازی و تحویل منحصر به فرد برای بهبود اثربخشی آنتی بیوتیک ها هستند و می توان از آنها برای حل مشکل مقاومت میکروبی استفاده کرد.

وی می افزاید: زمانی که فردی به فیبروز کیستیک مبتلا می شود، بدن او مخاط چسبناک و غلیظی در ریه ها تولید می کند که مستعد عفونت است. عفونت های باکتریایی ریه اغلب به آنتی بیوتیک نیاز دارند، اما با عفونت های مکرر و استفاده منظم از آنتی بیوتیک ها، باکتری ها نسبت به درمان مقاوم می شوند. همه گیری مقاومت ضد میکروبی (AMR) یک تهدید بزرگ برای سلامت انسان است.

به گفته وی، زمانی که عفونت و انسداد در ریه ها وجود دارد، دسترسی به آنتی بیوتیک های سنتی دشوار است. اینجاست که نانوذرات کریستال مایع می توانند کمک کنند. با دور زدن فرآیندی که باعث مقاومت دارویی و عفونت کنترل‌نشده می‌شود، این رویکرد تحویل منحصر به فرد می‌تواند مکان‌هایی را در بدن هدف قرار دهد که درمان‌های آنتی‌بیوتیک معمولی نمی‌توانند در آن‌ها نفوذ کنند.

این فناوری نتایج مثبتی در مقابله با فیبروز کیستیک داشته است و دانشمندان را امیدوار می کند که در آینده در بیمارستان ها مورد استفاده قرار گیرد.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا