سودآوری ذخیرهسازی گاز برای صنایع/ تمرکز دولت بر ذخیرهسازی گاز با ایجاد مخازن جدید
به گزارش مجله تیتر ۱۲، ذخیرهسازی گاز در واقع راه حلی حیاتی برای رفع ناترازی مقطعی در مصرف گاز است، به ویژه در فصول سرد که بخشهای خانگی تقاضای گاز بیشتری برای گرمایش دارند. بر کسی پوشیده نیست که مصرف گاز در فصول سرد به طور قابل توجهی افزایش مییابد. این افزایش تقاضا میتواند منجر به ناترازی مقطعی در عرضه گاز شود و بخشهای مختلف از جمله صنایع را با چالشهایی مواجه کند.
صنایع به شدت به تامین پایدار گاز برای فرآیندهای تولید خود متکی هستند و هر گونه اختلال یا کمبود میتواند تاثیر قابل توجهی بر عملیات و بهره وری آنها داشته باشد. اینجاست که ذخیرهسازی گاز نقش مهمی در رسیدگی به این چالشها ایفا میکند. صنایع برای حفظ سطح تولید خود و پاسخگویی به تقاضای محصولات خود به عرضه ثابت و مطمئن گاز نیاز دارند.
ذخیرهسازی گاز راه حلی مناسب برای اطمینان از دسترسی صنایع به گاز مورد نیاز، حتی در دورههای اوج تقاضا، ارائه میدهد. با سرمایه گذاری صنایع در مخازن ذخیره گاز، صنایع میتوانند پیشگیرانه به چالشهای بالقوه ناشی از افزایش مصرف گاز در بخش خانگی در فصول سرد رسیدگی کنند.

دولت به دلیل اهمیت ذخیرهسازی گاز با سرمایهگذاری صنایع، اقدامات جدیدی را برای ایجاد انگیزه در جهت ایجاد مخازن ذخیره گاز انجام داده است. مشوقهایی مانند تخفیفهای بزرگ گاز برای صنایعی که در زیرساختهای ذخیرهسازی گاز سرمایهگذاری میکنند، دلیل قانعکنندهای برای صنایع است تا ایجاد مخازن ذخیرهسازی گاز را در نظر بگیرند و اولویتبندی کنند. با بهره مندی از این مشوقها، صنایع میتوانند از دسترسی مقرون به صرفه به گاز در دورههای اوج تقاضا بهرهمند شوند و به آنها اجازه میدهد سطح تولید خود را حفظ کنند و هرگونه تأثیر اقتصادی بالقوه ناشی از کمبود گاز یا نوسانات قیمت را کاهش دهند.
علاوه بر این، سرمایهگذاری در زیرساختهای ذخیرهسازی گاز میتواند منافع بلندمدت قابلتوجهی برای صنایع به همراه داشته باشد. علاوه بر تضمین عرضه گاز پایدار و مطمئن، صنایع میتوانند از مزایای اقتصادی ذخیرهسازی گاز، از جمله امکان دسترسی به گاز با قیمت پایینتر در دورههای اوج تقاضا و فروش محصولات خود با قیمت بالاتر، سرمایهگذاری کنند. این مزیت اقتصادی دوگانه بر اهمیت استراتژیک ذخیرهسازی گاز برای صنایع تاکید میکند و آن را به عنوان یک جزء کلیدی در رشد و سودآوری آنها قرار میدهد. ایجاد زیرساختهای ذخیرهسازی گاز در دولت سیزدهم به عنوان راهبردی حیاتی برای صنایع برای غلبه بر چالشهای ناشی از کمبود و نوسانات گاز مطرح شده است.

سید کریم حسینی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا با اشاره به مبحث «تمرکز بر ذخیرهسازی انرژی گاز با ایجاد مخازن جهت جلوگیری از مشکلات صنایع در فصول سرد سال و اعطای مشوق لازم از سوی دولت» بیان کرد: یکی از مشکلات جدی در دولت سیزدهم مبحث ناترازی گازی در کشور بود.
وی با اشاره به کمبودها در بخش تولید گاز کشور و ناترازیهای شکل گرفته اظهار کرد: کمبود تولید گاز از جمله تهدیدها در بخش انرژی است که میتواند ما را به سمت واردات سوق دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمبودها در تولید انرژی گاز مرتبا به دولت تذکر داده میشد، تاکید کرد: با این حال دولت هم برنامههایی را در این بخش مدنظر قرار داده بود.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات گازی صنایع در فصول سرد سال، ادامه داد: متاسفانه صنایع در ادوار گذشته با شروع فصل سرما دچار کمبود گاز شده و نمیتوانستند ۲ الی ۳ ماه از سال را به درستی فعالیت کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سوخت صنایع بزرگ و مهم کشور از طریق انرژی گاز است، بیان کرد: کمبود گاز در سالهای اخیر باعث شده تا صنایع بزرگ رو به تعطیلی بروند و نهایتا تولیداتشان کاهش یافته و سودآوری پائینی داشته باشند و در نتیجه ضرر کنند.
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم نیز به سمت اعطای مشوق در زمینه سرمایهگذاری در ایجاد مخازن ذخیرهسازی گاز به صنایع حرکت کرده است، گفت: راهکار ذخیرهسازی گاز در دنیا تجربه موفقی داشته و میتواند در داخل کشور به درستی اجرایی شود و دولت نیز در این بخش اقدامات مناسبی داشته است که گاز را با قیمت پایین خریداری میکنند و با قیمت بالا محصولات خود را به فروش میرساند بنابراین ذخیرهسازی گاز برای صنایع سودآوری دارد.
حسینی با بیان اینکه ذخیرهسازی گاز میتواند برای صنایع سودآوری داشته باشد، تصریح کرد: از این رو صنایع باید به سمت ذخیرهسازی گازی حرکت کنند. حتما ذخیرهسازی گازی میتواند اقدام موثری محسوب شود.
پایان
منبع