بین الملل

واکنش مسکو و باکو به دیدار ارمنستان، آمریکا و اتحادیه اروپا

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به گزارش خبرگزاری نووستی، روسیه نشست سه جانبه در سطح عالی روز جمعه ۵ آوریل در قالب ارمنستان-آمریکا- اتحادیه اروپا را تلاشی از سوی کشورهای غربی برای کشاندن منطقه قفقاز جنوبی به یک تقابل ژئوپلیتیکی می داند.

در بیانیه ای که در وب سایت رسمی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده، هشدار داده شده است که «دخالت مخرب» در امور قفقاز جنوبی و «میل به ایجاد شکاف بین کشورهای منطقه و همسایگان آنها» می تواند منجر به منفی شود. پیامدهایی برای ثبات و ایجاد “تشدید غیرقابل کنترل تنش ها در منطقه”. به گفته روس ها، بدیهی است که غرب قصد دارد ارمنستان را به ابزاری برای اجرای طرح های بسیار خطرناک خود در قفقاز جنوبی تبدیل کند و در این راستا، واشنگتن و بروکسل با وعده های زودگذر به دنبال فاصله گرفتن ارمنستان از قفقاز هستند. اتحادهای منطقه ای موجود و خروج پایگاه نظامی روسیه و نیروهای مرزبانی آن.

وزارت خارجه روسیه همچنین از مقامات ایروان خواست تا از «هدایت کشور در مسیر اشتباه» که می تواند منجر به «خلاء امنیتی»، مشکلات اقتصادی و رها شدن مردم ارمنستان شود، اجتناب کنند.

نشست سه جانبه ارمنستان، آمریکا و اتحادیه اروپا روز جمعه در بروکسل برگزار شد. در پایان آن، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، اعلام کرد که اتحادیه اروپا در نظر دارد ارائه دهد. ۲۷۰ میلیون یورو کمک بلاعوض به ارمنستان طی چهار سال آینده

علی اف از تلاش غرب برای تبدیل ارمنستان به پایگاه نظامی ناراحت است

در همین راستا، الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان شب گذشته در دیدار با مولود چاووش اوغلو، رئیس عالی ترین نهاد قانونگذاری ترکیه در مجمع پارلمانی ناتو، هشدار داد که تلاش غرب برای تبدیل ارمنستان به یک «پست مسلح» در قفقاز جنوبی پیامدهای منفی برای منطقه به دنبال خواهد داشت.

علی اف از برگزاری نشست سه جانبه آمریکا، اتحادیه اروپا و ارمنستان در بروکسل به عنوان یکی دیگر از عوامل خطر برای امنیت منطقه قفقاز جنوبی یاد کرد و افزود: بیانیه های پارلمان اروپا و شورای اروپا علیه آذربایجان از سپتامبر گذشته نیز به این دلیل است که تلاش برای تبدیل ارمنستان به یک پست نگهبانی مسلح در قفقاز جنوبی منجر به پیامدهای منفی در آینده خواهد شد.

به گفته وی، در روزهای اخیر مقامات بلندپایه آمریکا و اتحادیه اروپا طی مکالمات تلفنی سعی کردند باکو را متقاعد کنند که این حادثه علیه آذربایجان انجام نشده است. رئیس جمهور آذربایجان افزود: به همین دلایل مقامات این جمهوری در واکنش به این ادعا بیانیه هایی صادر کردند و به شرکای غربی خود نسبت به عواقب اقدامات خود در منطقه هشدار دادند.

مسکو تحریکات آمریکا و ناتو را تهدیدی برای امنیت در قفقاز می داند

وزارت امور خارجه روسیه همچنین در پایان شصتمین دور مذاکرات بین المللی در ژنو درباره امنیت و ثبات در ماوراء قفقاز اعلام کرد که اقدامات آمریکا و ناتو خطرات جدی برای ثبات و امنیت در این منطقه ایجاد می کند.

این وزارتخانه در خصوص اقدامات تحریک آمیز واشنگتن و ائتلاف آتلانتیک شمالی خاطرنشان کرد که موضوع افزایش فعالیت های آموزشی نظامی و اجرای طرح هایی برای گسترش بیشتر ناتو از جمله پذیرش گرجستان به عنوان عضوی از این بلوک نظامی است.

به گفته طرف روسی، تهدیدهای جدی برای ثبات و امنیت منطقه ناشی از فعالیت های جنگ بیولوژیکی مستمر واشنگتن و سایر کشورهای عضو ناتو در ماوراء قفقاز از جمله در گرجستان و همچنین از کمک اتحادیه اروپا به نیروهای مسلح این منطقه است. کشوری در چارچوب به اصطلاح صندوق صلح اتحادیه اروپا شناسایی شده است.

وزارت امور خارجه روسیه بر لزوم تامین امنیت اراضی آبخازیا و اوستیای جنوبی با انعقاد توافقنامه عدم استفاده از نیروی نظامی توسط گرجستان علیه این دو جمهوری تاکید کرد و تعیین خطوط مرزی آینده بین آنها آغاز خواهد شد. .

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا