فناوری

کاخ سفید به ناسا دستور می دهد تا یک «ساعت همگام قمری» بسازد.

کشش گرانشی ضعیف‌تر ماه به این معنی است که زمان در آنجا سریع‌تر از زمین حرکت می‌کند و اکنون ناسا به دستور کاخ سفید قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ زمان استاندارد ماه را تعیین کند.

به گزارش مجله تیتر ۱۲ به نقل از ایسنا، کاخ سفید به ناسا یک وظیفه تا حدودی غیرعادی اما حیاتی داده است: کشف چگونگی تشخیص آب و هوای ماه.

به گزارش گاردین، مقامات دفتر سیاست علم و فناوری (OSTP) از ناسا می خواهند که به طور خاص یک سیستم گزارش آب و هوا برای ماه موسوم به زمان هماهنگ قمری (LTC) ایجاد کند.

آخرین مهلت برای این کار پایان سال ۲۰۲۶ است.

چرا زمان در ماه سریعتر می گذرد؟

ممکن است زمان را مطلق تصور کنید، اما جاذبه در چگونگی گذر ثانیه ها نقش دارد. کشش گرانشی ضعیف‌تر ماه به این معنی است که زمان در آنجا سریع‌تر حرکت می‌کند، حدود ۵۸.۷ میکروثانیه در روز سریع‌تر از روی زمین. این مقدار کوچک اما قابل توجه است و زمان قمری همگام شده باید این تفاوت را توضیح دهد.

به گزارش گاردین، کوین کوگینز، افسر ارشد ارتباطات و ناوبری ناسا، توضیح می دهد که چرا ماه به سیستم هواشناسی خودش نیاز دارد.

به گفته وی: زمان بر روی ماه متفاوت از زمین جریان دارد. منطقی است که مکان هایی مانند ماه یا مریخ روش خاص خود را برای ردیابی زمان دارند، درست مانند ما در زمین.

آرتمیس و معنای گاهشماری قمری

پروژه آرتمیس ناسا برنامه های بزرگی برای ماه دارد، از جمله بازگرداندن فضانوردان به سطح ماه در سال ۲۰۲۶ و در نهایت ایجاد یک پایگاه علمی دائمی در سطح ماه به عنوان سکوی پرشی برای ماموریت های آینده به مریخ.

استاندارد آب و هوای ماه یکنواخت برای عملیات روان و هماهنگی با زمین کلیدی است. فقط به همه چیز از انتقال داده تا ناوبری و حتی ارتباطات ساده فکر کنید. همگام سازی آنها بدون یک سیستم زمان قمری استاندارد و توافق شده بسیار دشوار خواهد بود.

چالش جهانی ساعت

زمان سنجی روی زمین بر زمان هماهنگ جهانی (UTC) متکی است که توسط شبکه ای از ساعت های اتمی دقیق در سراسر جهان نگهداری می شود. تعیین نحوه اعمال آنالوگ قمری به UTC نیاز به کار دقیق دارد. قراردادهای بین المللی نقش مهمی در تعیین استانداردها برای استفاده طولانی مدت خواهند داشت.

تفاهم نامه OSTP بر همکاری از طریق سازمان های استانداردسازی موجود و دستیابی به توافقات با بسیاری از امضاکنندگان موافقتنامه آرتمیس (اصول راهنمایی برای همکاری فضایی) تاکید دارد. لازم به ذکر است که رقبای اصلی فضایی آمریکا یعنی چین و روسیه هنوز قرارداد آرتمیس را امضا نکرده اند.

حتی اگر ناسا LTC را تعریف کند، باید مرزی وجود داشته باشد که از آنجا شروع می شود. ایستگاه فضایی بین المللی به استفاده از UTC ادامه خواهد داد. در نهایت، این به ناسا بستگی دارد که دقیقاً مکان انتقال را تعیین کند و درست مانند زمین، زمان‌سنجی در ماه بی‌عیب نخواهد بود.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا