فناوری

وقتی برنده رقابتیم که دیگران اصلا وارد نشوند

«مهراد عبدالرزاق»، رئیس هیئت‌مدیره «اسنپ‌فود»، در گفتگوی زنده اینستاگرامی با دیجیاتو، با «مانی قاسمی»، بنیان‌گذار و رئیس هیئت‌مدیره دیجیاتو، درمورد وضعیت فعلی اسنپ‌فود، هک این پلتفرم، رقابت با بازیگران جدید، انتقادهای کاربران و محصولات جدید آن گفتگو کرد. 

به گفته عبدالرزاق، اسنپ‌فود پس از پشت‌سرگذاشتن وضعیت دشوار سال ۱۴۰۱، در ۱۴۰۲ تلاش کرده است به ساختارها، ایده‌ها و چشم‌اندازهایی که داشته، بازگردد. او می‌گوید در سالی که گذشت، تمرکز این پلتفرم بر رشد افقی و حضور در بازارهای جدید معطوف بوده است تا هم در تأمین هم تقاضا تغییر رفتار ایجاد کند. 

رئیس هیئت‌مدیره اسنپ‌فود درباره نتایج این تصمیم‌ها می‌گوید: «به‌نظرم توانستیم به عمده اهدافی که تعریف کرده بودیم، برسیم؛ در تراکنش‌های پلتفرم تقریباً بیش از ۳۰ درصد رشد بکنیم، تعداد تأمین‌کنندگانمان را به بیش از ۴۰ هزار برسانیم و حضور رسمی خود را در بیش از ۷۰ نقطه در کشور تثبیت کنیم.»

او می‌گوید براساس شاخص‌های مختلف، تعداد رانندگانی که با اسنپ‌فود همکاری می‌کنند، بین ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر است و تعداد کاربران آن از ۸ میلیون فراتر رفته است. سال ۱۴۰۱، این عدد ۵ میلیون کاربر بوده است. 

تمام دیتابیس دست هکرها نیفتاده بود

عبدالرزاق هک اسنپ‌فود در دی‌ ۱۴۰۲ را از «نقاط تاریک تجربه حرفه‌ای» خود می‌داند و اشاره می‌کند که فقط بخشی از ۴ ترابایت داده دیتابیس این پلتفرم به دست هکرها افتاد. او با اشاره به تجربه ارتباط تیم هکر با تپسی، می‌گوید این تجربه باعث شد هکرها روش‌های سختی را برای ارتباط با اسنپ‌فود انتخاب کنند. 

رئیس هیئت‌مدیره اسنپ‌فود بدون اشاره مستقیم به تضمین استفاده‌ نشدن اطلاعات از سوی هکرها پس از پرداخت پول، می‌گوید پلتفرم با همراهی انجام‌شده، از این مسئله با کمترین آسیب گذر کرده است. 

به گفته او، برای پیشگیری از این اتفاق‌ها در آینده تغییراتی سختگیرانه‌ای اعمال شده است، حتی به قیمت کند شدن برخی فرایندها و ساختارها. 

عبدالرزاق به متخصصان نفوذ و عیب‌یابی توصیه می‌کند «حداقل در چارچوب پلتفرم‌هایی که افراد زیادی سال‌ها برای آن‌ها زحمت کشیده‌اند، راه تعامل در اولویت باشد.» او پشت‌سرگذاشتن این تجربه را اتفاقی مثبت و حاوی درس‌آموخته‌های زیادی ارزیابی می‌کند. 

اسنپ‌فود از رقبا استقبال نمی‌کند

مهراد عبدالرزاق، رئیس هیئت‌مدیره اسنپ‌فود

رئیس هیئت‌مدیره اسنپ‌فود نقل‌قولی از کتاب «هنر رزم» نقل می‌کند که نویسنده‌اش، «سان تزو»، می‌گوید فضیلت جنگ در پیروزی بر دشمن بدون درگیری است. او این را درباره رویکردش به اضافه‌ شدن بازیگران جدید به این بازار می‌گوید و تأکید می‌کند که هرگز نگفته از این رقیبان استقبال می‌کند. عبدالرزاق معتقد است اسنپ‌فود وقتی برنده بخش زیادی از رقابت است که بقیه به عملکردش نگاه کنند و آن‌قدر آن را قوی ببینند که اصلاً وارد این بازار نشوند. 

البته می‌گوید صادقانه برای این تیم‌ها احترام قایل است اما دوباره تأکید می‌کند اسنپ‌فود از رقبا استقبال نمی‌کند و سعی می‌کند متقاعدشان کند که به‌دنبال کار دیگری بروند. با این‌همه، رئیس هیئت‌مدیره اسنپ‌فود اذعان می‌کند ترکیب رقابت در بازار سفارش آنلاین غذا تغییر کرده و روزهای متفاوتی در انتظار این بازار است. او می‌گوید ساختارهای داخلی اسنپ‌فود کاملاً آماده رویارویی با جنس تازه‌ای از رقابت است و اندازه این سازمان مانع چابکی آن نمی‌شود.

تأمین‌کننده سخت‌گیرتر از مشتری است

عبدالرزاق درباره انتقادها از قراردادهای انحصاری با رستوران‌ها می‌گوید زاویه دید متفاوتی به این مسئله دارد. به باور او، پیشنهاداتی که به رستوران‌ها داده می‌شود، مشابه سازوکارهای CRM برای مشتریانش است و این مشوق‌ها ارتباطی دوطرفه می‌سازد. 

او می‌گوید: «طبیعی است که یکی از رقابت‌های اصلی بر سر متقاعدکردن قسمت تأمین باشد و هزینه زیادی در این بخش انجام شود. تأمین‌کننده حساس‌تر و سخت‌گیرتر از مشتری است. وقتی با مشتری طرفید، شاید بالا و پایین بودن کیفیت خدمات تأثیر چندان بلندمدتی نگذارد ولی برای تأمین‌کننده کافی است یک اتفاق ناخوشایند بیفتد، راضی‌کردن مجدد او واقعاً سخت است.»

رئیس هیئت‌مدیره اسنپ‌فود توضیح می‌دهد که قبلاً تذکرهایی از شورای عالی رقابت مبنی بر فعالیت انحصارگرایانه داشته است اما بعد از آن با تعامل پیش‌دستانه، اسنپ‌فود در این زمینه پرونده بازی ندارد.

اسنپ‌کیچن و فودرو؛ محصولات جدید تیم اسنپ‌فود

بخشی از تیم اسنپ‌فود حالا در قالب تیمی مستقل روی محصول «اسنپ‌کیچن» کار می‌کند. این محصول گستره متنوعی از اید‌‌ه‌ها درباره ایجاد هاب توزیع غذا و  گسترش زیرساخت تولید غذا در بافت ایران را آزمایش می‌کند. 

«فودرو» از دیگر محصولات تیم اسنپ‌فود است که به گفته عبدالرزاق تابستان امسال در تهران در دسترس قرار می‌گیرد. او درباره این محصول می‌گوید: «یکی از ارزش‌افزوده‌هایی که پلتفرم‌های سفارش آنلاین غذا سعی می‌کنند برای تأمین‌کننده‌ها ایجاد کنند، کمک به افزایش ترافیک حضوری این فروشگاه‌هاست. فودرو با رویکردی بی‌سابقه محصولی خواهد بود که به شما پیشنهادهای جذابی برای مراجعه حضوری به رستوران‌ها می‌دهد.»

قرار نیست برند توزیع غذا «خیلی دوست‌داشتنی» باشد

عبدالرزاق در پاسخ به انتقادها از تیکت‌محور بودن پشتیبانی و نبود امکان تماس تلفنی، از این ایده دفاع می‌کند و می‌گوید دلیل این تصمیم کاهش هزینه‌ها نیست بلکه اندازه‌پذیر شدن وضعیت پاسخ‌گویی و بهبود پشتیبانی است. او می‌پذیرد که در مواردی، به‌خصوص زمان وقوع بحران، کنترل تیکت‌ها سخت می‌شود و تجربه نامطلوبی برای کاربران رقم می‌خورد. بااین‌حال، معتقد است هرکس وارد حوزه توزیع غذا می‌شود، «باید آماده باشد. قرار نیست برندی خیلی دوست‌داشتنی باشد.» 

رئیس هیئت‌مدیره اسنپ‌فود می‌گوید درحال‌حاضر افزایش رضایتمندی از بخش پشتیبانی در دستورکار این پلتفرم است و در آینده ابزار پشتیبانی به بات با هوش مصنوعی مولد مجهز می‌شود. 

عبدالرزاق در پاسخ به انتقاد از برخورد پیک‌های اسنپ‌فود با مشتریان، در ساختار ترافیکی شهرهای کشور کار توزیع را «فوق‌العاده سخت» توصیف می‌کند و معتقد است گاهی این عامل در کنار فصلی و موقتی‌ بودن شغل پیک‌ها منجر به رفتارهای نامناسب می‌شود. او تصریح می‌کند که می‌تواند پیگیری لحظه‌ای، سریع و قطعی با موارد گزارش‌شده را تضمین کند اما انسانی‌ بودن این عوامل باعث می‌شود جلوگیری کامل از آن‌ها غیرممکن باشد. 

بر اساس گفته‌های عبدالرزاق، پشتیبانی اسنپ‌فود در‌حال‌حاضر ۴۰۰ نیرو دارد و اگر به‌دلیل مشکلی به نیروهای بیشتری نیاز باشد، کسانی که در فرایند آموزش هستند، به آن‌ها ملحق می‌شوند. 

چرا کاربران مجبور می‌شوند VPN را خاموش کنند؟

یکی دیگر از دردسرهای رایج کاربران اسنپ‌فود این است که باید VPN را خاموش کنند. عبدالرزاق دو دلیل این محدودیت را قابل‌پیگیری‌ نبودن دسترسی‌ها در زمان ایجاد تغییرات روی شبکه و حملات DDoS اعلام می‌کند. او دراین‌باره می‌گوید: «برخی سعی می‌کنند به قسمت‌های مختلف سیستم حمله DDoS کنند و این اتفاق بسیار می‌افتد. طبیعتاً این کار را از IP‌ خارج از ایران انجام می‌دهند. تیم امنیت و مقابله با DDoS طبق پروتکل خودش تا میزان مشخصی دسترسی را به داخل محدود می‌کند.»

بنگاه اقتصادی بزرگ نه ولی بنگاه‌های کارآفرینی بزرگی شده‌ایم

رئیس هیئت‌مدیره اسنپ‌فود درباره جایگاه استارتاپ‌ها در اقتصاد کشور می‌گوید:‌ «دوستانی در صنایع و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ اعتقاد دارند سروصدای استارتا‌پ‌ها به‌اندازه اقتصادی‌شان نمی‌خورد. استارتاپ‌ها شاید سهمشان از GDP روی‌هم‌رفته دو تا پنج درصد باشد و ما شاید بنگاه‌های اقتصادی بزرگی نساخته باشیم، هرچند چندان هم کوچک نیستیم ولی به‌نظرم ما بنگاه‌های کارآفرینی بزرگی شده‌ایم و این بنگاه کارآفرینی، بنگاهی الهام‌بخش است.»

منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا