وب گردی

چگونه افطار ساده را عادی کنیم؟

افطار دادن به روزه دار اگرچه ثواب و فضیلت فراوانی دارد اما بهانه ای برای آرامش و مجالس خانوادگی نیز هست. اما در شرایطی که بسیاری از خانواده ها به سفره های پر زرق و برق و مجلل علاقه مند هستند، وظیفه ما برای «ترویج فرهنگ افطاری ساده» چیست؟

سنت زیبای «افطاری ساده» را پخش کنید.
ثواب رهایی مؤمن، بخشش گناهان گذشته، ورود به بهشت، نجات از آتش جهنم و…; اینها تنها بخشی از فضیلت های ذکر شده در افطار است. اما باید مراقب باشیم که به دلیل هیجان این جایزه عظیم، در دام اسراف نیفتیم. «افطاری ساده» سنتی است که از چند سال پیش در کشور ما به زیبایی رواج پیدا کرده و خوب است به مهمانی های خانوادگی هم راه پیدا کند.

رهبر عزیزمان در خطبه های نماز عید سعید فطر در سال ۱۳۹۲ فرمودند: «امسال یک سنت حسنه بیش از سایر سال ها رعایت شد که باید مورد توجه قرار گیرد و آن افطار ساده و بی احتیاطی در مساجد و مساجد بود. برخی به بهانه افطار، دست به کارهای زائد می زنند و به جای اینکه در ماه رمضان وسیله ای برای صمیمیت معنوی با فقرا و نیازمندان شوند، با این عمل خود را غرق در لذت های جسمانی می کنند.

هدف خود را از افطار روشن کنید
افطاری دادن روزه دار علاوه بر ثواب های فراوانی که ذکر کردیم، بهانه ای برای دیدار مجدد و احساس نزدیکی به اقوام، انفاق و نوعی ترویج خیر و دوستی است. در عین حال رنگ شادی و طراوت ماه مبارک رمضان را می پاشد.

نیت خود را برای خدا خالص کنید. اگر عزیزان و اقوام خود را به افطار دعوت می کنید برای رضای خدا باشد. نه نمایش اموال و یک غذای فاخر برای بندگانش. با این نیات پلید مبارزه کنید تا افطار وسیله تزکیه نفس و تقرب به خدا شود.

افطاری ساده

سفیر فرهنگی افطاری ساده باشید
هر کدام از ما با هر یک از اقدامات خود در خانواده و جامعه می توانیم در ایجاد فرهنگ درست یا نادرست موثر باشیم. بهتر است به جای یک مهمانی مجلل و مجلل که عزیزانتان را در یک رقابت چشم به چشم دردناک قرار می دهد، فرهنگ ساده و زیبای افطار را در خود جای دهید. چشم در چشم در نهایت منجر به تجمل گرایی و اسراف می شود و باعث مشکلات مردم و آسیب به کل جامعه می شود.

در صورت لزوم زیر خط بکشید
اگر دوستان و اقوام شما با افطاری ساده غریبه هستند، باید خودتان خط شکن کنید و این روش را به دیگران معرفی کنید. نگران نباشید که اولین نفر در خانواده باشید که افطار می کند. دلایل این تصمیم را برای آشنایان نزدیک خود توضیح دهید و سپس خود را در دل این خیر بزرگ بگذارید. مطمئن باشید که خیلی زود همراهان همیشگی پیدا خواهید کرد.

مهمانان بیشتری را با همان قیمت دعوت کنید
اشیای ساده ای را که در اکثر خانه ها یافت می شود روی میز قرار دهید. غذاهای غیر ضروری را حذف کنید. به جای تهیه غذاهای گران قیمت و غذاهای مختلف، غذای ساده تری بپزید و با همان قیمت به افراد بیشتری افطار دهید. اطعام روزه داران بدون تجملات و تجملات بیشتر با سبک زندگی ما و توصیه بزرگان دینی ما همخوانی دارد.

میزی که دیگران از عهده آن بر می آیند
افراد زیادی هستند که می خواهند عزیزان خود را به گفتگو دعوت کنند. اما وقتی میزهای رنگارنگ و لعاب دیگران را می بینند، تهیه چنین چیزی را در بودجه خود نمی بینند. سفره افطار را آنقدر سنگین نکنیم که دیگران نتوانند آن را برای مهمانان خود پهن کنند و در نتیجه فرصت افطار را از دست بدهند.

برای ایده خود حمایت جمع کنید
فکر نکن تنها هستی حتما اطرافیان شما هم هستند که می خواهند یک افطاری ساده بخورند اما به دلیل ظاهر دیگران و احتمالا به دلیل نگرانی از رعایت نکردن شأن مهمانانشان آن را کنار گذاشته اند. با آنها بحث کنید و به آنها انگیزه دهید که مدافع این ایده شوند. وقتی دوستان دور هم جمع می شوند دیگر نگران تنها ماندن در دفاع از یک افطاری ساده در جمع عزیزانتان نخواهید بود.

کمک به یکدیگر

ماه رمضان و افطارهای خانوادگی آن است. بهتر است چند نفر از مهمانان به کمک میزبان بروند و در میهمانی های بزرگ به او در تهیه و تهیه غذا و افطار کمک کنند.

اگر در خانواده خود افطار دوره ای دارید، با طرز فکر مشترک کسانی که ایده یک افطاری ساده را پذیرفته اند، چند مدل غذای ساده را انتخاب کنید و هر کدام یکی از آنها را برای مراسم خود بپزید.

بخشی از بودجه را به نیازمندان بدهید
از بودجه ای که برای افطار در نظر گرفته اید، به دلیل اجرای ساده مراسم، آن مبلغی را که باقی مانده (پس انداز) به نیازمندان بدهید. مخصوصاً اگر در خانواده شما افطاری مفصل و غذاهای مجلل رایج است، این نکته را شفاف و علنی بیان کنید.

منبع: منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا