هیوندای پس از توافق با جنرال موتورز به دنبال همکاری با تویوتا در فناوری هیدروژنی است
پس از امضای تفاهمنامه با جنرال موتورز برای توسعه و تولید مشترک خودروها، هیوندای بهنظر میرسد که به دنبال همکاری با تویوتا در فناوری هیدروژنی است.
به گزارش خبرنگار برنا، وقتی اوضاع در صنعت خودروسازی سخت میشود، نشانه آن است که تعداد بیشتری از شرکتهای خودروسازی مشتاق به همکاری هستند. هیوندای بهتازگی یک تفاهمنامه همکاری با جنرال موتورز امضا کرده خودروهایی را بهصورت مشترک توسعه و تولید کنند. به نظر میرسد که این برند کرهای همچنان به دنبال شرکای جدید است.
بر اساس گزارش منتشر شده توسط روزنامه کرهای *The Korea Economic Daily* ممکن است یک همکاری میان هیوندای و تویوتا در حال شکلگیری باشد.
این ملاقات قرار است در پایان ماه اکتبر برگزار شود، زمانی که آکیو تویودا، رئیس شرکت تویوتا، به سئول سفر خواهد کرد. گفته میشود که رئیس و مدیرعامل سابق بزرگترین خودروساز جهان به دعوت رئیس گروه هیوندای، اویسون چونگ، به کره جنوبی سفر میکند. در این گزارش به نقل از یک منبع دیپلماتیک آمده است: «چونگ در اوایل امسال تمایل خود را برای ملاقات با رئیس تویودا ابراز کرد و تویودا این دعوت را پذیرفت.»
سؤال اینجاست که آنها درباره چه موضوعی صحبت خواهند کرد؟ روزنامه The Korea Economic Daily اعلام کرده است که فناوری هیدروژن محور اصلی این ملاقات خواهد بود. هیوندای و تویوتا ممکن است برای سرعت بخشیدن به توسعه خودروهای سلول سوختی هیدروژنی و کار بر روی ایجاد یک «اکوسیستم هیدروژنی» با یکدیگر همکاری کنند.
هنوز مشخص نیست که آیا این اکوسیستم به زیرساختهای سوخترسانی اشاره دارد یا خیر، اما ایجاد چنین زیرساختی بسیار ضروری است. طبق مطالعهای که توسط Interact Analysis انجام شده، در پایان سال ۲۰۲۳، حدود هزار ایستگاه سوخترسانی هیدروژن در سراسر جهان فعال بودهاند.
تویوتا در تلاشهای خود برای توسعه فناوری هیدروژن، پیش از این با یک شرکت خودروسازی دیگر همکاری کرده است. این شرکت چندین سال است که با BMW همکاری میکند. ناوگان خودروهای شاسیبلند هیدروژنی iX ۵ بیامو از سلولهای سوختی تأمین شده توسط تویوتا استفاده میکند. قرار است در سال ۲۰۲۸، این شرکت آلمانی اولین مدل تولیدی خود را با پیشرانه هیدروژنی، پس از تعمیق همکاری با تویوتا، به بازار عرضه کند.
این دو شرکت بهطور مشترک در حال توسعه فناوری نسل جدید سلولهای سوختی هستند و به دنبال شرکایی برای بهبود زیرساختهای سوخترسانی هیدروژنی میگردند. تویوتا از اواخر سال ۲۰۱۴ خودروی Mirai را عرضه کرده، هرچند تقاضا برای آن ضعیف بوده است. هیروکی ناکاجیما، مدیر ارشد فناوری تویوتا، اعتراف کرده که این سدان بدون آلایندگی “موفق نبوده و ایجاد شبکه سوخترسانی دشوار است. “
خودروی هیدروژنی Nexo هیوندای نیز از لحاظ تجاری موفقیت چشمگیری نداشته، اما با این وجود، نسل دوم این کراساوور هیدروژنی بهطور رسمی تأیید شده و قرار است در اواسط سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه شود. علاوه بر این، برند کرهای بهتازگی اعلام کرده که خودروی اسپرت N Vision ۷۴ نیز زود تراز پیشبینیها، وارد مرحله تولید خواهد شد.
یک همکاری بین تویوتا و هیوندای میتواند به توافقی بزرگ تبدیل شود، چرا که تویوتا در رتبه اول فروش جهانی قرار دارد و هیوندای (به همراه کیا و جنسیس) در جایگاه سوم است. با این حال، هنوز برای پیشبینی این که آیا این دو غول خودروسازی به توافق خواهند رسید یا خیر، زود است. جالب خواهد بود که ببینیم آیا آنها در جلسات خود تنها به همکاری در توسعه فناوری هیدروژن توجه خواهند کرد یا به سایر حوزهها نیز ورود میکنند.
گفتنی است هفته گذشته نیزهیوندای و جنرال موتورز تفاهمنامهای امضا کردهاند تا امکان توسعه و تولید مشترک خودروها را بررسی کنند. این همکاری شامل خودروهای احتراقی، برقی و حتی هیدروژنی است. دو شرکت قصد دارند منابع خود را به اشتراک بگذارند تا با کاهش هزینهها و بهینهسازی سرمایهگذاری، رقابتپذیری خود را در بازار جهانی بهبود بخشند. این اتحاد با هدف تولید خودروهای کارآمدتر و تحویل سریعتر به مشتریان شکل گرفته است.
خبرنگار: مصطفی کمالو