اقتصاد

نفوذ نفت آمریکا به بازارهای اوپک پلاس با کمک تحریم ها

به گزارش مجله تیتر ۱۲ به نقل از برنابلومبرگ در گزارشی اعلام کرد، صادرات نفت آمریکا از زمان آغاز تحریم‌های غرب علیه روسیه در سال ۲۰۲۲ به پنج رکورد ماهانه جدید رسیده است و با از سرگیری محدودیت‌های تجاری علیه ونزوئلا در ماه آوریل، بشکه‌های نفت آمریکا کنترل را در دست گرفته است. نفت خام تحریم شده در هند است که یکی از بزرگترین خریداران نفت تحریم شده است.

این تغییرات نشان می دهد که تحریم ها تا چه اندازه به نفت خام آمریکا کمک کرده تا سهم بازار را در سراسر جهان به دست آورد. اختلال در جریان تجارت انرژی در پی حمله روسیه به اوکراین مقاومت جدیدی را برای نفت آمریکا ایجاد کرده است. پس از آن صادرات نفت آمریکا به اروپا و آسیا افزایش یافت و آمریکا به یکی از بزرگترین صادرکنندگان جهان تبدیل شد.

تولید بی سابقه ایالات متحده به تولیدکنندگان آمریکایی کمک کرد تا در بازارهای خارج از کشور جای پای خود را به دست آورند، درست همانطور که اوپک و متحدانش عرضه را محدود کردند. قیمت فیزیکی نفت خام نیز منعکس کننده این موضوع بود، به طوری که وست تگزاس اینترمدیت در هیوستون نزدیک به بالاترین قیمت خود از اکتبر و مارس تاکنون معامله می شود.

گری راس، مشاور کهنه کار می گوید: تولید آمریکا در حال افزایش است در حالی که تولید اوپک و روسیه در حال کاهش است. بنابراین طبق تعریف، آمریکا سهم بیشتری از بازار خواهد داشت.

هند که سومین واردکننده بزرگ نفت و دومین خریدار بزرگ نفت روسیه پس از چین است، آخرین بازاری است که شاهد هجوم نفت آمریکا است. بر اساس گزارش شرکت تحلیلی کپلر، صادرات نفت آمریکا به هند در ماه مارس به بالاترین میزان در یک سال گذشته خواهد رسید.

در همان زمان، داده های ردیابی نفتکش بلومبرگ نشان داد که واردات نفت از روسیه به هند نسبت به اوج سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. عرضه روسیه ممکن است بیشتر کاهش یابد زیرا پالایشگاه های هندی دیگر محموله های حمل شده توسط نفتکش های متعلق به شرکت دولتی Sofcomflot را که اخیرا توسط ایالات متحده تحریم شده است، نمی پذیرند.

مت اسمیت، تحلیلگر ارشد نفت آمریکا در کپلر، گفت: «در حالی که نفت آمریکا به دلیل تفاوت در کیفیت نفت و زمان سفر نمی تواند به طور کامل جایگزین نفت خام روسیه شود، مطمئناً تغییری به سمت جذب بیشتر نفت خام آمریکا وجود دارد.

پالایشگاه های هندی نیز پیش از پایان لغو تحریم های آمریکا در اواسط ماه آینده، خرید از ونزوئلا را متوقف کرده اند. صادرات نفت ونزوئلا به هند در سال جاری به پایین ترین سطح خود خواهد رسید.

به گفته اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، حتی قبل از آخرین مجموعه محدودیت‌های تجاری، ایالات متحده به سرعت در حال تبدیل شدن به یک تامین کننده کلیدی برای آسیا بود و واردات ایالات متحده به این منطقه در سال گذشته به رکورد سالانه رسید.

و در اروپا، که از زمان آغاز جنگ در اوکراین تا حد زیادی از نفت روسیه اجتناب کرده است، طبق داده‌های ردیابی کشتی‌های گردآوری شده توسط بلومبرگ، محموله‌های نفت خام آمریکا در ماه مارس به رکورد ۲.۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

به گزارش بلومبرگ، البته همه جذابیت های اروپا به دلیل تحریم ها نیست. واردات نفت آمریکا به هلند پس از گنجاندن وست تگزاس اینترمدیت در شاخص برنت در سال گذشته افزایش یافت و تضمین کرد که نفت خام آمریکا بخشی از عرضه اروپا خواهد شد. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی برای تامین نیازهای خود به منابع خارج از روسیه نگاه می کردند، عرضه به میزان قابل توجهی پس از اعمال تحریم ها افزایش یافت. واردات آمریکا به فرانسه از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ حدود ۴۰ درصد و واردات به اسپانیا ۱۳۴ درصد افزایش یافته است.

تحلیلگر کپلر در این رابطه گفت: با افزایش تدریجی تولید آمریکا، هر بشکه اضافی تولید شده احتمالا صادر خواهد شد.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا